عصر خودرو

در آوریل ۲۰۱۶ به ثبت رسید

سبقت بازارهای کالایی از بازارهای مالی

عصر بازار- عرضه بیش از تقاضای جهانی که باعث سقوط بازارهای کالایی -از نفت خام تا فلز روی- شده بود، در نهایت شروع به کاهش کرده و باعث ثبت بیشترین رشد ماهانه قیمت کالاهای اساسی از دسامبر ۲۰۱۰ شده است.

سبقت بازارهای کالایی از بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاخص کالای بلومبرگ، که بازده 22 کالای اساسی را اندازه می‌گیرد، در ماه آوریل رشدی 8.5 درصدی را از خود به جای گذاشت تا در میان تمامی شاخص‌های جهانی نظیر سهام، اوراق خزانه‌داری، اوراق قرضه و ارزهای اصلی بهترین عملکرد را داشته باشد. قیمت نفت در نیویورک بیشترین رشد ماهانه خود را تجربه کرد و طلا به بالاترین سطح یک سال اخیر خود رسید.

    با ثبات اقتصادی در چین، بزرگترین مصرف‌کننده فلزات، غلات و انرژی دنیا، تصویر روشن‌تری برای مواد خام پیش‌بینی می‌شود. در همین زمان، آب و هوای نامطلوب عرضه محصول غلات آمریکای جنوبی را تهدید کرده و تولید نفت خام آمریکا در حال کاهش است. در حالی که عرضه در حال کم شدن است، ضعف دلار آمریکا موجب تقویت تقاضا برای کالاهای اساسی به عنوان دارایی جایگزین شده است.

    کوین کارون، تحلیلگر بازار و مدیر پروتفوی شرکت استیفل نیکولاس، اعلام کرد: «به نظر می‌رسد چین عملکرد بهتری نیز خواهد داشت چرا که محرک‌های جدیدی در حال اجراست. در همین زمان، شما موضع قاطع فدرال‌رزرو را دارید که باعث ضعف دلار شده و این برای کالاهای اساسی بسیار خبر خوبی است.»

    از ابتدای سال تاکنون، آمار بلومبرگ نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیش از 17 هزار میلیارد دلار را به بورس‌های کالایی تزریق کرده‌اند. تام آلبانیز، مدیر اجرایی ارشد شرکت ودانتا و رئیس سابق گروه ریوتینتو می‌گوید: در حالی که تقاضا در چین نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد، بازارها از وضعیت بحرانی خارج شده‌اند.

    این رشد در حالی اتفاق افتاده که کندی تقاضای چین و افزایش محصولات موجب عرضه مازاد اغلب کالاهای اساسی شده بود به طوری که شاخص کالای بلومبرگ برای 5 سال متوالی کاهش یافته است. این سقوط باعث ضربه خوردن تولیدکنندگان بزرگی چون اگزون موبیل، فری‌پورت-مک‌موران، گلنکور و آنگلوآمریکن شده است.

    قیمت نفت آمریکا در ماه جاری رشدی 20 درصدی داشته است که بیشترین رشد ماهانه از آوریل 2015 بوده است. در حالی که نفت برنت رشد بیشتری را به ثبت رسانده است. در حالی که شاخص دلار به پایین‌ترین سطح 11 ماه اخیر رسید، فلزات گرانبها نیز با رشد مواجه شدند تا نقره بهترین عملکرد ماهانه خود را از سال 2013 به ثبت برساند و طلا به بالاترین قیمت خود از ژانویه 2015 برسد.

    قیمت دانه‌های سویا در شیکاگو نیز بهترین ماه خود را از اکتبر 2014 تجربه کرد. چراکه سیل در آرژانتین و خشکسالی در برزیل موجب آشفته‌شدن بازارهای محصولات کشاورزی در هفته‌های اخیر شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها