عصر خودرو

چهار شهرک صنعتی از ایران و ترکیه برای سرمایه گذاری مشترک انتخاب شدند

عصر بازار- معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اعلام کرد: دو شهرک صنعتی از ایران و دو شهرک صنعتی از ترکیه برای سرمایه گذاری های متقابل بخش های خصوصی دو کشور انتخاب شده اند.

چهار شهرک صنعتی از ایران و ترکیه برای سرمایه گذاری مشترک انتخاب شدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'علی یزدانی' که در راس هیاتی به منظور بازدید از شهرک های صنعتی و پارک های فناوری و گفت و گو با مقامات وزارت علوم، صنایع و فناوری ترکیه به آنکارا سفر کرده است، این مطلب را شامگاه روز جمعه در خاتمه مذاکرات در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در آنکارا عنوان کرد.
    وی با مفید و سازنده خواندن سفر هیات ایرانی به ترکیه گفت: شهرک صنعتی بعثت در تبریز و شهرک صنعتی اورمینه 3 در مرحله کنونی به عنوان دو شهرک صنعتی ایران برای سرمایه گذاری های مشترک بخش های خصوصی ایران و ترکیه در نظر گرفته شده اند.
    یزدانی گفت: قرار است ترکیه نیز به زودی دو شهرک صنعتی خود را برای سرمایه گذاری های مشترک معرفی کرده و ظرف دو هفته هیاتی در این رابطه به ایران سفر کرده و ضمن بازدید از شهرک های صنعتی کشورمان، گامهای لازم در این راستا برداشته شود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه محدودیت هایی برای سرمایه گذاری متقابل بخش های خصوصی دو کشور در شهرک های صنعتی ایران مطرح نیست و در حال حاضر به سرمایه گذاری در بخش پوشاک، چرم و طلا و زیور آلات، قطعات خودرو، سنگهای زینتی ، متمرکز خواهند شد.
    یزدانی با اشاره به دیدار خود با خانم 'امینه آتاسوی' رئیس کنفدراسیون کارآفرینان زن و مرد ترکیه گفت: اعضای این کنفدارسیون به ویژه در حوزه صنایع معدنی و سنگهای قیمتی و مصالح ساختمانی برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی تعیین شده ابزار علاقه کردند.
    وی گفت: ایران از پتانسیل بالایی برای صادرات سنگهای تزئینی به ترکیه برخوردار است. افزون بر این در تبریز یک شهرک به طور اختصاصی در زمینه تولید محصولات ساختمانی فشرده شده است که خانم آتاسوی برای هدایت سرمایه گذاران ترک به این شهرک نیز اعلام آمادگی کرده است.
    معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت زمینه همکاری در سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور را بالا دانست و گفت: دو کشور حتی در دوره پیش رو می توانند در زمینه تاسیس شهرک های تخصصی نیز همکاری داشته باشند.
    یزدانی با اشاره به اینکه ایران 950 شهرک صنعتی دارد، گفت: در گفت و گو با مسئولان ترکیه ای اعلام شد که علاوه بر دو شهرک مطرح شده، آمادگی سرمایه گذاری مشترک در سایر شهرک های صنعتی نیز هستند.
    رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در پاسخ به اینکه چه میزان از این توافقات می تواند به فعل تبدیل شود، گفت: البته در گذشته طرح های مختلفی مطرح بوده به ویژه در خصوص احداث شهرک صنعتی مشترک در مرز ایران و ترکیه فعالیت و مذاکرات زیادی صورت گرفت که عملا دیده شد رژیم حقوقی پیچیده و خاص خود را باید داشته باشد که این خود مهمترین عامل در راه اجرایی شدن طرح بود.
    اما موضوع سرمایه گذاری مشترک بخش های خصوصی دو کشور در شهرک های صنعتی مستلزم تدوین رژیم حقوقی خاصی نیست و در چارچوب قوانین سرمایه گذاری هر دو کشور و مقررات و قوانین سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی قابل اجرا می باشد. لذا امید می رود در این زمینه در کوتاه مدت به توان به نتایج مشخصی رسید.
    او گفت: هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی و تولید در جهت صادرات در کشورمان است که در این راستا در نظر است بین 30 تا 50 درصد تولیدات مشترک در این شهرک ها به کشورهای ثالث نیز صادر شود.
    یزدانی انگیزه زمینه سازی برای سرمایه گذاری مشترک بخش های خصوصی دو کشور در شهرک های صنعتی در شهرهای نزدیک به مرز ایران و ترکیه را کمک به رشد صنعتی و افزایش تولیدات صادراتی در این شهرک ها با توجه به امتیازات این شهرک ها توصیف کرد و گفت: در مورد ترکیه الزاما فعلا شهرک های صنعتی در شرق ترکیه و در نزدیکی مرز ایران مطرح نیست و شاید به لحاظ مسائل امنیتی فعلا سایر شهرک های صنعتی به عنوان نمونه یکی از شهرک های صنعتی در آنکارا و دیگر شهرها را نیز معرفی کنند.
    علی یزدانی و هیات همراه در این سفر از شهرک صنعتی باشکنت در 40 کیلومتری غرب آنکارا بازدید و با ساختار این شهرک آشنا شد.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با 'رمضان یلدریم' معاون وزیر علوم، صنایع و فناوری ترکیه و جمعی از مدیران این وزارتخانه و 'رجب بیچر' رییس سازمان حمایت از صنایع کوچک و متوسط نیز دیدار و گفت و کرد.
    سفر هیات ایرانی به ترکیه در پی توافق وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با وزیر علوم، صنایع و فناوری ترکیه، در خلال سومین نشست عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه در 28 فروردین ماه سال جاری و امضاء یادداشت تفاهم همکاری های ایران و ترکیه در زمینه شهرک های صنعتی انجام می پذیرد .
    معاونان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ( معاون امور صنایع کوچک و معاون عمران و محیط زیست)، مدیران عامل شهرکهای صنعتی استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ومدیر کل پروژه ها و تامین مالی وزارت صنعت، یزدانی را در این سفر همراهی کردند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها