عصر خودرو

بلومبرگ:

نشست بعدی اوپک آزمونی سخت برای عربستان است

عصر بازار- وقتی تولیدکنندگان نفت و در رأس آنها ونزوئلا و روسیه در فوریه ۲۰۱۶ شروع به گفت‌وگو درباره طرح فریز تولید کردند، ایران به روشنی اعلام کرد تا وقتی که تولید خود را به سطح پیش از تحریم نرساند، در فریز تولید شرکت نخواهد کرد.

نشست بعدی اوپک آزمونی سخت برای عربستان است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایران تولید هدف خود را بین 4 و 4.2 میلیون بشکه در روز تعیین کرده در حالی که اگر به آمار رسمی تولید این کشور در چارچوب اوپک نگاه کنیم این کشور قبل از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 بین 3 میلیون و 700 تا 3 میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.

    آمار شش سازمانی که اوپک از آنها به ‌عنوان منابع ثانویه برای برآورد تولید اعضای خود استفاده می‌کند، حاکی از این است که تولید نفت ایران در نیمه نخست 2012 کاهش پیدا کرده بود، زیرا خریداران قبل از اینکه تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود، خرید نفت خود را از ایران کاهش داده بودند. آمار رسمی که ایران به اوپک داده نشان می‌دهد تولید نفت این کشور در طول سال 2012 و بخش زیادی از سال 2013 حدود 3.7 میلیون بشکه در روز بوده است.

    ایران می‌گوید اکنون روزانه 3 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

    هر چند برداشت نفت خام از نفتکش‌های فراساحلی ممکن است بخشی از افزایش‌های اخیر تولید نفت ایران باشد با این حال اگر افزایش تولید نفت ایران با همین سرعت ادامه یابد، می‌تواند در نشست بعدی کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) عربستان سعودی را با یک دوراهی جالب روبرو کند.

    اگر تولید نفت ایران آن موقع به سطح چهار تا 4.2 میلیون بشکه برسد و ایران براساس گفته خود به طرح فریز نفتی بپیوندد، سعودی‌ها یا باید بپذیرند که شرط آنها مبنی بر پیوستن ایران به طرح فریز نفتی محقق شده و درست پیش از اینکه به طور معمول تولید نفت‌ شان بالا برود تا پاسخگوی افزایش فصلی تقاضا در داخل این کشور باشند، با فریز تولید موافقت کنند یا دوباره تیرک دروازه را جابجا کنند.

    با توجه به اینکه عربستان سعودی نمی‌خواهد قیمت‌های نفت به سطحی برسد که پیش از رسیدن دوباره بازار به تعادل، پروژه‌های پرهزینه جدید توجیه شوند، انتخاب در این دوراهی برای عربستان سعودی آسان نیست و نشست بعدی اوپک ممکن است آزمایشی برای عربستان سعودی باشد.

    به نقل از شرکت مشاوره‌ای جی بی سی انرژی JBC Energy اضافه کرد که احتمال می‌رود ایران برای جذب مشتری میعانات گازی را با نفت سنگین صادراتی خود مخلوط می‌کند تا کیفیت آن را بالا ببرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها