عصر خودرو

قادری:

تغییرات عددی ناشی از تسعیر ارز درآمد محسوب نمی‌شود

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نباید مبنای تغییرات نرخ تسعیر ارز به عنوان مبنای مالیات قرار گرفته و مشمول مالیات شود.

تغییرات عددی ناشی از تسعیر ارز درآمد محسوب نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جعفر قادری در خصوص مصوبه امروز مجلس مبنی بر اینکه سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات از هرگونه مالیات معاف اند گفت:‌ از آنجاییکه ذخایر بانک مرکزی در ترازنامه با ریال محاسبه می‌شود زمان محاسبه تفاوت نرخ سال قبل و نرخ سال بعد اگر افزایشی وجود داشته به عنوان در آمد تلقی کرده و مشمول مالیات می دانستند در حالیکه درآمد نبوده است.

    وی افزود: بنابراین چون درآمدی به حساب نمی‌آید نمی‌تواند مشمول مالیات باشد اما اشکال در این است که در ترازنامه بانک مرکزی یا به طور کلی تمامی شرکت ها چیزی به نام درآمد اضافه نمی‌شود اما چون به ریال محاسبه می‌شود به ظاهر تغییرات عددی را در آمد در نظر گرفته و مشمول مالیات می دانستند.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: این در حالی است که در داخل کشور وقتی نرخ تسعیر ارز اضافه می‌شود طبیعتا قیمت کالا افزایش خواهد داشت اما درآمدی برای تولید کننده ایجاد نشده است و قدرت خرید همان قدرت خرید قبلی است در نتیجه نباید مبنای تغییرات نرخ تسعیر ارز را مبنای مالیات قرار داده و مالیات دریافت کنیم.

    قادری با بیان اینکه این مسأله در مورد صادرات هم شامل می‌شود گفت:‌ صادر کنندگان بخشی از درآمدشان در قالب ارز نگهداری می‌کنند لذا موقعی که تبدیل به ریال می‌شود تغییرات به صورت صوری درآمد را محاسبه می‌کنند در حالیکه درآمدی نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها