عصر خودرو

در راستای حذف سلطه دلار؛

ایران و ترکیه دلار را از مبادلات تجاری‌ حذف می‌کنند

افزایش حجم مبادلات به ۳۰ میلیارد دلار

عصر بازار- وزیر اقتصاد ترکیه گفت: در راستای حذف سلطه دلار؛ایران و ترکیه دلار را از مبادلات تجاری‌ حذف می‌کنند و قرار است حجم مبادلات دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

ایران و ترکیه دلار را از مبادلات تجاری‌ حذف می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ایران و ترکیه در جهت حذف سلطه دلار علاقه‌مندند تا مبادلات تجاری دو کشور و ارزهای رایج «ریال» و «لیر» انجام شود.

    مصطفی الیتاس وزیر اقتصاد ترکیه گفت: حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور برای کاهش وابستگی به نرخ مبادلات خارجی بسیار ضروری است.

    به گفته وزیر اقتصاد ترکیه، ایران و ترکیه در ماه آوریل موافقت کردند تا پرداخت‌های مبادلات تجاری دو کشور با ارزهای ملی صورت گیرد و شرکت‌های ترک ترجیح می‌دهند تا این مبادلات با استفاده از لیر ترکیه صورت گیرد.

    وزیر اقتصاد ترکیه همچنین تصریح کرد که طی مذاکره با همتای ایرانی‌اش ایشان هم به کرات به اهمیت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دو کشور تأکید کرده‌اند.

    الیتاس گفت: «ما می‌بینیم طرف‌های ایرانی هم می‌خواهند تا مبادلات تجاری با ارزهای ملی دو کشور انجام شود».

    بر اساس اعلام مؤسسه آمار ترکیه این گزارش،‌ ترکیه به دنبال این است تا توسعه و روابط اقتصادی با ایران را بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی در 16 ژانویه 2016 افزایش دهد. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه 9.76 میلیارد دلار در سال 2015 بود که در مقایسه با رقم 13.719 میلیارد دلار در سال 2014 کاهش داشته است. ایران و ترکیه قصد دارند تا حجم مبادلات دو کشور را به 30 میلیارد دلار برسانند.

    الیتاش معتقد است یکی از مهمترین فاکتورها برای دسترسی به مبادلات 30 میلیارد دلار اعمال تعرفه‌های ترجیحی برای کالاهای مبادلاتی دو کشور است، آنکارا و تهران در این زمینه تلاش‌های زیادی می‌کنند.

    در اوایل آوریل وزیر توسعه ترکیه سودت‌یلماز گفت: یک سوم از مبادلات تجاری ایران و ترکیه اکنون در کشور ترکیه توسط لیر و در ایران توسط ریال مبادله می‌شود.

    کارشناسان معتقدند که بک‌گراند استفاده از لیر و ریال احتمال دارد نوسان لیر در برابر دلار و یورو را افزایش دهد. آنها می‌گویند این نوسان ممکن است منجر به کاهش درآمد شود.

    مهرداد عمادی مشاور شرکت بتاماتریکس مستقر در انگلیس معتقد است که اظهارات وزیر ترکیه برای استفاده از ارز ملی دو کشور پیام‌های پنهان هم می‌تواند داشته باشد. پیام می‌تواند این باشد که آنکارا آماده می‌‌شود تا وابستگی خود به واشنگتن را کاهش داده و به تهران نزدیک شود. اگر درآمدهای اقتصادی افزایش یابد این پیام ارزش بیشتری هم پیدا خواهد کرد.

    کارشناسان معتقدند تفاهم حذف دلار بین ایران و ترکیه می‌تواند زمینه تفاهم‌های آینده بین ایران و هند، بین روسیه،‌ ایران و چین باشد؛ ترکیه و آذربایجان و حتی شاید بین ترکیه و هند نیز این تفاهم‌های می‌تواند شکل بگیرد

    تحکیم روابط اقتصادی بین تهران و آنکارا بر اساس استفاده از لیر و ریال گامی برای کاهش وابستگی به دلار خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها