عصر خودرو

بررسی افق کوتاه مدت و سه ماهه بازارهای مالی

بی ثباتی به نفع کدام بازارها خواهد بود؟

عصر بازار- هفته گذشته برگزاری دو نشست از سوی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی ژاپن و تغییر نکردن سیاست های پولی این دو نهاد، یک دلیل کاهش شاخص های مالی و ارزش دلار و رشد ارزش ین بود.

بی ثباتی به نفع کدام بازارها خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، همزمان قیمت طلا و نفت رشد کرد و نوسان در بازارهای مختلف افزایش یافت. از سوی دیگر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا طی هفته قبل منفی بود و این عامل نیز به کاهش شاخص های مالی و رشد قیمت طلا کمک کرد. در گزارش مربوط به رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی آمده بود تولید ناخالص داخلی این کشور تنها 0.5 درصد در مقیاس سالانه افزایش یافته است. همچنین در ژاپن روند کاهش قیمت کالاهای مصرفی از سر گرفته شده و مصرف شهروندان در ماه گذشته میلادی 5 درصد کاهش یافته است.

    در اروپا، اقتصاد انگلستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تنها 0.4 درصد رشد کرده و تولید ناخالص داخلی منطقه یورو 0.6 درصد افزایش یافته که از پیش بینی اقتصاددان ها بالاتر است اما قیمت کالاهای مصرفی در ماه گذشته در مقیاس سالانه نه تنها افزایش نیافته بلکه 0.2 درصد کاهش یافته است.

    هفته گذشته قیمت نفت به دلیل کاهش ارزش دلار و پیش بینی کاهش تولید از سوی آمریکا که می تواند به برقراری توازن بین عرضه و تقاضا کمک کند رشد کرد. بدین ترتیب قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه مواد خام افزایش یافت.

    هفته پیش تعداد زیادی از شرکت های بزرگ بورسی در اروپا و آمریکا گزارش عملکرد سه ماهه خود را منتشر کردند که داده های آنها عموما منفی بود یعنی سوددهی یا کاهش یافته یا شرکت زیان دیده است. بنا به پیش بینی موسسه تامسون رویترز، میزان سوددهی شرکت ها در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال پیش 6.1 درصد کاهش یافته است. علت اصلی این کاهش افول قیمت نفت است.

    بدون درنظر گرفتن شرکت های این بخش، سود شرکت های شاخص استاندارد اند پورز 0.5 درصد کاهش یافته است.

    حال این سوال مطرح است که افق کوتاه مدت و سه ماهه بازارهای مالی چگونه خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال باید دید آیا عوامل ریسک گریزی سرمایه گذاران کاهش یافته است یا نه.

    نکته اول رشد قیمت نفت و فلزات پایه است. در هفته های اخیر قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشته و پیش بینی شده قیمت ها در سطوح کنونی باقی خواهند ماند. قیمت فلزات پایه نیز در سطوح بالاتر از سه ماهه اول امسال قرار دارند.

    نکته دوم این است که ارزش دلار به دلیل به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره کاهش یافته و بعید است وضعیت کنونی تغییر کند زیرا بانک مرکزی آمریکا در باره تاثیر منفی ضعف اقتصاد جهان بر اقتصاد این کشور نگران است و پیش بینی شده امسال تنها یک بار نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. افول ارزش دلار عاملی برای رشد سوددهی شرکت های بورسی در آمریکاست.

    بدین ترتیب افق سه ماهه بازارهای مالی بهتر از سه ماهه نخست امسال خواهد بود اما در هفته پیش رو بی ثباتی ها ادامه پیدا می کند. فردا بازارهای چین و انگلستان تعطیل هستند. در اکثر روزهای این هفته بازار ژاپن تعطیل است و در اکثر اقتصادهای اروپایی روز پنجشنبه بازارها تعطیل هستند.

    با این حال داده های زیادی از اقتصاد آمریکا، چین و منطقه یورو منتشر می شود. اگر بی ثباتی ها ادامه یابد وضعیت بازار طلا خوب خواهد بود و انتظار می رود ارزش دلار تحت فشار قرار داشته باشد اما قیمت نفت حمایت می شود.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها