عصر خودرو

توافق شورشی ها در بازار نفت

چه گروههایی حتی از کاهش قیمت نفت سود می برند؟

عصر بازار- چریک های چپ در کلمبیا،شورشیان لیبی و نظامیان نیجریه موفق ترین تولید کنندگان نفت در جهان هستند که می توانند ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام صادر کنند.

چه گروههایی حتی از کاهش قیمت نفت سود می برند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، در حالی که عربستان سعودی،روسیه و دیگر تولیدکننده های نفت نتوانستند به توافقی برای فریز نفت در ماه گذشته برسند،تولید و عرضه نفت در جهان 800 هزار بشکه نفت در روز افزایش یافته است. موسسه سیتی گروپ هم اعلام کرده که برخی تولید کننده ها این روزها شرایط سختی را برای فروش نفت خود پشت سرمی گذارند.

    بر اساس این گزارش، تولید بیش از تقاضای بازار را بسیار محدود کرده است.در واقع بازار جهانی بیشترین تمایل را به اختلال در عرضه بیشتر دارد،موضوعی که به تولید کننده های ثابت نفت آسیب می زند.

    بعد از شکست نشست دوحه که بین کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک و برخی اعضای غیر عضو اوپک درباره فریز نفتی صورت گرفت، به نظر می رسید که نشست دوحه بزرگترین فیلی باشد که می شد برای بازار نفت هوا کرد تا بازار نفت را  از کرختی کنونی که  از فوریه شروع شده،رها کند اما این اتفاق نیفتاد.

    این روزها مقامات نیجریه از بازشدن پنجره ای به سوی  نور سخن می گویند؛ این امیدواری از توافق گروههای درگیر این کشور خبر می دهد.بزرگترین تولید کننده آفریفایی نفت حدود 1.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی این کشور کمترین تولید را از سال2009 داشته است.

    محموله های نفت نیجریه که سال قبل به صورت میانگین 128 هزار بشکه در روز از ترمینال های نفتی این کشور بارگیری می شد طی شش ماه گذشته به 200 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

    این موضوع موجب امیدواری کشور ثروتمند نیجریه شده که در دهه گذشته شاهد خشونت گروههای مخالف دولت مرکزی در این کشور بوده است.

    دولت جدید نیجریه بعد از روی کار آمدن به شورشیان این کشور عفو عمومی اعلام کرده تا بدین وسیله حمله به مراکز نفتی این کشور را متوقف کنند.

    شبیه این اتفاق در نیجریه در حال وقوع است؛بزرگترین دارنده ذخایر نفتی آفریقا از زمانی که محمد قدافی از حکومت برکنار شده،درگیر جنگ داخلی است.این کشور به دو بخش تقسیم شده است.شبه نظامیان برای کنترل میدان های نفتی در این کشور با دولت مرکزی در حال نبرد هستند.طی یکسال گذشته سه میدان نفتی در این کشور تعطیل شده است.

    لیبی تا قبل سال 2011 حدود1.6 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد،اما حالا این کشور کمترین تولید نفت را در بین کشورهای عضو اوپک دارد.در ماه مارس سال جاری میلادی این کشور 330 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

    گزارش ها حاکی است گروه های متخاصم نیز در لیبی قصد دارند با یکدیگر کناربیایند و به این ترتیب تولیدنفت این کشوربه 1میلیون بشکه درروز خواهد رسید. این اخبار در کاهش  قیمتهای جهانی نقش داشته است.

    شرکت نفت این کشور میزان تولید نفت خود را از 130 هزار بشکه به 230  هزار بشکه در روز افزایش داده است.جان دیسکرول تحلیل گر جی تی دی در سنگاپور می گوید:« لیبی و نیجریه معمولا قابل پیش بینی نیستند،با این حال نمی توان در پیش بینی های اساسی بازار نفت آنها را نادیده گرفت.» به گفته او اعتصاب،اختلال در بازار و انفجار در خطوط لوله توسط شورشیان و شبه نظامیان در بازارنفت تاثیر می گذارد.

    قیمت نفت برنت،معیاری برای قیمت ها در بازار نفت محسوب می شود.هراتفاقی که در هر گوشه در دنیا درارتباط با تولید نفت صورت می گیرد،بر قیمت برنت هم موثر است.

    آفریقا در اختلالات بازار نفت تنها نیست. چریک های چپ از کلمبیا هم بازار نفت را مختل می کنند.جایی که 916 هزار بشکه نفت در روز در ماه مارس تولید شده که 8 درصد کمتر از ماه دسامبر 2015 است.

    گزارش بلومبرگ از محموله های نفتی و نفتکش ها حاکی است که صادرات نفت خام کلمبیا در ماه مارس 14 درصد به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.دولت در این کشور آمریکای لاتین هنوز در حال نبرد مسلحانه با انقلابیون بوده است.چریک های فارک از دهه 60 میلادی مخالفان سرسخت دولت مرکزی بوده اند، اما ماه گذشته گفت وگو ها برای صلح با گروههای شورشی به نتیجه نزدیک تر شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها