عصر خودرو

دو درخواست سنگ آهنی فطانت

عصر بازار: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار رسیدگی به مشکلات صنعت سنگ آهن به عنوان دارندگان ۷ درصد از ارزش بازار سرمایه شد.

دو درخواست سنگ آهنی فطانت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، محمد فطانت که با خبرنگاران سخن می گفت با بیان این که تولید کنندگان سنگ آهن پس از عرضه سهام در بازار سرمایه، با ریسک های بالایی از سوی دولت مواجه شده اند، گفت: بازپس گرفتن پروانه بهره برداری و اخذ حق انتفاع از شرکت های سنگ آهنی طی چند سال گذشته از مهم ترین ریسک های تحمیل شده به این شرکت هاست، حال آن که در زمان عرضه سهام این شرکت ها در بورس عملا سنگ آهنی ها با چنین ریسک هایی مواجه نبودند.
    وی توضیح داد: تولید کنندگان سنگ آهن در زمان عرضه اولیه سهام دارای پروانه بهره برداری بودند و سهامداران با لحاظ کردن پروانه به عنوان مهم ترین دارایی این شرکت ها سهام آن ها را در بورس خریداری کردند، حال آن که پروانه معدن چند سال بعد از عرضه از این شرکت ها گرفته شد و سهامداران سنگ آهنی سال هاست که دغدغه بازگشت پروانه بهره برداری به این شرکت ها را دارند.
    بالاترین مقام نظارتی بازار سهام در ادامه به توقف نماد 5 شرکت مرتبط با سنگ آهن در بورس اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اخیرا در بخشنامه ای اعلام شده که قیمت گندله آهن باید 3 درصد کاهش پیدا کند،این موضوع روی سود و زیان شرکت های تولید کننده سنگ آهن اثرگذار بود، لذا سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به توقف نماد این شرکت ها اقدام کرد تا تاثیرات آن به صورت شفاف بررسی و اعلام شود.
    فطانت با بیان این که مواجهه صنعت فولاد با مازاد چشمگیر عرضه محصولات فولادی در بازارهای جهانی؛ به ویژه در چین و کشورهای منطقه سبب شده تا هفت بار تعرفه این صنعت دست خوش تغییر شود، ادامه داد: در حالی شرکت های فولادی به مبارزه با این پدیده جهانی پرداخته اند که در کشور، واکنش دیرهنگام ما در وضع تعرفه ها، مقاطع و ورق های تولیدی، فولادی ها را با مخاطره مواجه کرده است.
    این مقام مسئول با بیان این که سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه در اخذ این تصمیم (بخشنامه اخیر وزارت صنعت به شرکت های سنگ آهنی) مشارکتی نداشته است، به تبعات این تصمیم دولتی در بازار سهام اشاره و تصریح کرد: به صورت شفاف آثار و تبعات تصمیمات دولتی اعم از وضع تعرفه ها، نرخ گذاری محصولات که در قالب بخشنامه ها به بنگاه های اقتصادی ابلاغ می شود، در بازار سرمایه و قیمت سهام شرکت ها نمود می یابد.در واقع شفافیت بازار در خصوص بخشنامه های اقتصادی دولت می تواند شرایط را برای اصلاح آن ها فراهم سازد. بر این اساس امروز لازم است که با وضع نظام تعرفه ای مناسب با پدیده های جهانی رقابت شود.
    وی معتقد است: با توجه به رکود حاکم بر صنعت فولاد کشور باید با یک تصمیم جامع برای این صنعت، مشکلات آن را رفع کرد نه این که با تصمیمات و برخوردهای مقطعی و تنها به منظور رفع مشکلات صنعت فولاد، هزینه های این صنعت را به صنعت سنگ آهن تحمیل کرد. در واقع برخوردهای مقطعی به عنوان تصمیمات ناقص، ما را از کلیت اقتصاد و صنایع مختلف غافل می سازد، براین اساس می بایست با نگاه همه جانبه به حل مسایل صنعت فولاد پرداخت.
    وی ضمن ابراز خرسندی از اظهارات رییس هیات عامل ایمیدرو مبنی بر تجدید نظر مجدد در ابلاغیه اخیر بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: امیدواریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن لغو بخشنامه اخیر مبنی بر کاهش قیمت گندله،پروانه بهره برداری شرکت های چادرملو و گل گهر را نیز به این شرکت ها بازگرداند تا سهامداران این شرکت ها که با تصور برخورداری این شرکت ها از پروانه بهره برداری از معادن چادرملو و گل گهر مبادرت به خرید سهام آن ها کرده بودند، از تصمیم های گذشته، دچار خسران و زیان نشوند.
    وی توضیح داد: وزارت صنعت با بازگرداندن پروانه بهره برداری به این شرکت های سنگ آهنی، سبب خواهد شد تا ریسک تصمیمات دولتی در بازار سرمایه به حداقل برسد و سرمایه گذاران خارجی با اطمینان بیشتری از امن بودن این بازار مبادرت به سرمایه گذاری در این بازار کنند.
    گفتنی است، روز گذشته مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، در مصاحبه مهمی با رسانه های داخلی از احتمال لغو بخشنامه کاهش 3 درصدی قیمت گندله آهن خبر داده بود. 

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو