عصر خودرو

یک مقام نفتی اعلام کرد:

قطر ۲ برابر ایران از پارس‌ جنوبی گاز برداشت کرد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تاکنون قطر بیش از دو برابر ایران از پارس جنوبی گاز برداشت کرده است، گفت: برای تکمیل فازهای ۱۲ تا ۲۴ این میدان ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

قطر ۲ برابر ایران از پارس‌ جنوبی گاز برداشت کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی اکبر شعبانپور در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک پارس جنوبی گفت: درحال حاضر بیش از 50 درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می شود و زمانی که در اقتصاد مقاومتی در زمینه افزایش صادرات برق یا پتروشیمی تاکید می شود، مشاهده می کنیم که تحقق این سیاست‌ها با تامین خوراک گازی که به طور عمده از پارس تامین می شود، محقق خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اولویت بندی برای وارد مدار شدن ٥ فاز پارس جنوبی تا پایان امسال، تصریح کرد: فاز ١٩ پارس جنوبی به عنوان یکی از طرح های اولویت دار دارای ٤ سکو بوده و هر سکو نیز ٥ حلقه چاه دارد، چاه‌های این سکو به عمق چهار کیلومتر از بستر دریا حفاری شده که 900  تا یک کیلومتر آن به صورت افقی است.

    این مقام مسئول با اشاره به ساخت سکوهایی با 3200 تن وزن در یاردهای خرمشهر، بندرعباس و بوشهر که حجم بالایی از سازه های فلزی را شامل می شود، اظهار داشت: برای حمل این سکوها از جرثقیلهایی با قدرت پنج هزار اسب بخار و شناور لوله گذار استفاده کردیم، ضمن این که خط لوله ٣٢ اینچ به طول ١١٥ کیلومتر از کف دریا به پالایشگاه خشکی متصل و سپس در پالایشگاه فرایند شیرین سازی گاز و سایر فعالیتها انجام می شود.

    وی در ادامه با بیان اینکه کشور قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال ١٣٦٨ و ایران هم عملا از سال 1380  آغاز کرد، بیان کرد: براساس اطلاعات بدست آمده، مجموع تولید قطر از میدان گازی پارس جنوبی یکهزار و ٦١٦ میلیون مترمکعب است و ایران هم با توجه به شرائط تحریم  که ایجاد شد، تاکنون 904 میلیون مترمکعب از این میدان برداشت کرده است.

    شعبانپور برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی را نسبت به قطری‌ها ٥٥ درصد اعلام کرد و یادآور شد: در حال حاضر در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی به نصف قطر رسیده ایم.

    این مقام مسئول تولید سالانه قطر در سه سال گذشته را سالی ١٧٧ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آنها بیشتر بر روی بخش نگهداشت فعالیت می کنند.

    مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تولید سال گذشته ایران در میدان گازی پارس جنوبی را حدود ١٣٢ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تولید سالانه ایران در میدان گازی پارس جنوبی به نسبت تولید سالانه قطر به ٧٥ درصد رسیده است که این امر حاکی از این است که در این بخش ٢٥ درصد از قطری‌ها عقب هستیم.

    وی افزود: چنانچه امسال ٥ فاز پارس جنوبی با حمایتهای مالی وارد مدار شود، در تولید سالانه با قطر برابر شده و سال آینده دراین بخش از آنها پیشی خواهیم گرفت؛ البته ایران در مقطع سال ٨٤ نیز در تولید سالانه با کشور قطر برابر بود.

    شعبانپور در ادامه با بیان اینکه امسال فاز ١٩(معادل دو فاز استاندارد) 20 ، ٢١ و ١٨ وارد مدار تولید خواهند شد، تبیین کرد: باتوجه به این که برداشت گاز از سکوی SPD١ در فاز ١٩ شروع شده است، انتظار داریم تا هفته های آینده شاهد تزریق گاز به شبکه سراسری از این فاز باشیم.

    مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده سکوهای ١٩A و ١٩B نیز امسال وارد مدار شده و در مجموع تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز از فاز ١٩ محقق خواهد شد.

    شعبانپور درباره فازهای 20 و ٢١ پارس حجنوبی هم توضیح داد: تابستان امسال حفاری چاههای این فازها به پایان می رسد؛ ضمن اینکه فازها از پیشرفت بالای 90 درصد برخوردارند.

    وی با اعلام اینکه برای توسعه 10 فاز نخست پارس جنوبی حدود ١٣,٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده بود، تصریح کرد: این درحالی است که برای توسعه فازهای ١٢ تا ٢٤ حدود 50 میلیارد و 500  میلیون دلار سرمایه گذاری انجام گرفته است.

    به گفته این مقام مسئول در حال حاضر به غیر از فاز ١٤ که از پیشرفت حدود ٦٢ درصدی برخوردار است، باقی فازهای پارس جنوبی از پیشرفتهای بالای ٧٧ درصد برخوردارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها