عصر خودرو

اظهارات بانک آلمانی برای فعالیت در ایران

عصر بازار: کومرس بانک که دومین وام دهنده بزرگ آلمان است، در خصوص فعالیت در ایران با توجه به توافق هسته‌ای که ماه گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد و زمینه را برای برداشته شدن تحریمها هموار کرد به ارائه توضیحاتی پرداخت.

اظهارات بانک آلمانی برای فعالیت در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالی که ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی روز دوشنبه اعلام کرد که آلمان برای تسهیل معاملات تجاری با طرف ایرانی، بانکی در ایران تاسیس خواهد کرد.

    خبرگزاری دولتی شینهوا به نقل از رسانه‌های ایرانی گزارش داد که در سفر اخیر زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر امور اقتصادی و انرژی این کشور که در راس هیات عالی رتبه ای به تهران آمده بود، موافقت شد این کشور اروپایی بانکی در ایران تاسیس کند.

    رییس کل بانک مرکزی در بخشی از اظهاراتش عنوان کرد که هیچ محدودیتی برای بانکهای خارجی به منظور ایجاد موسسات مالی در ایران وجود ندارد و طبق مقررات مناطق آزاد تجاری، کشورهای خارجی می‌توانند بانکها یا شعبه‌های بانکی در این مناطق تاسیس کنند.

    اما استفان انگلز، مدیرمالی کومرس بانک اظهار کرد که تاکنون وضعیت تغییری نداشته و تحریمها همچنان به قوت خود باقی هستند از این رو هنوز زود است بخواهیم درباره تغییرات احتمالی صحبت کنیم.

    بر اساس گزارش رویترز، کومرس بانک اوایل سال جاری برای فیصله دادن به تحقیقات مقامات آمریکایی درباره نقض تحریمهای کشورهایی مانند ایران و سودان توسط این بانک، موافقت کرد 1.45 میلیارد دلار جریمه پرداخت کند.

    نگرانی بانکهای بزرگ از جریمه‌های آمریکا باعث شده است حتی در صورت برداشته شدن تحریمها برای از سرگیری فعالیت در ایران احتیاط زیادی به خرج دهند. ده‌ها بانک بین المللی که بیشتر آنها اروپایی هستند با جریمه‌های سنگین آمریکا که از سال 2009 به حدود 14 میلیارد دلار بالغ شده است، از ورود به ایران باز داشته شده اند. این جریمه‌های سنگین باعث واهمه صنعت بانکی از همکاری با ایران شده و هر گونه منفعت احتمالی این همکاری را تحت الشعاع قرار داده است.

    به گفته گری هاف بوئر، یک مقام سابق خزانه داری آمریکا و کارشناس تحریمها در موسسه آمریکایی پترسون، بانکهایی که در کشورهایی مانند چین و هند هستند احتمالا نگرانی کمتری بابت این ریسکها دارند زیرا فعالیت کمتری در آمریکا دارند و مطمئن هستند که کشورهایشان ایران را تحت تحریم قرار نمی‌دهند. این بانکها در صورت حصول توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمها می‌توانند فعالیتشان در ایران را گسترش دهند.

    برچسب ها