عصر خودرو

یک مقام مسئول در سازمان حسابرسی خبر داد:

حذف حسابداران رسمی از حسابرسی مالیاتی

عصر بازار- عضو هیات عامل سازمان حسابرسی کل کشور گفت: حسابداران رسمی از سال ۹۵ فقط حسابرسی مالی شرکتها را انجام خواهند داد و انتخاب حسابرسی مالیاتی در اختیار سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

حذف حسابداران رسمی از حسابرسی مالیاتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، موسی بزرگ اصل عنوان کرد: با اصلاح ماده 272 قانون مالیات‌های مستقیم، حسابرسی مالیاتی از سال 1395 توسط سازمان مالیاتی انجام خواهد شد.

    وی با بیان اینکه مطابق با قوانین قبلی انتخاب حسابرس مالیاتی به منظور ارایه گزارش حسابرسی به اداره مالیاتی در اختیار مستقیم شرکت‌ها بود ، عنوان کرد: بر اساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394، حسابرسان رسمی از حسابرسی مالیاتی حذف و انجام این نوع حسابرسی توسط سازمان مالیاتی انجام خواهد شد.

    بزرگ اصل افزود: بر این اساس سازمان مالیاتی مختار خواهد بود که با انتخاب حسابرس و یا انجام مستقیم فرایند حسابرسی این گزارش را دریافت کند.

    عضو هیات عامل سازمان حسابرسی با بیان اینکه عملیات حسابرسی فرایند حاکمیتی است، افزود: این وظیفه باید در چارچوب وظایف سازمان مالیاتی نیز باشد. از این رو در اختیار قرار دادن وظیفه حسابرسی مالیاتی به سازمان مالیاتی قابل قبول بوده و مانع از بروز مشکلات برای حسابرسان مستقل خواهد شد.

    به گفته وی با توجه به لزوم اظهار نظر حسابرس در مورد عملکرد مالی شرکت‌ها  پیش از این ایجاب می کرد که همزمان حسابرس در مورد حسابرسی مالیاتی نیز با صرف زمان بیشتری گزارش خود را ارایه دهد که این موضوع به لحاظ زمان و کیفیت تنها وجه تمایز حسابرسان با ممیزهای مالیاتی است.

    حسابرسان رسمی تا پایان عملکرد 93 علاوه بر حسابرسی مالی اشخاص، حسابرسی مالیاتی آنان را نیز انجام می‌دادند، اما از زمان اجرای قانون جدید یعنی از ابتدای سال ( 1395) این وظیفه برعهده خود سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها