عصر خودرو

یک کارشناس بازار پتروشیمی:

معاملات قابل رصد و ردیابی از مزیت های بزرگ بورس کالاست

عصر بازار: در معاملات بورس کالا تمامی فرایندها و دادوستدها روشن و قابل رصد بوده و اطلاعات خرید و فروش انواع محصولات موجود است و وجود قیمت های واحد در روند معاملات و همچنین قوانین و مقررات مشخص در بورس کالا از هر گونه ایجاد اختلال در بازار جلوگیری می کند که این موارد به آرامش بازار محصولات حاضر در بورس کالا منجر شده است.

معاملات قابل رصد و ردیابی از مزیت های بزرگ بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، ناکارآمدی و نارسایی های فراوان در روند معاملات بازار سنتی باعث تشکیل بورس کالا در کشور شد به طوریکه امروز دیگر خبری از چند دستگی بازارها و چند نرخی شدن قیمت مواد در بورس کالا نیستند و روند معاملات در شفافیت کامل انجام می شود.

    سعید افتخاری یکی از کارشناسان بازار پتروشیمی با بیان مطلب فوق گفت: وقتی محصولات مختلف در بازار آزاد و به صورت پراکنده مورد معامله قرار می گرفت، خریداران به خصوص در بازارهایی که حجم تولید محصولات به نسبت نیاز داخلی بالا نبود، مجبور بودند به خواسته های فروشندگان تن بدهند که این امر آشفتگی قیمت در بازار ایجاد می کرد؛ اما خوشبختانه امروز محصولات در بورس کالا حتی کالاهایی که حجم تولید آنها از نیاز داخل کمتر است، در رقابت یکسان خریداران و به صورت شفاف انجام می گیرد.

    وی افزود: وجود قیمت های واحد در روند معاملات و همچنین قوانین و مقررات مشخص در بورس کالا از هر گونه ایجاد اختلال در بازار جلوگیری می کند که این موارد به آرامش بازار مواد پتروشیمی و سایر بازارها منجر شده است.

    به گفته افتخاری، در معاملات بورس کالا تمامی فرایندها و دادوستدها روشن و قابل رصد بوده و اطلاعات خرید و فروش انواع محصولات موجود است.

    این کارشناس بازار پتروشیمی اظهار کرد: برای مثال به راحتی می توان به اطلاعات فروش مجتمع های پتروشیمی دسترسی پیدا کرد، از سوی دیگر اطلاعات خریداران نیز قابل دسترسی است و می توان کدهای معاملاتی آنها را پیگیری کرد. با این تفاسیر هیچ بازار کالایی دیگری را نمی توان سراغ داشت که همه فرآیند های آن به این اندازه شفاف عمل کند که این امر برای عبور اقتصاد دولتی کشور به اقتصاد و بازار آزاد، لازم و ضروری است.

    این کارشناس بازار پتروشیمی در ادامه تاکید کرد: طی سال های اخیر روند معاملات محصولات مختلف به طرز مطلوبی در بورس کالا انجام شده و عمده فعالان بازار های پتروشیمی و فلزی امروز از فعالان پای ثابت بورس کالا به شمار می روند. البته به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور، حجم معاملات به طور طبیعی در بازارهای مختلف کاهش پیدا کرده که این موضوع تنها مختص بورس کالا نیست و کل بازارها با این اتفاق روبه رو شده اند.

    افتخاری در پایان با اشاره به اینکه اعطای اعتبار از سوی کارگزاری ها به خریداران می تواند رکود معاملات را کاهش دهد، افزود: می توان نقش کارگزاران را در فرآیند اعطای اعتبار در معاملات پررنگ تر کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو