عصر خودرو

میلیاردهای بورس آب رفتند!

عصر بازار: رکود دامنه‌دار بورس تهران و ادامه روند نزولی آن موجب شده است تا علاوه بر کاهش متغیرهای مهم بازار سرمایه، جایگاه بزرگان بورس نیز با تغییرات چشمگیری مواجه شود و ارزش بازار شرکتهای میلیاردی بورس افت کند.

میلیاردهای بورس آب رفتند!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جدیدترین آمار منتشر شده از تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که با آغاز روند نزولی بورس تهران از دی ماه 1392 و فاصله گرفتن بورس از دوران اوج خود، ارزش شرکتهای مطرح بورس نیز در کنار سایر متغیرهای این بازار با تغییرات چشمگیری مواجه شده است.

    به طوری که افت قیمت و کاهش تقاضای مداوم در بورس تهران موجب شده است تا در کنار افزایش زیان سهامداران، کاهش ارزش و حجم معاملات، ارزش بازار سرمایه و P/E بازار، شرکتهای میلیاردی بورس نیز با کاهش معنادار تعداد و ارزش رو به رو شوند.

    به این ترتیب با کاهش شاخص و بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون، جایگاه بزرگان بورس نیز با افت معناداری مواجه شده و تعداد شرکتهای 10 هزار میلیاردی بورس نسبت به سال گذشته تقلیل پیدا کرده و تنها به 4 شرکت رسیده است بنابراین رکود حاکم بر تالار شیشه ای باعث آب رفتن میلیاردهای بورس وکاهش ارزش بازار آنها شده است.

    تازه‌ ترین رتبه ‌بندی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین شرکتی بورسی با بیشترین افت ارزش بازار مواجه شده و در رتبه اول قرار گرفته است به طوری که ارزش بازار این شرکت بزرگ بورسی نسبت به سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان افت کرده و از 37 هزار و 425 میلیارد تومان در مرداد 93 به 27 هزار و 279 میلیارد تومان در مرداد امسال رسیده است.

    پس از هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو و ارتباطات سیار نیز با افت معنادار ارزش بازار خود مواجه شدند به طوری که ارزش بازار این دو شرکت میلیاردی بورس نیز به دلیل کاهش قیمت و افت تقاضا از 14 و 12 هزار میلیارد تومان در مرداد سال گذشته به 11 هزار میلیارد تومان رسیده است.شرکت مخابرات نیز که در مدت مشابه سال گذشته ارزشی معادل 12 هزار و 165 میلیارد تومان داشته است با افت قیمت خود در یکسال اخیر، 2 هزار میلیارد تومان از ارزش بازار خود را از دست داده و اکنون با ارزشی معادل 10 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه جزو 4 شرکت میلیاردی بورس محسوب می شود.

    بر این اساس تعداد شرکتهای میلیاردی در حال کاهش یافته است که در سال گذشته شرکتهای غدیر و نفت و گاز پارسیان نیز جزو میلیاردهای بورس بودند، اما با ابهامات نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی و افت شدید قیمت این شرکتها، ارزش بازار این شرکتها نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده است به طوری که ارزش بازار شرکت غدیر از 12 هزار و 141 میلیارد تومان در سال گذشته به 8 هزار و8600 میلیارد تومان در مرداد امسال رسیده است.نفت و گاز پارسیان نیز 3 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار خود را از دست داده و ارزش بازار آن از 11هزار و 725میلیارد تومان به 9 هزار و 429 میلیارد تومان رسیده است.

    بر اساس این گزارش، ارزش بازار یک سهم به مجموع ارزش بازار سهام منتشر شده یک شرکت به قیمت جاری بورس گفته می شود که وضعیت شرکت و روند کاهشی یا افزایشی آن را نشان می دهد.

    برچسب ها