عصر خودرو

شاخص گروه خودرو رشد ۴/ ۴ درصدی را در معاملات دیروز تجربه کرد

یکه‌تازی خودرویی‌ها در بازار سهام

عصر بازار- صنعت خودرو روز گذشته نیز مانند بسیاری از روز‌های دیگر شاهد تراکم در صف‌نشینی و این بار در نقش خریدار بود. این در حالی است که عدم همراهی بازار با رشد این صنعت در روزهای اخیر این احتمال را قوت بخشید که خودرو دیگر جایگاه لیدر اصلی بازار را ندارد. به این ترتیب، روز گذشته بورس تهران شاهد رفتاری متعادل در صنایع بورسی بود، به‌طوری‌که ۱۹ صنعت مثبت و ۱۸ صنعت دیگر با روندی منفی به کار خود پایان دادند.

یکه‌تازی خودرویی‌ها در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان سه صنعت محصولات چوبی، انتشار و چاپ و خودرو در رده‌های اول و استخراج نفت و گاز، کانه‌های فلزی و سیمان در قعر طبقه بندی صنایع از نظر بازدهی قرار گرفتند.

    احتمال موج اصلاحات در بازار خودرو

    احتمال کاهش نقش لیدر محوری صنعت خودرو، از مهم‌ترین تحلیل‌هایی است که این روزها درخصوص این صنعت بیان می‌شود. خودرویی‌ها که در رالی سه ماه پایانی سال توانستند بیشترین بازده را در میان دیگر صنایع داشته باشند، با آغاز سال 95 رفتار متفاوتی از خود نشان داده و با سنگین شدن صف‌های فروش در برخی روزها مواجه شدند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، سهامداران در شرایط فعلی تنها در انتظار اثر عینی خبرهای ماه‌های گذشته در بازار هستند و محرک‌هایی از جنس خبرهای پسابرجام دیگر نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی میان سهامداران داشته باشد. با این حال صنعت خودرو، روز گذشته با رشد 37/ 4 درصدی، روزی سبز‌پوش را برای تمامی نمادهای این گروه رقم زد. نماد‌های این صنعت که روز گذشته صف‌های خرید سنگینی را تشکیل داده بودند، به دلیل عرضه نشدن بسیاری از این صف‌ها احتمال ادامه‌دار بودن این صفوف سنگین خرید را برای روزهای آتی قوت بخشیدند. با این حال در معاملات روز گذشته، بیشترین حجم معاملات را نماد «خپارس»به خود اختصاص داد. پارس خودرو که در بحث تفکیک سهامداران، شاهد حضور بیش از 97 درصدی سهامداران حقیقی در سمت خرید بود، در صف‌های فروش حضور 5/ 1 درصدی معامله‌گران حقوقی را به خود دید. «خنصیر» جایگاه بیشترین رشد قیمتی را روز گذشته به‌دست آورد، حقوقی‌ها که سهم 5/ 28 درصدی را در خرید به خود اختصاص داده بودند، هیچ سهمی را در معاملات به فروش نرساندند. دو شرکت بزرگ خودرویی (ایران خودرو و سایپا) نیز با رشد حدود 5 درصدی و صف‌های سنگین خرید همراه بودند.

    در همین زمینه حسام‌حسینی، تحلیلگر صنعت خودرو درخصوص شرایط این صنعت گفت: بررسی چند ماهه بورس حاکی از آن است که عمده رشد قابل توجه شاخص به اتکای نماد‌های خودرویی صورت گرفته است. همچنین بازار‌های جهانی از دومین ماه میلادی با رشد قیمت کالاها همراه شدند و با توجه به اینکه بازار ما نیز تا حدود زیادی کالا محور است انتظار رشد اما با شدت کمتر نیز وجود داشت. وی در ادامه بیان کرد: مطالعه آمار منتشره شرکت‌های خودرویی حاکی از آن است که اتفاق خاصی به لحاظ سودآوری در آنها رخ نداده است، بلکه سیر صعودی آنها تحت تاثیر بمباران تبلیغاتی در میان بورس‌بازان صورت گرفته است. بسیاری از نماد‌های بزرگ این صنعت طی این مدت توانستند از کف قیمتی تا سقف، حدود 400 درصد بازدهی داشته باشند، در این شرایط به نظر می‌رسد طی روزهای آتی و با کاهش اثر این خبرها تا حد زیادی از هیجانات آنها کاسته شود.

    پس از این رشدهای کم سابقه، برخی کارشناسان گمانه حباب قیمتی در این نمادها و تسری افت قیمت‌ها در کل بازار را به میان آورده‌اند. در این خصوص حسینی می‌گوید: اصلاح قیمت‌ها در این صنعت نمی‌تواند اختلال زیادی در روند کلی بازار به وجود آورد. رشد قیمت‌های جهانی به خصوص در نفت، افزایش فروش نفت ایران که منجر به افزایش رشد اقتصادی می‌شود، از مواردی است که می‌تواند به ‌عنوان اهرمی قوی در رشد بازار موثر باشد و به نظر می‌رسد چنین فرضیه‌هایی نمی‌تواند قدرت چندانی داشته باشد. البته باید در نظر داشت که در رشد قیمت‌های جهانی همچنان تردیدهایی وجود دارد و فعالان بازار نیز در شرایط کنونی با در نظر گرفتن این ریسک، از بیش واکنشی در سایر گروه‌های بورسی غیر از خودرویی‌ها اجتناب می‌کند. وی نقش لیدر محوری صنعت خودرو را در شرایط آتی اینچنین بیان کرد: شرایط به گونه‌ای است که باید بازار لیدر دیگری انتخاب کند یا بدون لیدر خاصی به فعالیت خود ادامه دهد. البته تجربه‌های جهانی نشان داده است که لزوما بازار سهام نیازی به یک لیدر خاص برای حرکت ندارد و بدون نقش لیدرمحوری نیز می‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد. این کارشناس در بخش دیگری از اظهاراتش درخصوص رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت‌های خودرویی بیان کرد: چند هزار نفر از سهامداران حقیقی ایران‌خودرو در شرایط زیان هستند، این افراد عمدتا زمانی اقدام به خرید سهام کرده که قیمت‌ها از کف خود فاصله زیادی داشته‌اند. این نماد‌ها از ابتدای رشد تا کنون، بازه گسترده‌ای را طی کرده‌اند؛ در این میان، بسیاری از سهامداران در اوج قیمتی وارد بازار شده‌اند و اکنون در محدوده زیان هستند. مثلا کسانی که سهام ایران‌خودرو را در قیمت‌های بالای 470 تومان خریده‌اند در قیمت فعلی 360 تومان در زیان به سر می‌برند که عمده این سهامداران حقیقی و بازنده این رالی هستند. وی همچنین درخصوص عملکرد حقوقی‌ها اینچنین بیان کرد: به نظر می‌رسد رفتار حقوقی‌ها در نماد «خودرو» منطقی تر از دیگر نماد‌های این صنعت است. در ماه‌های قبل دیده شد که سهامداران بزرگ شرکت سایپا فروش‌های زیادی نداشتند، با وجود مشکل نقدینگی به خصوص در صندوق بازنشستگی فولاد هیچ‌گونه فروشی توسط این شرکت‌ها صورت نگرفت. این تحلیلگر بازار سهام در ادامه گفت: بررسی تاریخی ارزش بازار این دو نماد بزرگ خودرویی نشان می‌دهد که ایران خودرو اغلب در شرایط بهتری نسبت به سایپا قرار داشته است. اما هم اکنون حتی با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل بیشتر «خودرو» دیده می‌شود که ارزش بازار سایپا در رقم بالاتری قرار دارد. این اتفاق می‌تواند ناشی از گزینش‌های هیجانی در بازار باشد. حسام حسینی درخصوص گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌ها در صنعت خودرو بیان کرد: آمار تولید دو شرکت بزرگ در فروردین ماه روند کاهشی داشته است. به نظر نمی‌رسد با خودروهای فعلی اتفاق خاصی در این بازار بیفتد. بازار در انتظار پلت‌فرم‌های جدید است و تنها در شرایطی مانند سال قبل و ارائه تسهیلات از سوی دولت است که می‌تواند در کوتاه مدت بازدهی داشته باشد. نهایتا نباید انتظار نکات خارق العاده‌ای در این گزارش‌ها داشت و پیش‌بینی می‌شود تا زمان اثر عینی خبرهای خودرو در شرایط بنیادی هیچ اتفاقی رخ ندهد.

    وی در پایان درخصوص افزایش قیمت جدید خودرو از سوی شورای رقابت بیان کرد: تورم در شرکت‌های خودرویی بسیار بالاتر از افزایش نرخی است که صورت گرفته است. همچنین، در سال جاری قیمت فولاد و ورق نیز نسبت به سال قبل رشد داشته است، بر همین اساس صنعت خودرو نسبت به سال قبل با هزینه‌های بیشتری مواجه است و افزایش نرخ کنونی نمی‌تواند صورت مالی‌های این شرکت‌ها را پوشش دهد. به نظر می‌رسد تنها شانس این صنعت در کاهش هزینه‌های مالی است و در سایر ردیف‌های مالی شانس چندانی برای خودرویی وجود ندارد.


    نگاه کاشی و سرامیک به آینده مسکن

    اقدامات درخصوص افزایش تسهیلات مسکن طی ماه‌های اخیر، یکی از برنامه‌های اصلی دولت درخصوص ایجاد رونق در ساخت و ساز بوده است. در این شرایط بالطبع صنایع زیرمجموعه نیز متاثر از این اقدامات می‌توانند شاهد تحریک جدی باشند. در این بین صنعت کاشی و سرامیک که در چند سال گذشته در رکود عمیقی فرو رفته و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، این روزها همزمان با دیگر صنایع به آینده بازار مسکن امید بسته است. در معاملات روز گذشته نیز در حالی رشد شاخص این گروه 15/ 0 درصد بود که افت سالانه این صنعت در رقم 5/ 4 درصد قرار دارد. بیشترین حجم معاملات را در این گروه نماد «کترام» با حجم بیش از 467 هزار سهم به خود اختصاص داد و با صف خرید معاملات خود را به پایان رساند. «کهرام» نیز دومین نماد این گروه با صف خرید بود که بیشترین رشد قیمتی در معاملات دیروز را تجربه کرد. در سمت دیگر، کمترین رشد قیمتی را «کسعدی» داشت و با صف فروش به کار خود پایان داد.


    صعود هفتگی در صنعت بیمه

    شرکت‌های بیمه‌ای روز گذشته با افت 15/ 0 درصدی به کار خود خاتمه دادند،این در حالی است که این صنعت در بازه هفتگی شاهد رشد 4/ 8 درصدی بوده است. بیمه‌ای‌ها که همواره به‌عنوان یکی ازصنایع خوش اقبال در زمان رفع تحریم‌ها همراه بودند، به گفته برخی از کارشناسان سودهای ناشی از این خبرها را در سال گذشته پیش‌خور کرده‌اند. با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این شرکت‌ها همزمان با رونق در صنایع دیگر همچون کشتیرانی و خودرو بتوانند شاهد رونق باشند. روز چهارشنبه بیشترین حجم معاملات را در این صنعت نماد «البرز» با معاملات حدود 59‌میلیون سهمی داشت. در این نماد سهامداران حقوقی حدود 53میلیون سهم خریداری کرده و حقیقی‌ها حدود 45 میلیون سهم را به فروش رسانده‌اند.


    روز قرمز قندی‌ها

    به نظر می‌رسد مشکلات بنیادی در صنعت قند و شکر همچنان بر جای خود باقی است. طلب 320 میلیارد تومانی چغندر‌کاران از صنایع قند و اثرات واردات بی‌رویه شکر در سال‌های گذشته در صورت‌های مالی شرکت‌های قند و شکر به خوبی هویداست. با این حال این صنعت طی یکسال اخیر به واسطه حضور پررنگ نوسان‌گیران شاهد نوسانات پرشتابی بود. روز گذشته این صنعت در میان صنایع منفی قرار داشت و افت 97/ 0 درصدی را به ثبت رساند. برهمین اساس و از میان 12 نماد فعال این صنعت تنها سه شرکت با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند. بیشترین افت قیمتی را در روز چهارشنبه «قشکر» به رقم 8/ 6 درصد به ثبت رساند. این شرکت که جایگاه بیشترین حجم معاملات روزانه را نیز در اختیار داشت در گزارش 6 ماهه، زیان 122ریالی را برای هم سهم اعلام کرده است. بیشترین رشد قیمتی را نیز کارخانه‌های قند قزوین داشته است که در بحث تفکیک سهامداران شاهد حضور 4/ 1 درصدی حقوقی‌ها در سمت خرید بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها