عصر خودرو

با حضور آمریکا در بازار گاز اروپا؛

روسیه رویکرد عربستان را در پیش خواهد گرفت

عصر بازار- با ظهور گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا در اروپا ممکن است تولید‌کنندگان گاز روسیه یک رفتار به سبک عربستان را در پیش گرفته و تولید گاز خود را در بالاترین سطح ممکن نگه دارند تا تولید‌کنندگان حاشیه ای را از بازار بیرون کند.

روسیه رویکرد عربستان را در پیش خواهد گرفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، انتظار میرود نفتکش آناستازیا لوچنکو اولین نفتکش با محموله LNG آمریکایی اوایل امروز تحت قرار‌دادی بین شرکت چنر انرژی هوستون و شرکت گالپ انرژی پرتغال به این کشور برسد.

    براساس این گزارش، چنر انرژی همچنین قرار‌دادهایی را با چند شرکت گازی اروپایی از جمله گروه BG انگلیس و شرکت گاز طبیعی اسپانیا دارد.

    روی آلمیدا تحلیلگر انرژی بخش استراتژی و قطعات شبکه PWC می‌گوید: گازپروم روسیه ممکن است روش عربستان را در بالا نگه داشتن تولید در پیش بگیرد تا تولید‌کنندگان نفت شیل از بازار بیرون شوند.

    آلمیدا به اسپاتنیک گفت: گازپروم با از دست دادن سهم بازار یا کاهش قیمت مواجه است و این شرکت علنا اعلام کرده که از سهم بازار خود دفاع خواهد کرد و بنابراین احتمالا قیمت‌ها را کاهش خواهد داد. آنچه که ما مشاهده می‌کنیم شبیه استراتژی عربستان در بازار نفت است که با حفظ تولید برای حفظ سهم بازار تولید‌کنندگان پرهزینه حاشیه‌ای آمریکا را از بازار بیرون کرد. ما ممکن است شاهد یک استراتژی مشابه از سوی گازپروم باشیم، چرا که این شرکت به دنبال دفاع از سهم بازار خود در اروپا است.

    آلمیدا خاطرنشان کرد که چنین استراتژی اگر اجرایی شود باعث کاهش بیشتر قیمت گاز و به ویژه تضعیف اقتصاد‌ی صادرات LNG آمریکا به اروپا خواهد شد.

    بیشترین تاثیر LNG آمریکا در اروپا احتمالا در سال 2018 و پس از آن زمانیکه تولیدکنندگان آمریکایی سهم قابل توجهی از بازار را در دست بگیرند، احساس خواهد شد.

    استیوارد الیوت تحلیلگر پلاتس درباره LNG و گاز اروپا همچنین خاطرنشان کرد: عرضه‌کنندگان سنتی گاز در حال افزایش تولید در راستای واکنش به ورود شرکت‌های آمریکایی به اروپا هستند.

    الیوت به اسپاتنیک گفت: ال ان جی آمریکا برای خریداران گاز در اروپا یک جایگزین برای عرضه‌کنندگان سنتی همچون روسیه، نروژ و الجزایر خواهد بود. پاسخ این تولید‌کنندگان تاکنون مقتدرانه بوده است. روسیه وعده انعطاف بیشتر در قرار‌دادهای بلندمدت را داده و با حداکثر ظرفیت در حال عرضه گاز به اروپا است. در حالی که نروژ و الجزایر نیز تا جاییکه می‌توانند به اروپا گاز می‌دهند.

    وایرن داشی تحلیلگر انرژی گفت: در حال حاضر خرید LNG از آمریکا برای اروپاییان پرهزینه است. شرکتهایی که LNG آمریکا را می‌خرند در حال اجرای تعهدات خود در قرار‌دادهای بلندمدت هستند.

    وی در گفتگو با اسپاتنیک افزود: قیمت گاز در حال حاضر به قیمت نفت مرتبط است. قیمت نفت پایین آمده در نتیجه قیمت گاز نیز رو به کاهش است. این امر پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل LNG با کشتی و همچنین هزینه‌های مایع‌سازی آن را غیرسود ده می‌کند. این موضوع برای اروپا بسیار غیراقتصادی به نظر می‌رسد اما در دورانی که آنها قرار‌دادهای بلندمدت امضا کردند نمی‌دانستند که قیمت نفت قرار است به 30 تا 40 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها