عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

تزریق پول به صندوق تثبیت قفل بازار را می‌شکند

عصر بازار- حسن کاظم‌زاده گفت: برای بهبود وضعیت بازار سرمایه باید سیاست‌های پولی و مالی اصلاح شود. مادامی که سیاست‌های پولی و مالی اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار رونق در بازار سرمایه را داشت، اما از طریق برخی اقدامات از جمله همین تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌توان مانع قفل شدن بازار شد.

تزریق پول به صندوق تثبیت قفل بازار را می‌شکند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، با پیشنهاد رئیس سازمان بورس و تأکید رئیس‌جمهور، حداقل 11 هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق خواهد شد.

    حسن کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در این خصوص بیان کرد: اگر تزریق 11 هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه عملا محقق شده و در راستای حمایت از بازار سرمایه مصرف شود و در حد خبر نباشد، قطعاً اثر مثبتی در روند این بازار خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه تنها نباید صرف حمایت از سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار شود، اظهار کرد: باید دامنه دخالت در بازار سرمایه (در راستای حمایت از سهم‌ها) گسترده شده و حمایت صندوق تثبیت از سهم‌ها باید کلیت این بازار را در بر بگیرد. فراموش نکنید به دلیل نیاز حقوقی‌های سهم‌های بزرگ، جریان خروج نقدینگی از این سهم‌ها قوی‌تر است و چه بسا تزریق نقدینگی به این سهم ها فقط تامین مالی حقوقی‌های این سهم‌ها را تسهیل کند.

    وی ادامه داد: اتفاقاً معتقدم تعداد سهم‌های کوچک و متوسطی که به لحاظ بنیادی شرایط خوبی داشته و چشم‌انداز مثبت دارند، از تعداد سهم‌های بزرگ و بنیادی مستعد حمایت، بیشتر است. حتماً می‌توان سازوکاری برای انتخاب سهم‌هایی که به لحاظ قیمتی ارزنده نیستند یا حباب دارند، پیدا کرد و آنها را از لیست حمایت خارج کرد؛ اما اینکه حمایت صندوق تثبیت، فقط مختص چند نماد بزرگ و شاخص‌ساز بازار باشد، کفایت نمی‌کند.

    وی افزود: معتقدم بخشی از منابعی که صرف حمایت از بازار سرمایه خواهد شد، باید به نهادهای مالی اختصاص یابد. به هر حال نهادهای مالی به صورت تخصصی کار مدیریت سرمایه انجام می‌دهند و اگر این نهادها را تحت نظارت سازمان بورس می‌دانیم و معتقدیم به صورت حرفه‌ای در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، باید از حمایت بازار هم برخوردار باشند و می‌توان بخشی از منابع صندوق تثبیت را به حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ETF ها و... اختصاص داد. تا جایی که این نهادهای مالی برای تامین نقدینگی، فشار فروش ایجاد نکنند.

    کاظم‌زاده در معرفی راهکارهای کمک به بهبود وضعیت بازار سرمایه گفت: روند بازار سرمایه از سیاست‌های پولی و مالی تاثیر می‌پذیرد. بودجه‌ریزی به گونه‌ای است که از یک سو هزینه شرکت‌ها مدام افزایش می‌یابد و از سوی دیگر سودآوری شرکت‌ها رو به کاهش است. لذا حاشیه سود شرکت ها به شدت از سوی سیاست‌گذاران مالی تحت تاثیر قرار گرفته و کوچک شده است. همچنین سیاست‌های پولی به گونه‌ای بوده که نقدینگی در اقتصاد کاهش داشته است. به عنوان مثال در فصل تابستان حاشیه سود شرکت‌های فعال در بازار سرمایه 6 درصد کاهش داشته که علت آن تا حد زیادی سیاست‌های بودجه‌ای بوده است. برای بهبود وضعیت بازار سرمایه باید سیاست‌های پولی و مالی اصلاح شود. مادامی که سیاست‌های پولی و مالی اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار رونق در بازار سرمایه را داشت، اما از طریق برخی اقدامات از جمله همین تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌توان مانع قفل شدن بازار شد.

    برچسب ها