عصر خودرو

بازبینی در روش‌های واگذاری سهام

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دولتی جذابیتی برای خارجی‌ها ندارد

عصر بازار: رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان ابهام در دو نرخی بودن ارز برای خارجیها، گفت:‌ شرکتهای دولتی جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران خارجی ندارند.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دولتی جذابیتی برای خارجی‌ها ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، میرعلی اشرف‌ عبداله پوری حسینی با اشاره به تشکیل کارگروه پساتحریم در سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: ورود و حضور سرمایه‌گذاران خارجی، در مزایده‌های سازمان در مباحث عقد قرارداد، توثیق وثایق، سپرده‌گذاری، افتتاح حساب و نرخ تبدیل نیاز به بازبینی دارد و باید راه را برای این مباحث باز کنیم تا در نهایت در مورد تسهیل شرایط تصمیم‌گیری شود.

    معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدت زیادی است از مسیرهای گفته شده برای سرمایه‌گذاران خارجی استفاده نشده است، گفت: احتمال دارد در برخی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها نیاز به بررسی و بازبینی داشته باشند.

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: این ابهام وجود دارد سرمایه گذار خارجی که ارز می‌آورد، با چه نرخی ارز را باید به ریال تبدیل کند آیا با نرخ مبادلاتی و یا صرافی باشد.بدیهی است با نرخ دوگانه نه تنها تسهیلی وجود ندارد، بلکه سخت گیری هم هست.

    پوری حسینی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی موضوعات مختلف برای حضور سرمایه گذران خارجی بررسی می‌شود، بیان داشت: این موضوع نیاز به زمان دارد، چون مدت زیادی است که از این مسیرها استفاده نشده و عجله‌ای هم وجود ندارد. باید با حوصله آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها بررسی و در نهایت اگر شفافیت نیاز دارد، اعمال شود.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا پتانسیل جذب سرمایه‌ خارجی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: اینکه در کدام بخش‌ها محدودیت یا ممنوعیت داریم، هنوز از لحاظ حقوقی و قانونی احصا نشده است، منتها یکی از مباحث تملک روی زمین است که آیا تملک سهام، تملک زمین هم محسوب می‌شود یا خیر؟ می‌تواند از جمله پاسخ به شبهات و سوالات باشد.

    معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که آیا استقبالی برای خرید سهام شرکت از سوی سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: هیأت‌هایی که به کشور می‌آیند، معمولاً قصدشان سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌های مختلف اقتصاد است، اما در بخش سهام، با ایجاد بنگاه‌ها سرمایه گذاری از قبل صورت گرفته و بحث اصلی خرید سهام است که دولت نیز بخشی از این سهام را در اختیار دارد.

    وی در مورد اینکه آیا شرکت‌های دولتی جذابیتی برای خریداران خارجی دارند، تصریح کرد: مطلق نمی‌توان گفت که خارجی‌ها برای همه بنگاه‌ها علاقه‌مند هستند، به‌ ویژه اینکه هنوز دادن تخفیف در قیمت را برای سرمایه گذارن داخلی و خارجی بلد نیستیم. زیرا دوست داریم به بالاترین قیمت سهم فروخته شود و روالی است که سازمان خصوصی‌سازی در 14 سال گذشته به آن علاقه‌مند بوده است، لذا جذابیت‌ آن‌چنانی برای فروش بنگاه‌ها وجود ندارد.

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: سازمان به شرایط جدید توجه ویژه دارد، تا مسیر سرمایه‌گذاری بازبینی شود و اگر لازم باشد، شرایط شفاف و تسهیل شود.

    برچسب ها