عصر خودرو

شاخص ارزی در برابر کاهش مقاومت کرد

سرکوب دلار با طلای جهانی

عصر بازار- در ابتدای روز دوشنبه، دلار به سمت محدوده ۳ هزار و ۴۶۰ تومان حرکت کرد، ولی افزایش قیمت طلای جهانی آن را به میانه کانال ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بازگرداند. در سومین روز هفته، شاخص ارزی تا قیمت ۳ هزار و ۴۶۴ تومان بالا رفت، ولی نهایتا با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت ۳ هزار و ۴۵۷ تومان به کار خود پایان داد.

سرکوب دلار با طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این قیمت تنها 2 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، عامل اصلی که مانع خروج دلار از میانه کانال شد، افزایش بهای اونس تا مرز هزار و 300 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر بود. افزایش ارزش طلای جهانی موجب فروش ارز توسط معامله‌گران سکه‌ای شد که انتظار رشد اونس را نداشتند؛ تصور بیشتر آنها این بود که روند افزایشی اونس در روز جمعه، در اولین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جدید تا حدی اصلاح شود. این انتظارات موجب افزایش فروش سکه‌بازان شد تا سکه نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و به قیمت یک میلیون و 47 هزار تومان برسد. البته در مقاطعی از روز و پیش از رسیدن اونس به مرز هزار و 300 دلار، قیمت‌های پایین‌تری نیز ثبت شده بود. روز دوشنبه، این انتظار در بازار وجود داشت که دلار پس از تسویه معاملات امروزی، در صورت کاهش قیمت اونس، بتواند بار دیگر در ساعات غیر‌رسمی بازار در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

    بازگشت از سقف

    روز دوشنبه، تحرکات معامله‌گران بیش از 2 روز ابتدایی هفته بود تا نوسانات قیمت دلار نیز بیشتر شود. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 460 تومان آغاز کرد که نشان‌دهنده افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه روز، این ارز به سرعت به افزایش خود ادامه داد و قیمت 3 هزار و 465 تومان را لمس کرد؛ با این حال، از این نقطه قیمتی فروش‌های ارزی شدت گرفت تا با افزایش حجم ارز موجود در بازار، دلار نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد و نهایتا به محدوده 3 هزار و 450 تومان بازگردد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای شاخص ارزی ثبت شد، 3 هزار و 457 تومان بود، رقمی که هر چند تنها 2 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود، به 3 روز کاهش متوالی این ارز خاتمه داد.

     

    کاهش با اهرم جهانی

    در ابتدای سومین روز هفته، بیشتر معامله‌گران ارزی انتظار داشتند که قیمت دلار افزایش پیدا کند. به گفته این معامله‌گران، دو نشانه افزایشی نیز در ابتدای بازار روز دوشنبه وجود داشت: اولی، بالا رفتن ارزش دلار در هرات افغانستان و دومی، نزدیک شدن قیمت برخی صرافی‌های بانکی به قیمت پاساژ افشار. بالا بودن ارزش دلار در بازار کشورهای همسایه معمولا نشانه‌ای از احتمال خروج ارز از بازار داخلی به مقصد کشور مجاور است. در کنار این، معامله‌گران نزدیک شدن نرخ صرافی‌های بانکی به بازار را این گونه تعبیر کردند که بازارساز قصد ندارد در برابر افزایشی شدن قیمت، مقاومت چندانی کند.

    با این حال، این نشانه‌های افزایشی کارساز نشد و دلار در نیمه دوم روز در مسیر کاهشی قرار گرفت، افتی که بیش از هر عاملی به افزایش بهای اونس جهانی نسبت داده شد. به گفته فعالان، افزایش طلای جهانی موجب شد که معامله‌گران طلا در بازار داخلی در موقعیت فروش ارز قرار بگیرند تا مانع از ضرر خود در بازار سکه شوند. ناگفته نماند که اکثر خالی‌فروشان انتظار داشتند که در اولین روز کاری بازارهای جهانی، اونس بخشی از افزایش روز جمعه خود را از دست بدهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها