عصر خودرو

ایران گاز نیروگاه های انرژی عراق را تامین کرده و صادرات برق را به بصره از سرگرفت

عصر بازار- استاندار بصره روز پنجشنبه به از سرگیری صادرات برق ایران به استان بصره در جنوب عراق خبرداد و همزمان شورای این استان از مراحل پایانی طرح احداث خط لوله گاز ایران به این استان خبر داد.

ایران گاز نیروگاه های انرژی عراق را تامین کرده و صادرات برق را به بصره از سرگرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'ماجد النصراوی' استاندار بصره به خبرگزاری 'نون' عراق گفت که تیم اعزامی عراق به ایران برای مذاکره در خصوص از سرگیری صادرات برق به جنوب عراق به نتیجه رسیده و ایران صادرات برق را به بصره از سرگرفته است.
    وی ادامه داد که به دلیل تراکم بدهی های عراق به ایران به خاطر فروش برق، طرف ایرانی چند هفته قبل تامین برق استان بصره را متوقف کرده بود که این امر با توجه به شروع فصل گرما، اوضاع عمومی استان را تحت الشعاع قرار داد.
    النصراوی ادامه داد که قطع برق طی این مدت باعث کاهش بالغ بر 400 مگا وات برق این استان شد که دولت مرکزی به درخواست های اهالی استان پاسخ مثبت داده و یک هیات را به ایران جهت مذاکره اعزام کرد و این هیات توانست طرف ایرانی را به از سرگیری صادرات برق ترغیب کند.
    از طرفی رییس کمیته انرژی در شورای استان بصره گفته است که خط لوله انتقال گاز به منظور تامین گاز نیروگاه های برق این استان با پیشرفت فیزیکی 82 درصد در داخل اراضی عراق به مراحل پایانی نزدیک می شود.
    'مجیب الحسانی' در اظهاراتی که روز پنجشنبه در بغداد منتشر شد افزود که این خط لوله به طول 90 کیلومتری در داخل اراضی عراق، گاز مربوط به سه نیروگاه برق 'رمیله'، 'شط بصره' و 'النجیبیه' را تامین می کند.
    وی مقدار برق مورد نیاز استان بصره را سه هزار و 500 مگاوات خواند و گفت که در حال حاضر فقط نیروگاه النجیبیه با تولید 1500 مگاوات، با انرژی گاز کار می کند و در صورت تامین گاز دو نیروگاه دیگر، نیاز استان از برق برآورده می شود.
    الحسانی تصریح کرده است که براساس قرارداد منعقده بین ایران و عراق 50 میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله برای نیروگاه های تولید برق بصره تامین می شود و مقرر شده در مرحله اول این طرح، 35 میلیون مترمکعب تزریق شود.
    به دلیل اشکالی که در تامین برق استان بصره به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی ها به طرف ایرانی ایجاد شد، این استان با ساعات قطع برق نامنظم مواجه شد که بر اثر آن برخی از اهالی به نشانه اعتراض به خیابان ها ریختند.
    کمبود برق در سال گذشته باعث گسترش دامنه تظاهرات و اعتراضات مردمی از بصره به دیگر استان های عراق از جمله بغداد شد که اکنون به یک حرکت بزرگ اصلاحی تبدیل شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها