عصر خودرو

شرط هند برای تسویه بدهی نفتی به ایران

عصر بازار- رسانه‌های هندی به نقل از مقامات این کشور گزارش دادند هند به ایران اعلام کرده آماده است بدهی حدود ۶.۵ میلیارد دلار بدهی خود بابت واردات نفت را سریعتر پرداخت کند، البته به شرطی که درباره کانال پرداخت شفافیت وجود داشته باشد.

شرط هند برای تسویه بدهی نفتی به ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با وجود اینکه نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار است ماه جاری به ایران سفر کند، این پیام به ایران منتقل شده است.

    منابع دولتی اظهار کرده‌اند مذاکراتی در سطوح مختلف در دهلی نو و تهران در جریان است و دو طرف مطمئن هستند مسئله پرداخت بدهی بزودی حل می‌شود.

    ایران پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمهای بین‌المللی در ماه ژانویه، به سیستم سه ساله دریافت پول فروش نفت به روپیه پایان داد و خواستار دریافت پول فروش نفت به پالایشگاه‌های هندی به روپیه شد.

    به گفته منابع دولتی، اگرچه تحریمهای غربی علیه ایران برداشته شده‌اند، همچنان مشکلاتی در کانالهای بانکی وجود دارد که باعث شده پرداختها همچنان امکان پذیر نباشد.

    پالایشگاههایی مانند اسار اویل و شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگلور (MPRL) حدود 6.5 میلیارد دلار بدهی به ایران دارند.

    پس از اینکه آمریکا و قدرتهای غربی با هدف تحت فشار قرار دادن تهران برای رها کردن برنامه هسته ای خود در سال 2011 کانالهای پرداخت پول را مسدود کردند، بانک مرکزی هند پرداخت پول به ایران از طریق ترکیه را تسهیل کرد. اما از سال 2012 به بعد پالایشگاههای هندی مانند اسار اویل و MPRL حدود 45 درصد از پول فروش نفت به روپیه در حسابی نزد بانک "یو سی او" واریز شده است در حالیکه 55 درصد دیگر تا زمان گشوده شدن کانالهای بانکی پرداخت نشده است.

    دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و سوشمیتا سواراج، وزیر خارجه هند ماه گذشته به ایران سفر کردند و در این سفر به مقامات ایرانی اعلام کردند هند مایل است حضورش در بخش نفت و گاز این کشور را افزایش دهد. مسئله بدهی‌های معوقه هم در این دیدارها مطرح و بررسی شد.

    وزیر خارجه هند در دیدار خود به دولت ایران اعلام کرد هند مایل است در جوینت ونچرهای صنایع نفت و گاز ایران حضور داشته باشد.

    هند پس از برداشته شدن تحریمها علیه تهران، به دنبال عمیق کردن روابط انرژی با ایران بوده و 20 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز و همچنین پروژه‌های پتروشیمی و کود در ایران اختصاص داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها