عصر خودرو

بانک‌‌ها پارسال ۴۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند

عصر بازار- تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۳۹۴ مبلغ ۴۱۷۳.۲ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۳ مبلغ ۷۵۹.۱ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۲.۲ درصد) افزایش داشته است.

بانک‌‌ها پارسال ۴۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی 12 ماهه سال 1394 مبلغ  2634.3هزار میلیارد ریال معادل 63.1 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با 12 ماهه سال 1393 مبلغ 563.5 هزار میلیارد ریال معادل 27.2 درصد افزایش داشته است.

    همچنین سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 12 ماهه سال 1394 معادل 1002.8 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 38.1 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ 2634.3 هزار میلیارد ریال) است.

    جدول زیر بیانگر «هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخشهای اقتصادی طی 12 ماهه سال 1394» است. ملاحظه می‌شود از 1219.5 هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، معادل 82.2 درصد آن (مبلغ 1002.8 هزار میلیارد ریال) برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است. این موضوع بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال 1394 است.

    شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

    بر این اساس ضروری است به افزایش توان خلق پول بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

    تسهیلات پرداختی به تفکیک بخش های اقتصادی و هدف از دریافت طی 12 ماهه سال 1394 در اینجا قابل مشاهده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها