عصر خودرو

کاهش واردات نفت هند از خاورمیانه به‌دنبال افزایش واردات نفت روسیه

عصر بازار- واردات نفت هند از خاورمیانه تا ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته، اما واردات نفت این کشور از روسیه ۴.۶ درصد بالا رفته و به ۸۹۶ هزار بشکه در روز رسیده‌است.

کاهش واردات نفت هند از خاورمیانه به‌دنبال افزایش واردات نفت روسیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، واردات نفت هند از تولیدکنندگان خاورمیانه در ماه سپتامبر به پایین‌ترین رقم طی 19 ماه گذشته رسید. دراین‌بین، واردات نفت این کشور از روسیه افزایش‌یافته است.

    عراق همچنان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به هند است و روسیه جای عربستان را به‌عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت به این کشور گرفته‌است.

    فصل تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌های بزرگ هند ازجمله ریلاینس اینداستریز و شرکت نفت هند باعث شده کل واردات نفت این کشور در ماه سپتامبر به پایین‌ترین رقم طی 14 ماه گذشته یعنی 3.91 میلیون بشکه در روز برسد. این رقم 5.6 درصد پایین‌تر از سال گذشته در همین زمان است.

    واردات نفت هند از خاورمیانه تا 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش‌یافته است، یعنی 16.2 درصد کمتر از ماه اوت. اما واردات نفت این کشور از روسیه 4.6 درصد بالا رفته و به 896 هزار بشکه در روز رسیده‌است.

    سهم روسیه از واردات نفت هند به اوج 23 درصد رسیده‌است، درحالی‌که در ماه اوت برابر با 19 درصد بود. سهم خاورمیانه از 59 درصد ماه اوت تا 56.4 درصد پایین آمده‌است.

    سهم نفت دریای خزر مخصوصاً قزاقستان، روسیه و آذربایجان از 24.6 درصد تا 28 درصد بالا رفته‌است.

    هند با بهره گرفتن از قیمت پایین نفت روسیه به‌خاطر تحریم این کشور توسط کشورهای غربی، تبدیل به دومین خریدار بزرگ نفت روسیه پس‌از چین شده‌است.

    واردات نفت عربستان به پایین‌ترین رقم طی سه‌ماهه گذشته یعنی 758 هزار بشکه در روز رسیده‌است. این رقم 12.3 درصد کمتر از ماه اوت است. این در حالی است که واردات نفت هند از عراق تا 948400 بشکه در روز کاهش‌یافته، یعنی کمترین رقم طی یک‌سال گذشته.

    واردات نفت هند از امارات هم به پایین‌ترین رقم طی 16 ماه گذشته یعنی 262 هزار بشکه در روز رسیده‌است.

    افزایش واردات نفت دریای خزر سهم واردات هند از سایر مناطق را طی 6 ماه گذشته پایین آورده است. سهم اوپک از واردات نفت هند هم به پابین‌ترین رقم رسیده‌است.

    برچسب ها