عصر خودرو

سفیر ایران در روسیه:

موانع بسیاری از مسیر توسعه روابط دو جانبه برداشته شده است

عصر بازار- «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه با تاکید بر اینکه «بسیاری از موانع گذشته بر سر راه توسعه روابط اقتصادی تهران و مسکو حذف شده است»، گفت که جمهوری اسلامی از مشارکت و سرمایه گذاری روسیه در طرح های صنعتی و اقتصادی خود حمایت و استقبال می کند.

موانع بسیاری از مسیر توسعه روابط دو جانبه برداشته شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سفیر ایران در روسیه در مصاحبه با روزنامه پرشمارگان کامرسانت چاپ مسکو دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در روابط با روسیه و چشم انداز توسعه همکاری های تهران و مسکو را تشریح کرد.
    سنایی در پاسخ به این پرسش که ایران نقش روسیه را در روند توسعه اقتصادی خود به مثابه سرمایه گذار، صادر کننده فناوری و منابع مالی چگونه ارزیابی می کند؟ اظهار داشت: توافقنامه ترغیب و حمایت از سرمایه گذاری در آخرین ماههای سال 2015 بین طرفین در تهران منعقد شد که شرایط بهبود اوضاع کنونی سرمایه گذاری را فرآهم می آورد.
    وی ادامه داد: از سوی دیگر، سال 2015 تدابیر قابل توجهی در راستای تحکیم همکاری در عرصه فناوری اتخاذ و همچنین کمیته عالی علوم و فناوری دو کشور تشکیل شد که به ارتباطات علمی – فناوری بین دو دولت استحکام بیشتری بخشید. افزون برآن، طبق نتایج برگزاری همایش بزرگترین و برترین دانشگاه های ایران و روسیه، انجمن دانشگاه های دوکشور بنیاد گذاشته شد و این تشکل به میدان تحکیم ارتباطات علمی و همچنین همکاری شرکت های دانش محور ایران و روسیه تبدیل شده است.
    سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد: تهران علاقمند حضور شرکت های روسیه در ایران می باشد و امیدوار است که شرکت های صنعتی و تجاری روسیه بتوانند از این فرصت بیشترین استفاده را ببرند و رقبای اروپایی، چینی و آسیای شرقی را پشت سر بگذارند.
    سنایی در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری تنگاتنگ بین ایران و روسیه امتیازهایی را برای شرکت های روسی خواهد شد و آیا می توانند به وضعیت شرکای راهبردی امید داشته باشند؟ گفت: مقام های مسئول ایرانی علاقمند به حضور شرکتهای روسیه دربازار ایران هستند و ویژگی روابط دو کشور تحقق این حضور کمک خواهد کرد، ولی فقط تمایل رهبران دو کشور کافی نیست.
    وی افزود: نخست لازم است، شرکت های روسی وقت را هدر ندهند و با استفاده از فرصت و بر مبنای رقابت فعالیت را در بازار ایران آغاز کنند. در مرحله دوم، نهادهای بروکراسی دو کشور باید به اجرای توافقنامه ها و تحقق اراده رهبران کمک نمایند. ما بطور جدی جهت رفع موانعی که در این زمینه وجود دارد فعالیت می کنیم.
    سنایی گفت: طی 10 سال اخیر روسیه تجارب زیادی در برخی از عرصه های صنعنتی ایران نظیر احداث نیروگاه های اتمی و حرارتی، نوسازی راه آهن و برخی شاخه های صنایع معدن، کسب کرده و می تواند از این امتیازها بهره ببرد. ارتباط های سیاسی ایران و روسیه در زمینه های مختلف دو جانبه، منطقه ای و بین المللی توسعه و تحکیم یافته است که بی تردید، این امر پایه و مبنای مساعد فعالیت سازمان های صنعتی، اقتصادی و مالی روسی و ایرانی بشمار می رود که می توانند ازاین فرصت استفاده کرده و حضور خود را در کشورهای مقابل توسعه دهند.
    وی ادامه داد: آشنایی کم با بازارهای یکدیگر و برخی سوء تفاهم هایی که نشات گرفته از تفاوت درک از تجارت است، هر از گاهی به تاخیر در کار منجر می شود. ضمنا بیش از دو دهه از زمانی که دو کشور تجربه همکاری جدیدی را کسب کردند، گذشته است و اکنون هر طرف نیروی انسانی و امکانات لازم را برای غلبه بر این مشکلات دارد.
    خبرنگار کامرسانت پرسید: تا جایی که اطلاعات هست، در تمام طرح های بزرگ مورد بحث با شرکت های روسی، طرف ایرانی اصرار بر اخذ وام از روسیه یا بانک های روسی دارد. آیا صحیح است که آنها ملزم به پوشش 90% هزینه طرح ها می باشند، درمورد چه مبالغی صحبت می شود، چنین رویکردی برای تمام سرمایه گذاران خارجی عمومیت دارد و آیا درمورد گزینه هایی که درآن نفت به مثابه تضمین وام عمل می کند، گفت وگو می شود؟
    سنایی گفت: یکی از مشکل ترین مسائل در همکاری های اقتصادی دو کشور تامین مالی طرح ها است. خوشبختانه در سال های اخیر بخشی از این مشکلات حل و فصل شد و خط اعتباری بوجود آمد. برپایه اظهارات مقام های رسمی روسیه، مبلغ این خط اعتباری برابر با پنج میلیارد دلار و قسط نخست 2/2 میلیارد دلار است.
    وی ادامه داد: توافقنامه های ایجاد خط اعتباری هنگام سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران امضا شد و در نظر است در راستای برقی شدن راه آهن گرمسار – اینچه برون و احداث چهار نیروگاه حرارتی در بندرعباس استفاده شود. با وجود خط اعتباری، تحقق برخی طرح های روسیه در ایران تسریع خواهد شد.
    سنایی گفت: درجهان معاصر حضور هرکشور در بازار و صنایع دولت دیگر به میزان تامین مالی و انتقال فناوری بستگی دارد. امیدوارم که بانک اقتصاد خارجی همچنین به وعده های خود در ارتباط با تامین مالی طرح ها دربخش خصوصی عمل کند. تامین مالی لازم است و اگر توافق ها در زمینه تامین مالی عملی نشود، بسیاری از طرحهای صنعتی دوکشور تنها روی کاغذ می ماند. در مجموع در دو کشور 40 طرح به ارزش 35 میلیارد دلار ارائه شده است و تحقق آنها به سرمایه گذاری های جدید نیاز دارد.
    وی درباره اینکه آیا ایران بر انتقال یا بومی شدن فناوری ها طرح های مشترک با سرمایه گذاران خارجی اصرار دارد؟ اظهار کرد: سرمایه گذاری خارجی یکی از موتورهای محرک اقتصاد جهانی است و سرمایه گذاران به صورت مستقل یا مشارکت در تولید کالاها، استخراج مواد معدنی خام و دیگر مراحل فعالیت های اقتصادی در کشور میزبان شرکت می کنند. با این وجود فناوری های پیشرفته و آخرین سیستم های مدیریتی همراه سرمایه بواسطه سرمایه گذاران با هدف دریافت حداکثرسود وارد می شود.
    وی افزود: سرمایه های خارجی که در صورت کمبود منابع مالی جذب می شود، یکی ازعوامل محرک اصلی رشد وتوسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه بشمار می رود. شرایط اقتصادی کنونی ایران همچنین به جذب سرمایه خارجی نیاز دارد و دلیل این امر نخست کافی نبودن منابع داخلی است.
    سنایی گفت: در قانون برنامه سوم توسعه کشور، ایجاد سالانه 765 هزار شغل در نظر گرفته شده که در پایان مدت زمان برنامه باید به کاهش بیکاری منجر شود. اجرای این هدف مهم نیاز به رشد سرمایه گذاری شش درصدی دارد که باید سالانه برابر 12 هزار میلیارد تومان یا 145 میلیارد دلار باشد و آشکار است دولت از چنین سرمایه ای برخوردار نیست.
    وی افزود: بخش های خصوصی داخلی به دلایل مختلف همچنین قادر به انجام چنین کاری نیستند، به همین خاطر در شرایطی که منابع مالی داخلی قادر به اشباع برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی بطور کامل نیستند، استفاده از سرمایه خارجی که در برنامه سوم توسعه کشور نیز گنجانده شده، به یک ضرورت تبدیل می شود.
    سفیر ایران ادامه داد: کشور شریک می تواند بواسطه دریافت نفت و گاز برای تحقق طرح ها سرمایه گذاری کند. معضل اصلی این است که هر دو کشور ایران و روسیه خود از صادر کنندگان در این بخش هستند. مشخص است که این معضل غیرقابل حل نیست. زمانی ایران و اتحاد شوروی (اواخر سال های 1940 و اوایل 1950) به تبادل نفت وگاز می پرداختند و گاز ایران به شوروی صادر می شد.
    در برابر این مساله، برای اتحاد جماهیر شوروی امکان حضور در صنعت ذوب آهن ایران و صنایع مرتبط با احداث نیروگاه های حرارتی بوجود آمد که به عنوان کارشناس در زمینه مناسبات ایران و روسیه، فکر می کنم اکنون این موضوع می تواند در عرصه نفت و گاز بطور گسترده تری عملی شود. سال 2014 بین کشورهای ما توافقنامه خوبی در زمینه نفت منعقد شد، اما متاسفانه تحقق پیدا نکرد.
    وی افزود: دلیل دوم که جذب سرمایه های خارجی به ایران را ملزم می کند، نیاز مبرم به واردات فناوری های مدرن، نظام و سامانه های کنترل و مدیریت است. جذب سرمایه های خارجی طبیعتا شرایط انتقال فناوری های پیشرفته مدرن و سامانه های موثر کنترل و مدیریت به ایران فراهم می آورد. بی تردید، حضور فعال و موفق جمهوری اسلامی در عرصه های تجاری و اقتصادی جهانی به ترکیب ساختارهای صنعتی و اقتصادی با فناوری های مدرن و سیستم های کنترل و مدیریت جدید نیاز دارد و آشکار است که این امر فرآیندی یک طرفه نیست.
    سنایی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر ایران پیشرفت قابل توجهی در زمینه فناوری های مدرن داشته است و دو کشور می توانند در این زمینه به تبادل تجارب و دستاوردها بپردازند. طی دوسال اخیر هیات هایی که از روسیه به ایران آمدند، همچنین علاقه خود را نسبت به برخی زمینه های فناوری در ایران بویژه نانوفناوری نشان دادند.
    سنایی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی توافقنامه استانداردی در باره سرمایه گذاری خارجی در صنایع نفت و گاز ایران ارائه می شود و چگونه خواهد بود و آیا درباره توافقنامه های تقسیم محصولات، عملیاتی یا دیگر صحبتی می شود؟ گفت: قانون حمایت ازسرمایه گذاری خارجی درایران ' در خصوص ترغیب و حمایت از سرمایه گذاری های خارجی ' سال 2002 تصویب شد که در تمام نقاط خاک جمهوری اسلامی ایران قابل اجراست و همه سرمایه گذاران خارجی می توانند سرمایه گذاری در ایران را تحقق بخشند و با این حال از تسهیلات و مزایای معینی برخوردار شوند.
    وی افزود: طبق این قانون، سرمایه گذاری خارجی در زمینه استخراج و انبار نفت و گاز تنها در چارچوب انعقاد توافقنامه ممکن است، اما در بخش پالایش نفت وگاز سرمایه گذاری مستقیم خارجی اجازه داده می شود. سازمان سرمایه گذاری و ارائه کمک های اقتصادی – فنی ایران، یگانه نهاد دولتی مرکزی است که پاسخگوی پذیرش سرمایه های خارجی و حمایت از سرمایه گذاران خارجی است. همچنین این سازمان برای سرمایه های خارجی مجوز صادر می کند.
    سنایی خاطرنشان کرد: همزمان ایران و روسیه مذاکرات مفیدی را در خصوص موضوع انرژی انجام دادند. گفت وگوها بین شرکت های بزرگ روسی و طرف ایرانی امیدوار کننده است و طرفین پیش می روند که امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.
    سفیر جمهوری اسلامی درباره تاسیس بانک ایران – روسیه خاطرنشان کرد: مذاکرات برای تاسیس این بانک جریان دارد، پیشرفت هایی حاصل شده و دستاوردهای معینی داشته است، اما انتظارها را برآورده نمی کند. از یک سو، بین نظام های بانکی دوکشور تفاوت هایی وجود دارد، بانک مرکزی روسیه علی رغم بانک مرکزی ایران بانک کارگزار نیست و تنها در زمینه نظارت و سیاستگذاری عمل می کند.
    وی ادامه داد: از طرف دیگر، بانک های بزرگ روسیه چندی پیش و فقط پس از لغو تحریم ها با ایران شروع بکار کردند. انتظار داریم که بانک های بزرگ دوکشور بزودی همکاری های متقابل را آغاز کنند. امیدوارم بانک مرکزی دوکشور اقدام های موثری را برای تبدیل ارزهای ملی اتخاذ کنند. مشکل نقل و انتقال و حواله های بانکی اکنون یکی از موانع اصلی توسعه و گسترش ارتباطات اقتصادی و تجاری دو کشور محسوب میشود.
    سنایی همچنین در زمینه بررسی مجدد قرارداد احداث راه آهن و چهار نیروگاه حرارتی در ایران، اظهار کرد: درخصوص میزان هزینه توافقنامه ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و فقط موضوع میزان حضور تعدادی از پیمانکاران و شرکت کنندگان در زمینه طراحی و مسائل مشابه دیگر بود که در خصوص تمام مسائل از جمله حتی میزان حضور طرفین در طرح های مختلف توافق و در نهایت تصمیم گرفته شد این سند در چارچوب همایش استانداران امضا شود.
    سفیر جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران گسترش طیف کشورهایی که در تولید انرژی هسته ای صلح آمیزکار می کنند را محسوب می کند و آیا لغو تحریم ها بر روند کار برروی نیروگاه اتمی بوشهر – 2 تاثیر گذار است؟ اظهار کرد: تحریم ها مشکلات احداث نیروگاه اتمی بوشهر – 1 را بیشتر کرد که یکی از عوامل بدرازا کشیدن مدت احداث نیروگاه بحساب می آمدند.
    سنایی گفت: واضح است که لغو تحریم ها تاثیر مثبتی بر سرعت احداث نیروگاه بوشهر – 2 خواهد گذاشت و به همین خاطر این نیروگاه در زمان کوتاه تری ساخته خواهد شد. اکنون توافق برسر مسائل فنی انجام می گیرد که امیدوارم بزودی شاهد آغاز ساخت نیروگاه دوم باشیم. افزون بر این، ایران طرحی را برای همکاری مشترک در فردو که اکنون درمرحله آماده سازی است دارد.
    سفیر جمهوری اسلامی درباره همکاری های دو کشور در عرصه بنادر نیز اظهار کرد: ایران علاقمند به حضور روسیه در عرصه های سرمایه گذاری مختلف می باشد. تصور کنید که این بنادر منجمله بنادر جنوبی در خلیج فارس، می توانند موضوع توجه وعلاقه باشند. بدین ترتیب هند و ایران به توافقنامه بزرگی درخصوص بخشی از بندر چابهار دست یافتند. افزون بر بنادر لجستیکی، احداث ناوگان حمل ونقل دریایی در خزر و همچنین راه آهن بین آذربایجان و ایران می توانند جلب توجه کند.
    وی ادامه داد: اکنون بیش از قبل، همه لزوم اینکه کریدور سبز شمال – جنوب به طرح واقعی تبدیل شد و در آینده ای نزدیک تحقق خواهد یافت را درک می کنند. الحاق راه آهن آذربایجان به ایران، بهبود مسائل لجستیکی در بخش بین روسیه تا مرز ایران و از آنجا به سواحل خلیج فارس می تواند کمک بزرگی برای اقتصاد هر سه کشور و دیگر دولت ها باشد. چندی پیش در باکو وزرای امور خارجه ایران، روسیه و آذربایجان مذاکراتی را در این باره انجام دادند.
    سفیر ایران همچنین خاطر نشان کرد: بین ایران و روسیه گردشگری درحال رشد و توسعه است. به موازات ایروفلوت، شرکت های هوایی ایرانی نیز سال 2015 پرواز به روسیه را آغاز کردند و گردشگران ایرانی از امکان دیدن نه تنها مسکو و سن پتربورگ بلکه سوچی بهره مند شدند. روسیه همچنین علاقه بیشتری را به ایران به مثابه کشور گردشگری نشان داد. بزودی پروازی تهران و آستراخان آغاز خواهد شد. سازمان گردشگری ایران فهرست هتل هایی را که باید ساخته شود، منتشر کرد و مناقصه هایی را در شرایط سرمایه گذاری شخصی برگزار می کند که فکر می کنم مبنای خوبی برای حضور شرکت های روسی در بازار ایران باشد.
    سنایی درباره چشم انداز توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه نیز گفت: اگر در گذشته دو کشور از یک مزیت یعنی اراده روسای دو دولت برای گسترش ارتباطات برخوردار بودند، اکنون بسیاری از موانعی که در گذشته وجود داشت، برداشته شده است. سال 2015 سند پایه ای اقتصادی امضا شد، کارهای زیادی در بخش کاهش تعرفه ها، موانع گمرکی، صدور گواهی و مجوز انجام گرفته است. از نگاه من در کشورهای ما باید بر بروکراسی قوی غلبه کنند و روند تحقق عملی توافقنامه های قبلی را تسریع بخشند.
    وی افزود: در تمام جهات از جمله انواع مختلف صنایع، خودروسازی، هواپیما سازی مسافری همکاری های خوبی دیده می شود. صادرات کالاهای ایرانی به روسیه فقط به اجناس سنتی محدود نمی شود، بلکه شامل دارو، محصولات صنعتی، لبنیاتی و دریایی نیز می شود و اگر سرمایه گذاران وارد طرح های زیربنایی شوند، آنگاه شاهد تغییرات بزرگی درزمینه ارتباطات اقتصادی خواهیم بود. خوشبین هستم، مطمئنم هرچند امکان دیدن نتایج این تغییرات در چند ماه آینده وجود ندارد، اما پس از چند سال بسیاری از آنها بر روابط دو کشور تاثیر خواهند گذاشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها