عصر خودرو

ایران بزرگترین صادرکننده نفت کوره جهان شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ثبت رکورد صادرات بیش از ۳۱ میلیون لیتر نفت کوره از ابتدای سال ۹۵، گفت: ایران به بزرگترین صادرکننده این محصول نفتی در جهان تبدیل شده است.

ایران بزرگترین صادرکننده نفت کوره جهان شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سید ناصر سجادی درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در سال‌جاری، گفت: پس از جهش دو برابری صادرات گازوئیل، صادرات نفت کوره و گاز مایع ایران هم با افزایش همراه شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه با کاهش مصارف داخلی، حجم صادرات گاز مایع و نفت کوره کشور با افزایش روبرو شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط مصرف نفت کوره کشور حدود 45 درصد کاهش یافته است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 13.5 میلیون لیتر نفت کوره در کشور مصرف شده است، اظهار داشت: این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی حدود 24.5 میلیون لیتر در روز بوده است.

    وی با یادآوری اینکه با کاهش مصرف، حجم صادرات نفت کوره ایران از مرز 31 میلیون لیتر در روز عبور کرده است، بیان کرد: هم اکنون ایران به بزرگترین صادرکننده این محصول نفتی تبدیل شده است.

    سجادی از افزایش حجم صادرات گاز مایع کشور خبر داد و افزود: صادرات گاز مایع ایران به استثنای صادراتی که توسط پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های گاز انجام می‌شود به بیش از 500  تن در روز رسیده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از پاکستان به عنوان بزرگترین مشتری منطقه‌ای گاز مایع ایران یاد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، محموله‌های گاز مایع ایران به سایر کشورهای همسایه از جمله افغانستان هم صادر می‌شود.

    به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 100 میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت کشور تولید می‌شود که با افزایش تولید گاز پارس جنوبی، در شرایط فعلی گاز جایگزین نفت کوره در سبد سوخت کشور شده است.

    براساس قوانین موجود و مصوب، پالایشگاه‌ها باید ظرفیت تولید نفت کوره خود را به 10 درصد کاهش دهند، این در حالی است که در حال حاضر حدود 27 درصد سبد پالایش نفت کشور را نفت کوره تشکیل می‌دهد.

    از سوی دیگر از ابتدای فروردین ماه تاکنون به طور متوسط روزانه 9 تا 9.2 میلیون لیتر گازوئیل توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (حدود 4.5 تا 5 میلیون لیتر) حجم صادرات گازوئیل کشور با افزایشی نزدیک به دو برابری همراه شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها