عصر خودرو

بررسی بیم و امید فولادی‌های بورس

سهام فولاد زیر ذره‌بین

عصر بازار- یکی از گروه‌هایی که در بازار سهام کشور و در سال ۹۵ با اقبال مناسبی از سوی سهامداران روبه‌رو‌ شده گروه فولادی است.

سهام فولاد زیر ذره‌بین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رکود و رخوتی که مدت‌ها در بین سهامداران این شرکت‌ها در سال‌های اخیر ایجاد شده بود، کمرنگ‌تر شد و بعضا خوش‌بینی‌هایی نسبت به آینده این نمادها به وجود آمد. نرخ فروش شرکت‌های فعال در این صنعت به‌طور مستقیم از دو عامل نرخ ارز و قیمت‌ها در بورس کالا و بازار‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد. به‌طور مثال در سال‌های 90 و 91، به دلیل تضعیف قابل ملاحظه ارزش ریال، نرخ فروش ریالی شرکت‌های این صنعت افزایش چشمگیری یافت و باعث جهش سودآوری آنها و اقبال گسترده به سهام این گروه شد. در شرایط کنونی اما با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز، هر گونه رشد کوتاه مدت به دو عامل دیگر یعنی همان چشم‌انداز روند قیمت‌های جهانی و قیمت‌ها در بورس کالا وابسته شده است. از ابتدای سال 95 در کنار رشد قیمتی برخی از محصولات فولادی و فلزی در بورس کالا، رشد نسبی قیمت‌های جهانی آنها و تثبیت قیمت‌ها در محدوده‌های مشخص در نهایت منجر به ثبت نوسانات مثبتی در سهام این شرکت‌ها شد. به نظر می‌رسد رشد قیمت در بازارهای جهانی، وضع تعرفه وارداتی و همچنین افزایش وام به انبوه سازان موجب شده تقاضای این محصول در بورس کالا با افزایش محسوسی مواجه شود، موضوعاتی که توانسته‌اند نوسانات مثبتی در سهام شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه به وجود آورند.

    پایان دوران رکود؟

    در بررسی وضعیت کنونی فولاد، آسا چوهدری، تحلیلگر بورس کالا گفت: رشد قابل توجه بهای بیلت و اسلب در بازارهای جهانی و اخباری از قبیل وضع تعرفه وارداتی و پرداخت وام به انبوه سازان، جان تازه‌ای به فضای رینگ صنعتی بورس کالا بخشید.این کارشناس بازار فولاد به روند قیمتی فولاد در بورس کالا اشاره کرد و افزود: طی سه سال اخیر بهای فولاد به خصوص شمش فولاد خوزستان کاهشی بود و در اسفند ماه سال 94 نیز به کمترین میزان خود (هرکیلو 9700 ریال) رسید اما در هفته گذشته، 8هزار تن شمش فولاد خوزستان با قیمت هر کیلو 14100 ریال و به ارزش 8/ 112 میلیارد ریال عرضه شد. به این ترتیب، قیمت این کالا در بورس کالا طی یک ماه جهش 45 درصدی را به ثبت رساند.

    این کارشناس بازار فولاد افزود: در دو سال گذشته تحت تاثیر رکود بازار مسکن در اقصی نقاط جهان، اکثر تولیدکنندگان قادر به پوشش هزینه‌های متغیر خود نشدند و با زیان و بعضا ورشکستگی مواجه شدند این در حالی است که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این شرکت‌ها جان تازه‌ای یافته‌اند.این تحلیلگر افزود: طبق آخرین آمارها از گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم صادرات در اسفند 94 افزایش یافته و به 113 هزار تن و ارزش مبادلات با توجه به حجم بالای صادرات به 6/ 936 میلیارد ریال رسید. هر کیلو شمش فولاد با قیمت 8476 ریال معادل 281/ 0 دلار داد و ستد شد و خوشبختانه صادرات این کالا پایان خوشی را برای سال 94 به ارمغان آورد. در همین راستا به نظر می‌رسد با مناسب شدن وضعیت بازار این کالا در داخل کشور، در سال جدید نیز روند رشد صادرات فولاد ادامه یابد و منتظر حجم و بهای بیشتر آن باشیم.

    چوهدری تشریح کرد: واردات شمش فولاد به بازار داخلی در آبان 94، از بعد حجم و قیمت به کمترین میزان خود رسید که علت آن را می‌توان در وضع تعرفه واردات 20 درصدی فولاد و حذف ارز مبادلاتی دانست. این در حالی است که با وجود وضع تعرفه 20درصدی واردات فولاد توسط دولت، بسیاری از صنعتگران باز هم تقاضای افزایش این تعرفه را دارند. بسیاری از فعالان این بازار به دلیل دامپینگ فولاد توسط چین، تولید داخل را به شدت نیازمند حمایت می‌دانند. چوهدری ثبات قیمت‌های کنونی و ادامه روند افزایشی قیمت این کالا را تشریح کرد و افزود: ثبات قیمت فولاد به ماندگاری تقاضای خریداران و آن هم به رونق بازار مسکن وابسته است.از این رو با افزایش تعرفه وارداتی و پرداخت وام‌های 90 تا 100 میلیونی به انبوه‌سازان می‌توان به رشد یا ثبات قیمت‌ها دل بست یا حداقل منتظر ضعف فروش نبود. این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک عامل حمایتی از سهام شرکت‌های فولادی در بورس عمل کند. در ادامه به بررسی صورت مالی دو شرکت از مهم‌ترین‌ شرکت‌های فولادی فعال در بورس تهران پرداخته شده است.

    دو دیدگاه متفاوت به سودآوری «فخوز»

    معصومه احمدی، کارشناس بازار سهام به بررسی صورت مالی شرکت فولاد خوزستان پرداخت و گفت: مهم‌ترین محصولات این شرکت بلوم، اسلب و بیلت است که ظرفیت پیش‌بینی شده برای این محصولات در سال 95 رقم 3 میلیون و 600 هزار تن است. مجموع مبلغ فروش پیش‌بینی شده برای سال 95 در مجموع حدود 38 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که 70 درصد آن به‌صورت داخلی و در قالب گندله، بلوم، اسلب و بیلت به فروش خواهد رفت. مقدار فروش نیز در سال 95 با احتساب یک میلیون تن گندله و با در نظر گرفتن بلوم، اسلب و بیلت در مجموع 4میلیون و 600 هزار تن است که نشان دهنده آن است که کل محصول تولیدشده به‌صورت کامل فروش خواهد رفت.

    این کارشناس بازار سهام افزود: نرخ فروش بلوم، اسلب و بیلت در سال 95 به‌صورت داخلی 10 هزار و 500 ریال برای هر کیلو در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم پیش‌بینی شده سال 94 که 11 هزار و 717 ریال بود با کاهش 10 درصدی روبه‌رو‌ بوده است.این در حالی است که شمش بلوم فولاد خوزستان معامله شده از ابتدای سال 95 در بورس کالا با افزایش قابل توجهی روبه‌رو‌ شده است. بنابراین با ادامه این روند و از این محل چشم انداز مناسبی برای پوشش مناسب سود 23 ریالی پیش‌بینی شده برای هر سهم فخوز (با سرمایه 14 هزار و 472 میلیارد ریالی) و حتی تعدیل مناسب آن می‌توان متصور بود، البته عده‌ای از تحلیلگران معتقدند افزایش نرخ‌های صورت گرفته در بازار فلزات بورس کالا مقطعی است و ادامه دار نخواهد بود. زیرا عمده این افزایش نرخ‌ها ناشی از کاهش عرضه به جهت افزایش غیرواقعی در برخی محصولات است.

    احمدی افزود: از سوی دیگر مهم‌ترین‌ مواد اولیه شرکت به لحاظ مبلغ خرید سنگ آهن و آهن قراضه و چدن است که نرخ خرید طی دوره برای ماده اولیه سنگ آهن 1943 ریال پیش‌بینی شده است خریدهای طی دوره با رقم کمتری انجام شود. با توجه به برخی تحولات انجام شده در بعد جهانی به ویژه افزایش مقطعی تولید فولاد در کشورهای بزرگی همچون چین و نیاز به مواد اولیه بیشتر، قیمت سنگ آهن نیز به‌صورت تقریبی افزایش یافته که بر نرخ‌های داخلی نیز اثرگذار بوده است (مازاد عرضه فولاد چین و رکود این بخش و کاهش رشد اقتصادی این کشور از عمده دلایل رخوت در این بازار بود)، بنابراین از محل قیمت مواد اولیه و با توجه به نرخ موجودی‌های ابتدای دوره این مواد اولیه از سرفصل مواد مستقیم در سربار تولید نمی‌توان تغییر خاصی را انتظار داشت. به نظر می‌آید سودآوری این شرکت، تداوم و تعدیل سود آن به شدت وابسته به فرآیند عرضه و تقاضا در بورس کالا، نحوه قیمت‌گذاری و سیاست‌های موجود در آن باشد اما آنچه مشخص است با توجه به شرایط فعلی و تا پایان فصل اول سال جاری انتظار رشد قیمتی چندانی از سهم «فخوز» نمی‌توان متصور بود زیرا بسیاری از اتفاقات به‌صورت مجزایی در قیمت فعلی گنجانده شده است.

    گزارش محتاطانه «فولاد»

    این کارشناس بازار سهام به بررسی صورت مالی فولاد نیز پرداخت و گفت: در گزارش بودجه 95 این شرکت نرخ مواد اولیه نسبت به بودجه 94 تغییر چندانی نداشته است. نرخ فروآلیاژ در بودجه 95 حدود 5 درصد افزایش یافته است. گندله و سنگ آهن، هر کدام به ترتیب با 32 درصد و 44 درصد بیشترین ترکیب هزینه مواد را تشکیل می‌دهند. در نتیجه تغییرات قیمتی در این 2محصول می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در سود این شرکت داشته باشد. با توجه به آنکه نرخ گندله براساس درصدی از نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود احتمال افزایش آن در سال جاری زیاد است. چرا که نرخ شمش فولاد خوزستان همان طور که قبلا بیان شد در معاملات بورس کالا افزایش یافته است و این امر در صورت تداوم می‌تواند نرخ مواد اولیه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

    محصول گرم، محصول سرد و محصول گرم (صادراتی) هر کدام به ترتیب با 36 درصد، 31درصد و 17 درصد بیشترین ترکیب مبلغ فروش محصولات را تشکیل می‌دهند. مقدار تولید محصول گرم نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است این در حالی است که مقدار تولید محصول سرد در حدود 26 درصد افزایش داشته است. مقدار فروش محصول گرم نسبت به محصول سرد 13 درصد کاهش داشته است ولی مقدار فروش محصول سرد نسبت به محصول گرم 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در مجموع مقدار فروش محصولات برای سال 95 حدود 12 درصد افزایش یافته است.

    احمدی تشریح کرد: شرکت فولاد مبارکه با سرمایه 75 هزار میلیارد ریال سود هر سهم سال مالی 95 را مبلغ 119 ریال پیش‌بینی کرده است که نسبت به آخرین بودجه 94 (126 ریال) 5/ 5درصد کاهش یافته است، با توجه به روند معاملات محصولات این گروه در بورس کالا انتظار افزایش سودآوری در این شرکت نیز دور از انتظار نیست. نرخ‌های پیش‌بینی شده برای اکثر محصولات در بودجه 95 پایین تر در نظر گرفته شده است و این امر نشان از آن دارد که شرکت بودجه تقریبا محتاطی را برای سال 95 تهیه کرده است.

    با توجه به روند معاملات محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا که روز دوشنبه هفته گذشته انجام شد، شاهد افزایش قیمت در اکثر محصولات بوده ایم، به‌طوری که در برخی از معاملات، ورق سرد در محدوده 19 هزار و 380 ریال و ورق گرم در محدوده 15 هزار و727 ریال داد و ستد شد که نسبت به بودجه 95 شاهد میانگین رشد در حدود 4درصد هستیم، در صورت تداوم افزایش قیمت این کالا در بورس کالا، شرکت می‌تواند برای 3ماه نخست سال جاری با افزایش روند سودآوری همراه باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو