عصر خودرو

رئیس‌جمهور در مراسم روز جهانی کارگر:

راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شده است

عصر بازار- رئیس‌جمهور با تاکید براینکه صادرات نفت و میعانات به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است، گفت: امروز میزان تورم مطابق آمار و شاخص‌های مرکز آمار به زیر ۱۱ درصد رسیده و ان‌شاءالله تا پایان امسال، تک‌رقمی خواهد شد.

راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم روز جهانی کارگر در یکی از کارخانجات گروه مپنا که با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر نیرو، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، استاندار البرز و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، اظهار داشت: کار نیروی بزرگ جامعه برای حرکت به سمت بهاری شدن است، پیامبر اسلام (ص) به ما یاد داد که باید در برابر کارگر سر تعظیم فرود آورد و در کارها نظم، استحکام، دقت و صداقت داشت.

    رئیس‌جمهور با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: علم سبب قدرت و سلطه شما بر جامعه و جهان می‌شود و ما افتخار می‌کنیم به بعثت پیامبر اکرم(ص) و هیچ روزی مهمتر و مبارک‌تر از روز بعثت نیست.

    وی با بیان اینکه به ملت بزرگ ایران به سبب انتخابات شکوهمند در 7 اسفند سال 94 و 10 اردیبهشت ماه امسال افتخار می‌کنم، افزود: مردم در این انتخابات بهترین‌ها را برگزیدند و خوشحالیم مجلس شورای اسلامی که از خردادماه شروع به کار خواهد کرد، هماهنگی بیشتری با دولت داشته و دولت بتواند به وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند و عهدی که با همدیگر در خرداد 92 داشتیم را به خوبی به مقصد برسانیم.

    روحانی ضمن تجلیل از حضور بانوان در پای صندوق رأی و نیز در لیست نامزدهای راه‌یافته به مجلس گفت: برای نخستین بار 18 نماینده خانم به مجلس شورای اسلامی راه یافتند که یک رکورد است و خوشحالیم که بانوان کشورمان در همه صحنه‌ها و به‌ویژه در سیاست، حضور دارند.

    وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای بعثت به صحنه آوردن زنان بوده است، گفت: مرد و زن، عرب و عجم، سیاه و سفید و روستایی و شهری نسبت به هم امتیازی ندارند و معیار بزرگی انسان‌ها "تقوا" است.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر سد بزرگ پیش پای ملت و کارگران با تلاش دیپلمات‌ها برداشته شده است افزود: برجام راه را برای حرکت به سمت تعالی برای مردم باز کرده است.

    روحانی با اشاره به اینکه زمانی که ما می‌گفتیم پای میز مذاکرات می‌توان مشکل را حل کرد، بدبین‌ها و بدگمان‌ها می‌گفتند امکان‌پذیر نیست، گفت: زمانی که با 6 قدرت جهانی به توافق رسیدیم باز هم بدبین‌ها و بدگمان‌ها می‌گفتند، قابل اجرا نیست و نیز در روز اجرا باز هم بدبین‌ها گفتند که به آنچه به شما وعده داده شده عمل نخواهد شد.

    وی با طرح این سئوال که چرا کار یک ملت بزرگ را کوچک نشان می‌دهید؟ افزود: این کار بزرگی که انجام شد، کار دولت نیست، بلکه کار یک ملت بزرگ، قدرتمند و مقاوم است و کاری است که توسط همه مردم با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب انجام شده است.

    رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برجام تصویب و اجرا شده است، گفت: می‌گویند که در مقام عمل برجام را نمی‌بینیم. صادرات نفت و میعانات از یک میلیون و 200 هزار بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است اما می‌گویند این چیزی نیست که 2 برابر شده و مهم نیست.

    روحانی با بیان اینکه در حال حاضر در سایه برجام برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده است اما بدگمان‌ها می‌گویند مهم نیست، افزود: در سایه برجام به جای اینکه کشتی‌های بزرگ در ساحل کشور همسایه پهلو بگیرند و با لنج بار به ایران برسد و برای هر کانتینر 700 دلار پول بگیرند، در ساحل ایران پهلو می‌گیرد و می‌گویند چیزی نیست. بدگمان‌ها می‌گویند ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم چرا زندگی ما را برهم زدید.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز روزی است که راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شده و نیاز به کار و تولید داریم، افزود: آیا تولید و کار بدون سرمایه و تکنولوژی امکان‌پذیر است؟ شرکت پرافتخاری به نام مپنا بدون سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد نمی‌شد، اگر امروز کارگران، مهندسان و مدیران مپنا به عظمت شرکت خود افتخار می‌کنند، به‌خاطر کار، تلاش، علم و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

    وی در ادامه سخنانش با تاکید براینکه یک بنگاه اقتصادی بدون رقابت با جهان و قدرت‌های اقتصادی نمی‌تواند موفق و با دوام باشد، گفت: امروز مپنا، شرکت‌های عظیم و بزرگی مثل میتسوبیشی و هیتاچی را کنار گذاشته و در حال رقابت با  شرکت‌هایی همانند GE و زیمنس است و این یک رقابت و فعالیت دانش بنیان محسوب می‌شود؛ ملت ما به برق و قطاری افتخار می‌کند که نیروگاه و لوکوموتیوهای آن توسط کارگران ایرانی ساخته شده باشد.

    روحانی با اشاره به اینکه امروز بنگاه‌های اقتصادی کشورمان در سطح جهانی در حال رقابت با رقبای خود هستند، اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی باید قدرت رقابت خود را در مقابل شرکت‌های بزرگ جهانی ارتقاء دهند. اگر نتوانیم با دنیا رقابت کنیم، نخواهیم توانست بازار صادراتی منطقه و جهان را از آن خود کنیم و اگر نتوانستیم بازار صادراتی را در اختیار بگیریم، نمی‌توانیم سطح تولید خود را از لحاظ کمی و کیفی افزایش دهیم.

    رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید شرایطی در کشور فراهم شود تا کسانی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری هستند آینده روشنی را پیش روی خود مشاهده کنند و آرامش اقتصاد به آن است که تورم در سطح قابل قبولی باشد، گفت: در دولت یازدهم حقوق کارگران و کارمندان از نرخ تورم بالاتر بوده است، ایجاد چنین شرایطی گام بسیار مهمی بود که دولت یازدهم برداشته است.

    وی تداوم روند کاهش نرخ تورم را برای اقتصاد بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: در روز ابتدای آغاز به‌کار دولت یازدهم، تورم بالای 40 درصد بود که به مردم وعده دادیم آن را تا پایان 6 ماه به 35 درصد برسانیم که این وعده محقق شد.

    رئیس‌جمهور افزود: سپس به مردم وعده دادیم که در سال 93 تورم را به رقم 25 درصد برسانیم که در شب عید سال 94 تورم به حدود 15 درصد رسید و در سال 94 با اینکه وضع اقتصادی همه کشورهای تولیدکننده نفت بسیار بد بود و وضع اقتصادی کشورمان نیز خوب نبود، با این حال به مردم وعده دادیم که باید تورم از 15 درصد هم کاهش یابد و خوشبختانه در شب عید سال جاری تورم به 12 رسید و امروز میزان تورم مطابق آمار و شاخص‌های مرکز آمار به زیر 11 درصد رسیده و ان‌شاءالله تا پایان امسال، تک‌رقمی خواهد شد.

    روحانی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور در حال پیشرفت باشد و کارگر در کارخانه، خانه و خیابان از امنیت فکری و شغلی برخوردار باشد، باید شاخص‌های کلان اقتصادی کشورمان در مسیر درست قرار بگیرد. اقتصاد کشور باید از قدرت جذب سرمایه برخوردار باشد، امروز این شرایط فراهم شده و همه شاهدیم روسای جمهوری که به ایران سفر می‌کنند به همراه خود نمایندگان ده‌ها شرکت مهم اقتصادی را برای امضاء قراردادهای متعدد می‌آورند و در جریان سفر رئیس‌جمهور قزاقستان بیش از 56 سند توسط بخش خصوصی دو کشور به امضاء رسید و رئیس جمهور کره جنوبی نیز با نمایندگان تعداد زیادی از کمپانی‌های اقتصادی به ایران خواهد آمد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در سال 95 شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی در مقایسه با سال گذشته مناسب‌تر خواهد شد، اظهار داشت: امسال را با هدف‌گذاری رشد 5 درصد شروع کرده‌ایم و اگر بتوانیم تورم را به‌صورت کاهنده ادامه داده، رونق اقتصادی به وجود آوریم و رشد اقتصادی متناسب داشته باشیم و در کنار آن، سرمایه داخلی و خارجی را جذب کرده و بانک‌ها را در مسیر رونق اقتصادی فعال کنیم، می‌توانیم به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شویم.

    رئیس‌جمهور امروز همچنین از نمایشگاه نخبگان مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دستاوردهای مپنا بازدید کرد و  در جریان جدیدترین دستاوردهای این مجموعه قرار گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها