عصر خودرو

چین چگونه نفت مازاد دنیا را مدیریت می‌کند؟

عصر بازار- آمارهای رسمی نقل و انتقالات بار بوسیله کشتی که از سوی سایت بلومبرگ منتشر شده، نشان می‌دهد ۸۳ نفت‌کش غول‌پیکر با ظرفیت ۱۶۶ میلیون بشکه نفت راهی چین شده‌اند.

چین چگونه نفت مازاد دنیا را مدیریت می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم «راکش آپدیای» نوشت: آمارهای رسمی نقل و انتقالات بار به‌وسیله کشتی که از سوی سایت بلومبرگ منتشر شده، نشان می‌دهد 83 نفت‌کش غول‌پیکر با ظرفیت 166 میلیون بشکه نفت راهی چین شده‌اند.

    این بدان معناست که چین از ابتدای سال 2016، روزانه به طور متوسط 787 هزار بشکه نفت به کشور وارد کرده است که بیشترین سطح از سال 2014 به حساب می‌آید.

    درست زمانی که کشورهای جهان درگیر بالا یا پایین آمدن بهای نفت هستند و بر سر اینکه آیا نفت 10 دلار یا 20 دلار در هر بشکه می‌شود، چانه‌زنی می‌کنند؛ چین سخت مشغول انباشته کردن نفت در انبارهای این کشور است.

    نمودار زیر نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری میلادی و همزمان با پایین آمدن بهای نفت، چین تا چه اندازه بر حجم واردات نفتی خود افزوده است.

    رویترز در ژانویه 2015 گزارشی از تمایل چین برای افزایش ذخایر استراتژیک نفتی خود منتشر کرد. چین با خرید نفت بیشتر، ذخایر استراتژیک خود را از 30 روز به 90 روز افزایش داده است. این کشور حتی کار ساخت منابع ذخیره‌سازی زیرزمینی را نیز آغاز کرده است تا با انباشته شدن مخازن روی زمین، نفت مازاد خریداری شده را در مخازن زیرزمینی ذخیره‌سازی کند.

    این رفتار چین بر 2 موضوع تاکید دارد؛ اول- کارشناسان اقتصادی در چین اطمینان دارند بهای جهانی نفت در این سطح باقی نمی‌ماند و دیر یا زود افزایش پیدا می‌کند، دوم- ذخایر نفتی این اطمینان را به پکن می‌دهد تا در مواجه با شرایط اضطرار دست‌کم برای 3 ماه نفت مورد نیاز کشور تامین خواهد بود.

    چین در ماه مارس روزانه 7٫7 میلیون بشکه نفت به کشور وارد کرد که در نوع خود یک رکورد کم سابقه به حساب می‌آید. با توجه به آنکه بهای جهانی نفت در ماه جاری میلادی افزایش یافته است، باید دید آمار واردات نفت چین در ماه آوریل چه تغییری کرده است. پیش‌بینی می‌شود هم‌زمان با بالا رفتن بهای نفت، چین حجم واردات نفتی خود را کاهش دهد.

    همانطور که عربستان در میان تولیدکنندگان یک بازیگر تاثیرگذار شناخته می‌شود، چین نیز در میان مصرف‌کنندگان دارای نقش کلیدی بر روی بازار است. مادامی‌که چین رقم دقیقی از حجم نفت ذخیره شده خود ارائه ندهد، نمی‌توان پیش‌بینی کرد روند فعلی تا چه زمانی ادامه می‌یابد.

    افزایش تقاضا از سوی چین برای خرید نفت بدون شک افزایش تولیدات نفتی را به همراه خواهد داشت. اگر واردات چین کاهش یابد، بازارهای جهانی بار دیگر به سمت مازاد تولیدات پیش می‌روند و ممکن است تجربه تلخ نفت کمتر از 30 دلار در هر بشکه تکرار شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها