عصر خودرو

۶ روش سبز برای صرفه‌ جویی در پول

عصر بازار- هر سال ۲۱ مارس برای اهالی نیمکره شمالی زمین، به‌نام «روز زمین» نامگذاری شده است. روزی که هدفش بالابردن آگاهی مردم درباره لزوم حفاظت از سیاره‌ای است که ما در آن زندگی می‌کنیم.

۶ روش سبز برای صرفه‌ جویی در پول
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرصت امروز، در بسیاری از کشورها روز 22 آوریل همزمان با سوم اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفته زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

    بر اساس این گزارش، روز زمین بهانه خوبی است تا سراغ روش‌هایی برویم که با یک تیر دو نشان می‌زنند، یعنی هم محیط‌زیست با استفاده از این روش‌ها سالم‌تر می‌ماند و هم در پولی که داریم، می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم. این نکات را در نظر داشته باشید تا هم به حفظ محیط زیست کمک کنید و هم صرفه‌جویی در پول‌تان امکان‌پذیر شود.

    1 - خوردن آب معدنی را متوقف کنید
    بطری‌های آب‌ معدنی علاوه‌ بر اینکه هزینه زیادی بر خریدار تحمیل می‌کنند، به محیط زیست هم آسیب می‌زنند. هر بار استفاده از آب معدنی و خرید یک بطری تازه محیط زیست را برای بازیافت آن دچار دردسرهای زیادی می‌کند.

    راهکار خوب برای کم کردن هزینه آب آشامیدنی و پیشگیری از رهاسازی بطری‌های خالی در طبیعت این است که یک بطری ثابت داشته باشید و هر بار می‌خواهید از خانه بیرون بروید آن را پر کنید و با خود ببرید. به این ترتیب علاوه بر اینکه مجبور نیستید هزینه‌ای برای خرید بطری تازه بپردازید، در حفظ محیط زیست هم نقش ایفا می‌کنید.

    2- بازگرداندن کیسه‌های پلاستیکی به سوپرمارکت‌ها
    کیسه‌های پلاستیکی ضررهای جبران‌ناپذیری به حیوانات دریایی وارد می‌کنند چون موجودات دریایی آنها را با غذای خود اشتباه می‌گیرند و می‌خورند. اگر نجات حیات‌وحش برای‌تان اهمیتی ندارد، سرمایه‌گذاری بر کیسه‌های پلاستیکی قابل استفاده مجدد را به این دلیل که می‌تواند به جیب‌تان کمک کند، جدی بگیرید. در شهری مثل سان‌فرانسیسکو هزینه تمیز کردن زمین از کیسه‌های پلاستیکی حدود 8/5 میلیون دلار است.

    در برخی شهرهای آمریکا در سوپرمارکت‌های بزرگی مثل سوپرمارکت‌های واشنگتن مشتری‌ها به‌خاطر استفاده از پلاستیک جریمه می‌شوند و در عوض اگر کیسه‌های پلاستیکی را به سوپرمارکت بازگردانند از تخفیف بهره‌مند می‌شوند. کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی هم محیط‌زیست را سالم نگه می‌دارد و هم به صرفه‌جویی مالی منجر می‌شود.

    3- دستگاه‌های الکترونیکی را بازیافت کنید
    تصور کنید توانسته‌اید از گوشی هوشمند قدیمی خود رهایی یابید. این برای خودتان خبر خوبی است اما محیط زیست چندان از آن استقبال نمی‌کند چون هزینه‌ای که برای بازیافت این دستگاه‌ها متحمل می‌شود، بسیار بالا است.

    در دنیا وب‌سایت‌هایی وجود دارند که تلفن‌همراه، تبلت، لپ‌تاپ و هر دستگاه الکترونیکی دیگر را از شما می‌خرند و به جای آن مبلغی به شما می‌پردازند. اگر تلفن‌های همراه خود را به بازیافتی‌ها بدهید هم به حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌های بازیافت طبیعی آن کمک کرده‌اید و هم از فروش تلفن همراه قدیمی چیزی به‌دست آورده‌اید.

    4- دور خودروی‌تان را خط بکشید
    اگر می‌توانید بدون خودرو به محل کارتان بروید، چرا این کار را نکنید؟! اگر این کار را انجام دهید، هم فرصت ورزش کردن به خود داده‌اید، هم در پول بنزین صرفه‌جویی کرده‌اید و هم به محیط زیست کمک کرده‌اید. حتی بهتر از آن این است که این کار حالتان را بهتر می‌کند. تحقیقات نشان داده کسانی که پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنند یا سوار وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شوند تا به محل کار خود برسند، عموما رضایت بیشتری از زندگی‌شان دارند.

    شهرهای زیادی در دنیا هستند که پایگاه‌هایی برای اجاره دوچرخه دارند. تهران چند سالی است در فهرست این شهرها قرار گرفته است.

    5- چندراهی بخرید
    یکی از راه‌های بسیار خوب برای صرفه‌جویی در هزینه‌های برقی استفاده از چندراهی است. خرید یک چندراهی و زدن پلاک تمامی وسایل برقی به آن روشی است که معمولا در خانواده‌ها از آن غفلت می‌شود، حال آنکه این کار می‌تواند در مصرف برق صرفه‌جویی زیادی کند. استفاده از چندراهی با کاهش مصرف برق به جیب شما کمک کرده و هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهد.

    وقتی از خانه خارج می‌شوید کلید سه‌راهی را خاموش کنید. به این ترتیب تنها با زدن یک کلید همه وسایل برقی را خاموش می‌کنید و برق اضافی مصرف نمی‌شود.

    6- لامپ‌های قدیمی را عوض کنید
    لامپ‌های قدیمی یکی دیگر از منابع هدررفت انرژی هستند. این لامپ‌ها بیشتر انرژی خود را به‌جای ایجاد نور، صرف تولید گرما می‌کنند. رفتن به سمت استفاده از لامپ‌های فلورسنت یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به جیب و محیط‌ زیست به‌طور همزمان است. طبق آمارها لامپ‌های فلورسنت 75 درصد بیش از لامپ‌های معمولی کارایی دارند. به این ترتیب این لامپ‌ها می‌توانند هزینه قبض برق را در طول سال کاهش دهند. لامپ‌های جدید هم نور بیشتری تولید می‌کنند و هم دوام و کارایی‌شان بیشتر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها