عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران مطرح کرد؛

بازار بدهی راهی برای بازگشت سرمایه‎ها به بازار

عصر بازار- توسعه بازار بدهی و سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت به خصوص انتشار چنین اوراقی توسط دولت، اعتماد را به بازار سرمایه افزایش می دهد.

بازار بدهی راهی برای بازگشت سرمایه‎ها به بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصرمالی، امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران، در خصوص راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه با تاکید بر لزوم شفاف سازی شرکت های بازار سرمایه گفت: هرچه قدر شرکت ها شفاف تر باشند، سرمایه گذاران اعتماد بیشتری به بازار سرمایه خواهند داشت.

    وی به بحث انضباط مالی اشاره کرد و افزود: انضباط مالی برای سرمایه گذاران بسیار مهم است که دولت با انتشار اوراق با درآمد ثابت در بازار بدهی قصد دارد این اعتماد را به بازار بازگرداند .

    وی ادامه داد: اوراق با درآمد ثابت پرداخت های منظمی دارد که دولت در انجام آن موفق بوده است و این نکته قابل توجهی برای بازگشت اعتماد به بازار است.

    هامونی در برابر اینکه توسعه بازار بدهی سبب شده اقبال به سهام و سرمایه گذاری در بازار سهم کاهش یابد و سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه های خود را در اوراق با درآمد ثابت نگهداری کنند، گفت: بازار بدهی مخاطبان خاص خود را دارد که در همه بازارهای بین المللی نیز این بازارها با سرمایه گذاران مخصوص به خود سر و کار دارند.

    وی در تشریح این موضوع افزود: اندازه بازار بدهی در همه دنیا سه تا 4 برابر بازار سهام است اما در ایران تا به حال این طور نبوده است و به تازگی بازار بدهی نمود پیدا کرده است و در حال تبدیل شدن به وزنه ای در اقتصاد شده است.

    هامونی با اشاره به اینکه مخاطبان این بازار خاص هستند، تصریح کرد: سرمایه گذاران بازار بدهی مخاطب بازار سهام نیستند .

    وی با تاکید بر اینکه این دو بازار همانند ظرف های مرتبط به هم هستند ،گفت: وظیفه ما است که شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه هایی که قصد دارند از بازار سهام خارج شوند را وارد بازار بدهی کنیم تا نقدینگی ها از بازار سرمایه فرار نکنند.

    مدیرعامل شرکت فرابورس در خصوص مزیت های بازار بدهی گفت: سرمایه گذاران خارجی نیز به این بازار علاقمند هستند.

    به گفته هامونی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به یک صنعت یا شرکتی خاص بررسی های طولانی مدتی را انجام میدهند به همین دلیل انواع اوراقی که در بازار بدهی با ضمانت دولت منتشر می شوند برای این گروه مورد توجه است و از آن استقبال می کنند.

    به موضوع ورود سرمایه گذاران خارجی و علاقه مندی این گروه به سرمایه گذاری در ابزارهای با درآمد ثابت اشاره کرد و گفت: واقعیت آن است که سرمایه گذاران خارجی پیش از ورود به یک صنعت یا شرکت بررسی های بعضا طولانی را انجام می دهند. از همین رو انواع اوراقی که با ضمانت دولت منتشر می شود با استقبال این گروه از سرمایه گذاران مواجه شده است.

    مدیر عامل فرابورس ایران در پاسخ به پرسش درباره چشم انداز بازار سرمایه تا پایان سال، پاسخی نداد و اظهار نظر در این خصوص را به کارشناسان واگذار کرد.

    وی در ادامه به برنامه ریزی برای عرضه 31 امین صنعت در بازار سهام اشاره کرد و افزود: فرابورس در تلاش است تا یک صنعت جدید را نیز وارد بازار سهام کند.

    به گفته هامونی ورود صنعت حمل و نقل هوایی به بازار معاملاتی فرابورس در دستور کار قرار گرفته که مذاکرات مربوطه در این باره ادامه دارد .

    وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از 17 عرضه اولیه فرابورس در سال گذشته این بازار برای ورود شرکت های جدید در سال جاری چه برنامه ای در پیش دارد و چند شرکت در صف عرضه اولیه قرار گرفته‌اند؟ گفت: 31 شرکت در فرابورس پذیرش شده اند که از این تعداد 16 شرکت مرحله درج نماد را نیز پشت سر گذاشته و آماده برای عرضه اولیه سهام هستند.

    وی ادامه داد: این شرکت‌ها از صنایع مختلفی همانند کاغذ، ساختمان، حمل و نقل ریلی و دریایی، نفت، شیمیایی و مواد شوینده تشکیل شده ، این در حالی است که قصد داریم برای اولین بار شرکت هایی از صنعت هتلداری و دامداری را که جزو صنایع با ظرفیت قابل توجه هستند وارد فرابورس کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها