عصر خودرو

لیلاز:

نباید از برجام انتظار حل یک شبه همه مشکلات را داشت

عصر بازار- یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: اگر فکر کنیم به صرف توافق هسته ای، همه مشکلات بین ایران و آمریکا یک شبه حل می شود، دیدگاهی ساده لوحانه و نشانه بی دانشی در دیپلماسی، روابط ژئوپلتیک بین المللی و نیز مسائل فنی هسته ای است.

نباید از برجام انتظار حل یک شبه همه مشکلات را داشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، "سعید لیلاز" روز یکشنبه اضافه کرد: ایران، کشور رقیب منطقه ای آمریکا در خاورمیانه است و این ریشه اصلی منازعه میان دو کشور است؛ به همین دلیل این کشمکش تا مدت ها ادامه خواهد داشت.
    این کارشناس اقتصاد سیاسی تاکید کرد: «گرچه یکی از پیچیده ترین مسائل دنیای معاصر ما آغاز و حل شده است اما نباید انتظار داشت همه مسائل یک شبه، یک ماهه و حتی یک ساله حل شود».
    وی افزود: مذاکرات هسته ای برای این بود که قفلی را که دولت پیش در عین پیشبرد مسائل هسته ای و اقتصادی زد، باز کنیم و این بحران از حالت لب پرتگاه جنگ در منطقه خاورمیانه مهار شود.
    این تحلیلگر اقتصادی یادآوری کرد: از روز اول انتظار نداشتیم با انجام مذاکره همه مسائل سیاسی و اقتصادی کشور حل شود؛ زیرا مشکلات ایران فقط در تحریم ها ریشه ندارد که با رفع آن، حل شود؛ بلکه مشکلات ما برخاسته از فساد، کمبود شفافیت، پولشویی و... است.
    وی افزود: فشاری که جناح محافظه کار مخالف دولت در مساله برجام وارد می کند نیز افزون بر مسائل جناحی داخلی، بازتابی از انتظار بیش از اندازه آنها از برجام است؛ در حالی که راه حل مشکلات ایران از مدیریت اعمال سیاست های درست اقتصادی عبور می کند.
    لیلاز گفت: گزارش تازه وزارت امورخارجه نیز برای پاسخ به ادعاها و انتظارها از برجام ارائه شده است.

    ** آثار توافق هسته ای با سرعت مناسبی در حال ظاهر شدن است
    این کارشناس اقتصاد سیاسی تاکید کرد «اگر آمریکایی ها نیز خوب عمل کنند، باز باید نارضایتی خود را نشان دهیم؛ زیرا فن مذاکره این است که همواره طلبکار باشیم تا امتیاز بیشتری بگیریم».
    لیلاز اضافه کرد: واقعیت این است که آثار توافق هسته ای ایران و آمریکا با سرعت مناسبی در حال ظاهر شدن است.
    این کارشناس اقتصادی افزود: من نگران بودم آثار توافق هسته ای یکباره روی اقتصاد ایران ظاهر و به واردات لجام گسیخته ارز منجر شود و به ساختار تولید داخلی آسیب بزند اما به نظر می رسد اوضاع کشور هم اکنون با سرعت مناسبی در حال بهبود است.
    وی افزود: ما اننظار نداشته و نداریم رشد اقتصادی کشور در سال 1395 بیش از 6 درصد شود؛ زیرا سرعت رشد بالاتر به تورم می انجامد. به همین دلیل باید اقتصاد ایران را بتدریج به سوی بازسازی پیش ببریم.
    لیلاز ادامه داد: تصور می کنم افزایش 700 هزار بشکه ای به صادرات نفت ایران، گشایش ماهانه هزار ال.سی در بانک های کشور و رشد تعامل و روابط بین المللی را باید یک سرعت مناسب ارزیابی کنیم.
    به گفته وی، رهبران خارجی که به ایران سفر می کنند، به یقین دنبال حق ماموریت نیستند؛ بلکه یک برنامه واقعی در ذهن دارند و بهتر از ما می دانند ایران ارزی برای خرید کالا از آنها ندارد.
    این کارشناس اقتصاد سیاسی با استناد به همین موضوع افزود: مطمئنم روندهای سرمایه گذاری، جذب فناوری و اعمال مدیریت در اقتصاد ایران از سر گرفته می شود اما نباید انتظار داشت در کوتاه مدت و یک شبه تحقق پیدا کند.
    وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی که سه ماه پس از آغاز اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد «ارعاب و کارشکنی» آمریکا و عواملی مانند «فساد و پولشویی» در داخل را مانعی پیش روی اجرای برجام و سرمایه‌گذاری در ایران خواند.
    در این گزارش که رسانه‌ها متن آن را منتشر کرده‌اند، از «بهانه‌تراشی، کارشکنی و تعلل طرف آمریکایی بویژه وزارت خزانه‌داری آمریکا» به عنوان مشکل اساسی سر راه اجرای برجام معرفی و از عواملی مانند «فساد، فقدان شفافیت، پولشویی و صعوبت قوانین» به عنوان مسائل داخلی اجرای برجام و مانعی برای ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها یاد شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها