عصر خودرو

مجله آمریکایی فوربس اذعان کرد

نظام یک قطبی دلاری در حال رخت بربستن است

عصر بازار- نظام پولی جهانی به آهستگی در حال تغییر از نظام یک قطبی دلاری به سمت سیستمی جدید است که در آن چند ارز مختلف دارای نقشی پر رنگ خواهند بود و چین یک بازیگر نوظهور در این عرصه است.

نظام یک قطبی دلاری در حال رخت بربستن است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، شاید وجود نفت در دریای چین جنوبی باعث شده که آمریکا اقدام به زیر نظر گرفتن چین کند. یا شاید نگرانی ها از تجاوز چین به همسایگانش دلیل حضور پررنگ آمریکا در شرق آسیاست. اما به اعتقاد برخی از جمله مراکز مهم سرمایه گذاری بزرگترین نگرانی آمریکا از بین رفتن هژمونی دلار است.

    اگر این اتفاق رخ دهد، یک رقیب جدی برای وزارت خزانه داری آمریکا پیدا خواهد شد و این باعث سخت تر شدن انتقال بدهی های آمریکا به دیگران خواهد شد، به خصوص که در این صورت دیگر بازارهای بدهی نیز وارد عرصه رقابت خواهند شد.

    دلار قرار نیست به این زودی ها سهم خود از بازار را از دست بدهد. اما اکتبر امسال یک سال می شود که پول ملی چین به یک بازیگر جهانی جدی تبدیل شده است. اکنون یوان وارد سبد ارزی حق برداشت مخصوص صندوق بین المللی پول شده و این تقاضا برای ارز چین از سوی بانک های مرکزی اقتصادهای نوظهور را که حدود یک تریلیون دلار ذخایر نقدی دارند، افزایش داده است.

    آینده نظام پولی جهانی به آهستگی در حال تغییر از نظام یک قطبی دلاری به سمت سیستمی جدید است که در آن چند ارز مختلف دارای نقشی پر رنگ خواهند بود و چین یک بازیگر نوظهور در این عرصه است. اگر اروپا با اوراق قرضه یورو (یوروباند) ظهور نکند، آینده متعلق به رنمینبی چین خواهد بود.

    بانک اچ اس بی سی که قبلا متوجه این تغییر در بازار ارزی جهان شده، اکنون خود را آماده کرده تا به یکی از بزرگترین بانک های مستقر در لندن و هنگ کنگ تبدیل شود که به شرکت ها و سرمایه گذاران اجازه می دهد ارز چینی خرید و فروش کنند.

    ورود رنمینبی به سبد ارزی صندوق بین المللی پول نشان دهنده ظهور چین به عنوان کشوری است که از این پس باید روی آن حساب ویژه ای باز کرد. گسترش استفاده از رنمینبی، آنگونه که اچ اس بی سی توصیف می کند، به معنای به رسمیت شناختن تلاش های چین برای گشایش اقتصاد و بازارهای مالی اش است و پکن را تشویق خواهد کرد تا به اصلاحات مالی خود ادامه دهد.

    تحلیلگران اچ اس بی سی در گزارشی 54 صفحه ای که در ماه مارس منتشر شد نوشتند که اتفاقات چند سال گذشته نگرانی هایی را درباره سیستم پولی فعلی دلار محور ایجاد کرده است. آنها معتقدند کانون اصلی بحران مالی سال 2008 در آمریکا بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها