عصر خودرو

فریز نفت بی‌توافق اجرایی می‌شود

عصر بازار- چند روزی از شسکت نشست دوحه که به تصمیمی برای توقف یا همان فریز تولید نفت منجر نشد، می‌گذرد اما آمارهای اوپک نشان می‌دهد فریز عملا در بسیاری از اعضای این سازمان خواسته یا ناخواسته صورت گرفته است.

فریز نفت بی‌توافق اجرایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نظرات و پیش‌بینی‌ها در مورد اثرات اجرا یا عدم اجرای طرح فریز نفتی با هدف توقف تولید نفت از سوی کشورهای بزرگ تولیدکننده متفاوت است.

    برخی اجرای این طرح را در بازگرداندن ثبات و کاهش اضافه عرضه به بازار موثر می‌دانند و برخی دیگر معتقدند نرسیدن به توافق از رسیدن به توافق برای فریز نفت بهتر بوده و حالا می‌توان منتظر ماند تا در بلندمدت معادله عرضه و تقاضا خودش را تنظیم کرده و قیمت‌ها رو به بهبود برود.

    اما در این بین میزان تولید برخی از کشورهای بزرگ تولید کننده به نظر کارشناسان به حدی رسیده است که احتمالا بیش از مقدار فعلی تولید نمی‌توانند نفت خام تولید و به بازار عرضه کنند و توافق برای اجرای فریز نفتی یا عدم توافق برای آن در عمل تفاوتی نمی‌کند.

    آمارهای اوپکی بر مبنای منابع دست دوم این سازمان نیز چیزی مشابه نظارت این کارشناسان را نشان می‌دهد، بسیاری از کشورهای اوپکی افزایش تولیدی در ماه مارس نسبت به ماه پیش از آن نداشته‌اند و در مقایسه با ژانویه نیز گاه کاهش و گاه توقف رشد را تجربه کرده‌اند.

    عربستان صعودی به عنوان اولین تولیدکننده اوپک با اختلاف بسیار زیاد با بقیه تولیدکنندگان حدود چهارماه است که نتوانسته به شدت ماه‌های گذشته طعم افزایش تولید را بچشد.

    این کشور که در ماه‌های پیش و در دو سال گذشته میلادی آهنگ تولید نفت خود را به شدت افزایش داده و از مرز 10 میلیون بشکه در روز گذارنده بود، حالا دیگر از نفس افتاده است.

    عربستان که از ریک چهارم آخر سال 2015 تولید نفتش را به 10 میلیون و 106 هزار بشکه کاهش داده بود در ژانویه توانست این تولید را به 10 میلیون و 128 هر بشکه برساند اما در ماه بعد از آن تولید نفت خام این کشور به 10 میلیون و 120 هزار بشکه کاهش یافته و در مارس نیز این میزان تولید افزایش داده نشد.

    به این ترتیب عربستان که خود بازی فریز نفتی را به بهانه عدم شرکت ایران به هم زده بود، طبق آمارهای اوپک عملا افزایش تولید خود را متوقف کرده است.

    به غیر از عربستان، که در ماه مارس نسبت به فوریه رشد صفر را تجربه کرد، الجزایر، اکوادور، کویت و قطر نیز از دیگر کشورهایی بودند که تجربه‌ای مشابه را در این مدت داشته‌اند.

    امارات متحده عربی اما شاهد افت چشم‌گیری در تولید از ابتدای سال 2016 بوده است، این کشور روندی کاهشی را از ژانویه تجربه کرده است، به این ترتیب که تولیدنفت خام این کشور در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن از دو میلیون و 909هزار بشکه به دو میلیون و 783 هزا بشکه سقوط کرد.

    در ماه قبل نیز شرایط نزولی برای این کشور نفتی که زمانی جایگاه سوم در تولید را داشت تکرار شد به طوریکه با کاهشی 100 هزار بشکه‌ای تولید نفت خام امارات به دومیلیون و 683 هزار بشکه کاهش یافت.

    در این بین تنها دو کشور از اجرای ناخواسته طرح فریز نفت معاف بودند، ایران که بیشترین رشد را در بین سایر کشورها تجربه کرده و با رشدی نزیک به 140 هزار بشکه توانست تولید را به سه میلیون و 291 هزار بشکه افزایش دهد و عراق که با افزایش 43 هزار بشکه به تولید خود در این ماه نزدیک به چهار میلیون و 200 هزار بشکه بشکه در روز برساند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها