عصر خودرو

بررسی تاثیر نشست بانک های مرکزی بر بازار ارزها

چرا جذابیت دلار این روزها کاهش یافته است؟

عصر بازار- در روزهای اخیر به دلایل مختلف ارزش دلار در برابر یورو و ین کاهش یافته و سرمایه گذاران می پرسند این روند تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.

چرا جذابیت دلار این روزها کاهش یافته است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، واقعیت این است که گزارش های مختلف از اقتصاد آمریکا و نشست بانک های مرکزی طی روزهای اخیر، در کنار برخی دیگر از عوامل سبب کاهش ارزش دلار شده است. در ادامه به بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار و تحولاتی که در ماه های آینده رخ خواهد داد اشاره می کنیم.

    گزارش روز گذشته از اقتصاد آمریکا نشان داد نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تنها 0.5 درصد بوده است. این پایین ترین میزان از سه ماهه اول سال گذشته میلادی و کمتر از پیش بینی اقتصاددان هاست. تحلیلگران بانک لویدز معتقدند اگر طی هفته های آینده نشانه های مثبت از اقتصاد آمریکا نمایان نشود احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور در ماه ژوئن یعنی دو ماه دیگر به شدت کم خواهد بود. به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره عاملی برای کاهش ارزش دلار است.

    در گزارش مربوط به رشد اقتصاد آمریکا به کاهش تقاضا نسبت به سه ماهه پایانی سال پیش اشاره شده است. این امر نشان می دهد مصرف رشدی اندک داشته و سرمایه گذاری شرکت های و صادرات در شرایط مناسبی قرار نداشته است. نرخ پایین رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال غیرمنتظره نبود زیرا در هفته های اخیر برخی دیگر از گزارش ها از شاخص های اقتصاد نشان داد وضعیت چندان امیدوارکننده نیست.

    البته بخش اشتغال هنوز در مسیر بهبود در حرکت است. تحلیلگران معتقدند در سه ماهه کنونی شرایط اقتصاد آمریکا بهتر از سه ماه اول سال است. بانک مرکزی آمریکا از پیش اعلام کرده بود شرایط اقتصاد این کشور در سه ماهه اول خوب نبوده است. تحلیلگران معتقدند اگر قرار است در نشست ماه ژوئن نرخ های بهره بالا برده شود لازم است در هفته های آینده خبرهای مثبت متعدد از اقتصاد منتشر شود.

    وضعیت بازار کار آمریکا طی ماه های اخیر خوب بوده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. روز گذشته اعلام شد تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری در هفته قبل با 9 هزار نفر افزایش به 257 هزار نفر رسیده است. طی بیش از یک سال اخیر این رقم همواره پایین تر از 300 هزار نفر بوده و این امر نشان دهنده بهبود شرایط در بازار کار آمریکاست.

    همچنین روز گذشته گزارش مربوط به مصرف شخصی در سه ماهه نخست امسال مثبت بود یعنی رقم شاخص بیش از پیش بینی اقتصاددان ها رشد کرده است. این نیز خبری مثبت است که از ارزش دلار حمایت می کند.

    کاهش روزهای اخیر ارزش دلار در برابر یورو و ین عملا حاصل انتشار خبرهای مثبت از اقتصاد منطقه یورو و نیز تصمیم بانک مرکزی ژاپن در خصوص سیاست های پولی بوده است. این نهاد روز گذشته در نشست خود تغییری در سیاست های حمایتی خود نداد و سبب شد ارزش ین رشد کند.

    نکته مهم دیگر این است که ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در نشست این هفته شورای سیاستگذاری این نهاد از آمادگی خود برای اجرای سیاست های حمایتی جدید در صورت لزوم خبر داد اما تحلیلگران معتقدند این به معنای اجرای سیاست های حمایتی جدید نیست زیرا بانک مرکزی اروپا منتظر مشخص شدن تاثیر اقدامات حمایتی اخیر است. بدین ترتیب ارزش یورو تقویت شده است.

    طی ماه های آینده تعویق در افزایش نرخ های بهره در آمریکا و خبرهایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود عوامل موثر بر ارزش دلار، یورو و ین هستند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها