عصر خودرو

فوربس گزارش داد

پیش‌بینی تبدیل اقتصاد ایران به کارخانه کارآفرینی به ۷ دلیل

عصر بازار- مجله اقتصادی فوربس با ترسیم چشم اندازی درخشان برای اقتصاد ایران به ۷ ویژگی اشاره کرد که ایران با اتکا به آن ها می تواند به یک کارخانه کارآفرینی تبدیل شود.

پیش‌بینی تبدیل اقتصاد ایران به کارخانه کارآفرینی به ۷ دلیل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بر اساس اعلام بانک جهانی، اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران که دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه پس از عربستان است، سال آینده رشدی تقریبا 7 درصدی را تجربه خواهد کرد.

    تصور کنید که اگر شما بتوانید این مقدار از رشد اقتصادی را با یک سیستم دانشگاهی که سالانه 233 هزار دانشمند و مهندس تحویل جامعه می دهد، هماهنگ کنید و در شرایطی که این کشور به تازگی به بخش عمده ای از اقتصاد دنیا متصل شده، چه اتفاقی رخ خواهد داد.  در این شرایط می توان شاهد تولید هزاران شرکت استارت آپ و کسب و کار کوچک بود.

    در این گزارش به 7 دلیلی می پردازیم که می تواند موجب پیدایش نسلی از شرکت های با رشد سریع در ایران شود:

    بزرگی اقتصاد ایران و لغو تحریم ها: ایران کشوری با جمعیت 80 میلیون نفری و ظرفیت تولید بی رقیب در خاورمیانه است. نفت و گاز تنها 10 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد و این بدان معناست که اقتصاد ایران دارای پایه ای متنوع است. بخش عمده ای از تحریم های آمریکا علیه ایران همچنان پابرجاست، بنابراین ما انتظار انعقاد قراردادهای بزرگ بین ایران و آمریکا را نداریم، اما در عین حال، سرمایه گذاری شرکت های اروپایی و آسیایی در ایران در حال افزایش است.

    جمعیت دارای تحصیلات عالی: حدود 9.5 درصد از جمعیت ایران یعنی حدود 7.5 میلیون نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. به گفته نادره چملو، مشاور ارشد سابق بانک جهانی: «این رقم برابر با کل جمعیت کشور اردن و رژیم صهیونیستی است.»

    قدرت ویژه ایران در زمینه های تکنولوژیک: دانشگاه های ایرانی در زمینه های مختلف تکنولوژی پیشرو هستند. چند ماه قبل، کامران الهیان، تاجر ایرانی در قاهره، نانوتکنولوژی را به عنوان حوزه نوظهور رشد تکنولوژیک در ایران اعلام کرد.

    علیرغم تحریم های آمریکا ارتباطات بین گروه های کارآفرین ایرانی و آمریکایی در حال شکل گیری است: لیلی سفریان، یک شهروند ایرانی آمریکایی و یکی از موسسان شرکت هوم کیر اسیستانس در نشست شورای آتلانتیک درباره کنفرانس های آی بریج و تد اکس کیش با حضور کارآفرینان ایرانی که در آلمان و جزیره کیش ایران برگزار شد صحبت کرد. وی افزود، شهروندان آمریکایی نیز می توانند با این گونه گردهم آیی ها ارتباط برقرار کنند.

    آغاز روند ترمیم زیرساخت ها در ایران: در همان نشست شورای آتلانتیک، چملو گفت، در سفری که در ماه ژانویه به ایران داشته، «برخی از افراد فعال در بخش مخابرات به ما گفتند که این بخش به صورت بنیادین در حال تجدید ساختار است.»

    تغییرات در ایران سریعتر از آنچه مردم انتظار دارند پیش می رود: کریستوفر شرودر، سرمایه گذار مستقر در امریکا و نویسنده کتاب «ظهور استارت آپ ها» درباره 2 سفری که به ایران داشته می گوید: «من در سفر اولم به ایران دسترسی خیلی کمی به نسل سو م و چهارم اینترنت تلفن همراه داشتم. مردم به من می گفتند تغییرات در راه است... یک سال بعد وقتی من به ایران برگشتم اینترنت تلفن همراه 20 میلیون مشترک داشت.»

    یکی از عناصر اصلی یک اقتصاد کارآفرین روند سریع تغییرات است و اینکه سرعت این تغییرات در طول زمان افزایشر می یابد.

    بخش استارت آپ ایران در حال اوج گیری است: در آمریکا قبلا بسیاری از صنایع تحت تاثیر تحولات تکنولوژیک قرار گرفته اند. کارآفرینان با ایده هایی جدید جلو می آیند و امیدوارند بتوانند بازاری برای خود بیابند. سفریان می گوید، در ایران کارآفرینان جوان با مسائلی واقعی نظیر آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی یا تغییرات اجتماعی سیاسی مواجه اند.

    وی افزود، در کنفرانس تد اکس کیش ما کارگاه های استارت آپی داشتیم که کارآفرینان  ایده های خود را به آنجا می آوردند... مسئله ارزش معاملاتی شرکت من نبود. مسئله این بود که من چگونه می توانم نقشی در پیشرفت کشورم ایفا کنم.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها