عصر خودرو

تولید نفت ایران ۴ ماه پس از برجام به میزان قبل از تحریم‌ها رسید

عصر بازار- تولید نفت ایران در چهارمین ماه سال جاری میلادی به مرز ۳.۵ میلیون بشکه در روز رسید یعنی همان مقداری که پیش از آغاز دور جدید تحریم ها در سال ۲۰۱۱ میلادی تولید می کرد.

تولید نفت ایران ۴ ماه پس از برجام به میزان قبل از تحریم‌ها رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، آن گونه که رویترز گزارش داده است تولید نفت اوپک در ماه آوریل افزایش یافته و به بالاترین رقم در ماه های اخیر رسیده است.

    در این میان اما بیشترین افزایش تولید مربوط به ایران بوده است؛ تولید نفت ایران در ماه آوریل به 3.40 میلیون بشکه در روز رسید و در نزدیکی رقم 3.50 میلیون بشکه در روز که این کشور قبل از تحریم ها یعنی پایان سال 2011 تولید می کرد قرار گرفت.

    این در حالی است که برخی مدعی شده اند احتمالا بخشی از افزایش عرضه ایران از نفت ذخیره شده این کشور بر روی دریا بوده و این افزایش موقتی است.

    این رکوردشکنی با یک اتفاق مثبت دیگر نیز همراه شده است؛ تنها 3.5 ماه پس از آغاز اجرای برجام، دو شرکت پالایشی اروپا نخستین محموله های نفت خود را از ایران تحویل می گیرند.

    شرکت «ایپلوم» ایتالیا محموله ای شامل یک میلیون بشکه نفت خام ایران را که نفتکش «بویتیک» به طرف این کشور منتقل می کند رزرو کرده است. به این ترتیب نخستین محموله پس از لغو تحریمها به ایتالیا می رود.

    شرکت پالایشی «موتور اویل هلاس» یونان نیز نخستین محموله نفت را از ایران تحویل خواهد گرفت. این محموله بیستم آوریل توسط نفتکش «کریتی پرز» در جزیره خارک بارگیری شد.

    صادرات نفت ایران در سال 2011 در بالارتی نسطح ممکن قرار و داشت و روزانه به بیش از دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر می شد.

    یکی از مشتریان اصلی نفت ایران پس از برجام کشور هند است. پالایشگاه اسار اویل هند عمده ترین سفارش ها را به ایران داده است. این پالایشگاه در سال مالی گذشته روزانه 120 هزار بشکه نفت از ایران خریده که نسبت به سال قبل از آن رشد 21 درصدی داشته است.

    اسار در ماه گذشته میلادی روزانه 204 هزار و 500 بشکه نفت از ایران خرید که  66.3 درصد نسبت به ماه فوریه بیشتر بود در حالی که این شرکت در مارس 2015 تحت فشار تحریم ها هیچ نفتی از ایران خریداری نکرده بود.

    در این میان قیمت جهانی نفت هم به کمک ایران آمده و در معاملات ماه میلادی گذشته 20 درصد افزایش یافت تا بهترین عملکرد ماهانه خود را طی 7 سال اخیر به نمایش گذاشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها