عصر خودرو

فردا از طریق بورس انرژی عرضه می شود:

اوراق جذاب سلف نفت کوره با سود روز شمار ۲۴ درصد

عصر بازار: سومین مرحله قرارداد سلف موازی استاندارد نفت کوره با سود روز شمار ۲۴ درصد فردا از طریق بورس انرژی ایران منتشر می شود.

اوراق جذاب سلف نفت کوره با سود روز شمار ۲۴ درصد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیر عامل بورس انرژی ایران از انتشار و عرضه سومین مرحله قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت کوره سانتی استوک 380 شرکت ملی نفت ایران از چهارشنبه هفته جاری (14 مرداد 94) خبر داد و ارزش قراردادهای منتشره در مرحله سوم را 1000 میلیارد ریال ذکر کرد.

    به گفته دکتر سید علی حسینی، دارایی پایه هر قرارداد یک تن نفت کوره سانتی استوک 380 بوده و خریداران در صورت داشتن شرایط تحویل و اعلام آمادگی جهت تحویل، حداکثر دو ماه پس از تاریخ سررسید (یک سال پس از عرضه اولیه)، قادر خواهند بود دارایی پایه قرارداد را در محل بنادر صادراتی ماهشهر، بندرعباس و لاوان با انتخاب شرکت ملی نفت ایران دریافت کنند.

    وی افزود: با توجه به قابلیت تسویه نقدی قراردادها، خریداران می‎توانند در طول دوره معاملاتی یا در تاریخ سررسید قرارداد نسبت به تسویه نقدی این قراردادها اقدام کنند. این قراردادها منضم به اختیار فروش تبعی و اختیار خرید تبعی به ترتیب با قیمت 125% و 128% قیمت عرضه اولیه در سررسید هستند.

    حسینی اظهار داشت: بازارگردان این قرارداد در سقف تعهد روزانه خود ملزم به بازخرید قراردادهای مذکور با نرخ قیمت عرضه اولیه به علاوه سود معادل 24 درصد سالانه به صورت روز شمار است.

    وی تصریح کرد: نرخ بازخرید قراردادهای مذکور یک درصد بیشتر از نرخ بازخرید اوراق منتشره مراحل اول و دوم قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت کوره است.

    مدیرعامل بورس انرژی ایران افزود: مشاور پذیرش، بازارگردان و متعهد خرید در عرضه اولیه مرحله سوم انتشار قراردادهای مذکور، شرکت تأمین سرمایه بانک ملت بوده و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کد معاملاتی بورس انرژی قادر خواهند بود طی دوره پنج روزه عرضه اولیه و پس از آن در دوره معاملات ثانویه از طریق کارگزاری‎های دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی نسبت به خرید این قراردادها اقدام کنند.

    حسینی گفت: علاقه‎مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‎توانند نسبت به مطالعه امیدنامه و مشخصات قرارداد مذکور به بخش پذیرش سایت بورس انرژی ایران به نشانی http://www.irenex.ir/Site.aspx?ParTree=1115 مراجعه کنند.

    رشد دو برابری ارزش معاملات در مقایسه با مدت مشابه

    مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به حجم فعالیت‏های گسترده شرکت بورس انرژی ایران در سه سال گذشته گفت: پذیرش بیش از 100 کالای بیش از 20 پالایشگاه نفت و گاز، بیش از 20نیروگاه تولید برق، بیش از 10 مجتمع پتروشیمی و چندین شرکت کک سازی و پالایش قطران و انجام نخستین معاملات برخی کالاها و اوراق بهادار در بازار سرمایه کشور در این مدت انجام گرفته است.

    وی افزود: در این دوره حامل‏های انرژی مهمی از جمله نفت خام، برق، نفت کوره، گاز مایع، میعانات گازی، محصولات واحدهای پالایشگاهی از جمله انواع حلال‏ها، نفتای سنگین و سبک، بنزین LL100، آیزوریسایکل، آیزوفید، پروپیلن، سوخت جت، پلاتفرمیت و محصولات مجتمع‏های پتروشیمی از جمله متانول و برش‏های سنگین در بورس انرژی پذیرش شده‏اند.

    مدیر عامل بورس انرژی ایران اظهار داشت: برخی حامل‏های انرژی از جمله نفت خام، برق، نفت کوره، گاز مایع، پروپیلن، نیتروژن مایع، سوخت کوره سبک، پنتان، هگزان، قطران و بنزول برای اولین بار در بازار سرمایه کشور مورد معامله قرار گرفته‏اند.

    وی افزود: بدیهی است که شکل‏گیری بازار قوی برای کالاهای فوق نیازمند صرف زمان و وقت بیشتری است.

    مدیر عامل چهارمین بورس رسمی کشور، تجربه معاملات اولین قرارداد سلف موازی استاندارد در بازار سرمایه (برق) و کمک در تامین مالی وزارت‏خانه‏های نفت و نیرو را گوشه دیگری از فعالیت‏های این شرکت جهت ایجاد، تثبیت و تقویت بازار متشکل انرژی در کشور برشمرد.

    وی در پایان از رشد 100 درصدی ارزش معاملات بورس انرژی ایران در چهار ماه نخست سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته خبر داد و روند رشد معاملات در این بورس را امیدوار کننده دانست.

    برچسب ها