عصر خودرو

رونمایی فرابورس ایران از سامانه فراسا

عصر بازار- سامانه تعامل الکترونیکی فراسا به منظور تسهیل و تسریع در تعاملات کارگزاران با فرابورس ایران، ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم، امکان پیگیری لحظه‌ای نامه و حذف کاغذ از چرخه مکاتبات رونمایی شد.

رونمایی فرابورس ایران از سامانه فراسا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی در ابتدای مراسم رونمایی از سامانه تعامل الکترونیکی فرابورس ایران "فراسا" با تاکید بر اهمیت الکترونیکی شدن تمامی فرایندهای موجود در بازار سرمایه از فراسا به عنوان بستری برای سهولت تعامل با کارگزاران عضو فرابورس یاد کرد و گفت: این سامانه با همیاری کانون کارگزاران و تعدادی از شرکت‌های کارگزاری در فرابورس ایران طراحی شده و امکان استفاده سایر بوزس‌ها از این سامانه فراهم است.
    مدیرعامل فرابورس ایران مهمترین دلیل طراحی سامانه فراسا را حذف فرایندهای غیر ضروری عنوان کرد و افزود: این سامانه اقدامی عملی در جهت یکپارچه‌سازی فرایندهایی است که در بازار سرمایه جریان دارد و می‌تواند نقطه آغاز یکسان‌سازی امور مشترک ارکان بازار سرمایه باشد.
    وی با بیان اینکه ضرورت تسهیل و تسریع در فرایند انجام نامه‌نگاری‌ها میان کارگزاران و فرابورس ایران، ما را بر آن داشت که از مکانیزم‌های الکترونیکی در این مسیر استفاده کنیم، گفت: استفاده از سامانه الکترونیکی فراسا مزایای زیادی همچون حذف کاغذ از چرخه درخواست‌ها و پاسخ‌ها، بالا بردن سرعت پاسخگویی، قابلیت پیگیری تمامی نامه‌ها به صورت مکانیزه و حذف فرایندهای موازی در این مسیر دارد و در گام اول به ایجاد یک بانک اطلاعاتی از کارگزاران عضو فرابورس ایران کمک می‌کند.
    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه فراسا در فاز اول قرار است فرایند ارتباطی کارگزاران عضو فرابورس ایران را تسهیل کند، عنوان کرد: در مراحل بعدی و در راستای یکپارچه سازی این سامانه با سامانه‌های موجود در سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توان از فراسا در سایر بورس‌های کشور نیز استفاده و به این ترتیب تعاملات سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.
    بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در ادامه این مراسم با بیان اینکه سالانه 2870 درخواست از سوی کارگزاران به واحد امور اعضا وارد و به دنبال آن 1050 پاسخ به این درخواست‌ها داده می‌شود، گفت: همچنین در طول سال به طور میانگین 18 هزار و 750 تماس تلفنی برای پیگیری موارد مختلف توسط کارگزاران گرفته می‌شود.
    وی افزود: با استقرار سامانه فراسا سرعت رسیدگی به درخواست‌های کارگزاران بیشتر شده و تماس تلفنی به حداقل می‌رسد ضمن آنکه مسیر پاسخگویی به صورت کاملاً شفاف و دقیق به اطلاع کاربر می‌رسد.
    محسنی فقدان بانک اطلاعاتی مناسب، عدم اطلاع کارگزار از چرخه درخواست‌ها، نیاز به اصلاح درخواست‌های ارسالی و کمبود فضای مناسب برای بایگانی مدارک را مهمترین ضرورت‌های ایجاد سامانه فراسا برشمرد و افزود: از مزایای فراسا می‌توان به ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم، جلوگیری از خطای انسانی، امکان گزارش‌گیری متنوع، پیگیری لحظه‌ای درخواست‌ها و تسریع در فرایند اعطای مجوز اشاره کرد.
    بر اساس این گزارش، روح‌اله دهقان مدیر فناوری اطلاعات فرابورس ایران در خصوص چگونگی ایجاد فراسا اظهار داشت: پس از طرح مسئله از سوی امور اعضای فرابورس برای پیاده‌سازی این سیستم 2 راهکار مورد بررسی قرار گرفت که راهکار اول استفاده از سامانه‌های موجود در بازار و راهکار دوم پیاده‌سازی داخلی سامانه بود.
    وی افزود: استفاده از سامانه‌های موجود با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه‌تر قابل پیاده‌سازی بود اما از آنجا که فعالیت فرابورس ایران یک فعالیت کاری خاص محسوب می‌شود و نیازمندی‌های خاص خود را دارد، تصمیم بر این شد که سامانه مورد نظر در داخل مجموعه طراحی و پیاده‌سازی شود تا از مزایای بیشتری برخوردار شویم ضمن آنکه سامانه‌های موجود در بازار در مراحل توسعه‌ای ما را با مشکل مواجه می‌کرد.
    دهقان با بیان اینکه فراسا به گونه‌ای طراحی شده که هیچ مدرکی در آن بیش از یک بار از کارگزار دریافت نمی‌شود، گفت: تنها در صورتی این امکان وجود خواهد داشت که کارگزار تقاضای اصلاح یا جایگزینی یک مدرک را داشته باشد.
    وی در خصوص برنامه‌ توسعه فراسا بیان کرد: در این برنامه، ارتباط موثر با سامانه سکنا و ستان برای تکمیل پایگاه داده معتبر، امکان دسترسی بورس تهران برای یکسان سازی رویه‌ها، امکان رتبه بندی معامله‌گران بر اساس سابقه کاری و امکان ارسال بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها برای تمامی اعضا پیش‌بینی شده است.
    به گفته وی، امکان ایجاد فضای گفت‌وگو برای اعضا با فرابورس و بورس و امکان استقرار سامانه الکترونیکی ثبت سفارش خرید و فروش الکترونیکی نیز در فازهای بعدی قابل انجام است.
    این گزارش حاکی است، محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پس از اعلام نظر سازمان حسابرسی، صورت‌های مالی نمونه شرکت‌های کارگزاری در سامانه کدال راه‌اندازی می‌شود.
    وی با بیان اینکه فراسا به نوعی مکمل نرم افزار ستان است، ابزار امیدواری کرد تا نیمه دوم امسال بتوانیم به صورت پایلوت تمامی اقلام مالی را با توجه به استانداردها دریافت کنیم.
    همچنین علیرضا ماهیار مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به رویکرد جدید طی یک سال اخیر گفت: در حال حاضر اطلاعات تمامی کارگزاران و ایستگاه‌های معاملاتی در سامانه ستان موجود است.
    وی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که در ستان کمتر به آن توجه شده مسئله نامه‌نگاری‌ها بوده که طبق برنامه در تابستان یکپارچه می‌شود و پس از آن، برای نامه‌نگاری نیاز به اتوماسیون اداری نبوده و این کار از طریق ستان قابل انجام است.
    ماهیار تصریح کرد: در صورتی که صورت‌های مالی کارگزاران بعد از تصویب، مبتنی بر XBRL در اختیار قرار بگیرد، امکان تحلیل داده‌های مالی و مقایسه و پردازش این گونه اطلاعات فراهم می‌شود.
    این گزارش می‌افزاید در پایان مراسم، با تایید یک درخواست ثبت شده در سامانه به صورت نمادین، از سامانه فراسا رونمایی شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها