عصر خودرو

در چهار ماهه امسال

سهم صنعت از واردات چقدر است؟

عصر بازار- جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در چهار ماهه نخست امسال، سهم کالاهای استفاده شده در تولید در سبد واردات به لحاظ ارزشی بیش از ۸۳.۲ درصد بوده است.

سهم صنعت از واردات چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، بر اساس این آمار در چهار ماهه اول امسال، 11 میلیون و 159 هزار تن کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش 17 میلیارد و 228 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

    همچنین آمارها نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزشی 69.1 درصد و به لحاظ وزنی 87 درصد یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که در این مدت بیش از 9 میلیون و 712 هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش 11 میلیارد و 902 میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به چهار ماهه سال 1400 به لحاظ وزنی 17.1 درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 13.7 درصد رشد داشته است.

    سهم کالاهای سرمایه‌ای نیز در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب 14.1 و 2.1 درصد بوده و در چهار ماهه امسال 236 هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از دو میلیارد و 432 میلیون دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل 35.6 درصد و ارزش آن 39.1 درصد افزایش یافته است.

    همچنین در این مدت یک میلیون و 211 هزار تن کالای مصرفی به ارزش دو میلیارد و 894 میلیون دلار به کشور وارد شده، یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات به لحاظ وزنی 10.8 و به لحاظ ارزشی 16.8 درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.2 درصد افزایش و 13.9 درصد افزایش داشته است.

    گفتنی است که کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.

    برچسب ها