عصر خودرو

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی:

خلق پول جدید تیغ دولبه اقتصاد است

عصر بازار- مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی خلق پول را تیغ دولبه ای برای اقتصاد دانست و گفت: سیاست‌گذاران پولی در دنیا متخصصانی هستند که می‌دانند چگونه از ابزار قدرتمند خلق پول که همانند تیغ دو لبه است استفاده کنند.

خلق پول جدید تیغ دولبه اقتصاد است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، کامران ندری افزود: نظام مالی در تمامی کشورها  به دو بخش بازار سرمایه و بازار پول و ارز تقسیم‌بندی می‌شود که البته بانک‌ها در ایران نقش کلیدی و بنیادی دارند.

    وی با اشاره به برگزاری بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی ، اظهار داشت:‌ قرار است در این همایش به هر دو بخش پرداخته شود البته این در حالی است که در سال‌های گذشته این همایش تنها بر حوزه پول و بانک متمرکز بوده و کمتر به مسائل بازار سرمایه پرداخته است.

    وی افزود: محورهای همایش امسال نسبت به سال های گذشته با هدف تعامل مثبت و سازنده با بازار سرمایه از وسعت بیشتری برخوردار است و امیدوارم با این تغییر در سال 95 شاهد حضور محققان و پژوهشگران بازار سرمایه در کنار بازار پول باشیم.

    ندری با اشاره به وظایف بانک مرکزی در حوزه سیاست‌گذاری، گفت: مدیریت نظام‌های پرداخت، سیاست‌های پولی و ارزی و تنظیم بازار و تضمین سلامت بانک‌ها بر عهده بانک مرکزی است که به بخش مدیریت نظام‌های پرداخت به صورت ویژه در همایش بانکداری الکترونیک که در دی‌ماه برگزار می‌شود، پرداخته خواهد شد.

    وی با اشاره به سیاست‌های ارزی و تنظیم این بازار، خاطرنشان کرد: نرخ ارز در کشور نقش مهی را ایفا می‌کند زیرا بسیاری از کالاهای اساسی به‌خصوص مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات از خارج از کشور وارد می‌شوند که نوسانات نرخ ارز بسیار بر آن تأثیرگذار است.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: همچنین نوسانات نرخ ارز در بازار بر روابط تجاری کشور در حوزه صادرات و واردات تأثیرگذار است و بانک مرکزی باید با یک سیاست مشخص و یک رژیم ارزی قیمت را در بازار کنترل کند و به همین دلیل یکی از زیر محورهای این همایش خواهد بود.

    وی با تأکید بر اینکه، سیاست‌گذاری پولی در کشور بر عهده بانک مرکزی است، گفت: سیاست‌گذاری پولی در دنیا تغییرات گسترده‌ای داشته و  این در حالی است که در ایران در این حوزه اتفاق خاصی نیفتاده و به همین دلیل باید این بخش متحول شود.

    ندری ادامه داد: بیشترین دغدغه سیاست‌گذار پولی در ایران، کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی است و تقریباً بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از این مرحله گذر کرده‌اند و در حال حاضر نیز نرخ بهره در بازار برای آن‌ها اهمیت و اولویت دارد.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی،  افزود: تلاش این کشورها بر آن است که از طریق مدیریت نرخ بهره در بازار بر فعالیت‌های واقعی در اقتصاد تأثیر بگذارند و البته نا گفته نماند که میزان حجم پول اولویت سیاست‌گذاری آن‌ها نیست.

    ندری اظهار داشت: بر فرض مثال اگر بخواهند نرخ بهره کاهش پیدا کند این کار را از طریق تزریق پول در این بازار انجام می‌دهند و حتی ممکن است این امر به قیمت افزایش رشد پول باشد زیرا معتقدند نرخ بهره بر تورم تأثیرگذار است.

    وی بابیان اینکه، در بازار پول تنها یک قیمت وجود دارد و آن‌هم نرخ بهره است که بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود ، اظهار داشت: زمانی که نرخ‌ها در بازار ارز بالا است باید عرضه را افزایش دهیم زیرا در این زمان تقاضا از سوی مردم رشد می یابد و مدیریت آن بسیار سخت است.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بابیان این که بخش عمده عرضه ارز بر عهده صادرکنندگان است، گفت:  ا از آنجایی که عمده صادرات کشور نفت است، به همین  دلیل ارز آن‌هم در اختیار دولت قرار می‌گیرد بنابراین عملاً عرضه ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی قرار دارد و در این ساختار بانک مرکزی مهم‌ترین بازیگر به‌ حساب می‌آید.

    وی گفت: در ایران به نرخ بهره که همان سود بانکی است کمتر پرداخته شده و این در حالی است که این نرخ در شبکه بانکی کشور بسیار بالا است و تا به ‌حال به‌ صورت دستوری در کشور کاهش یافته است.

    ندری یادآور شد: گفته می‌شود بانک‌ها نرخ سود را پایین نمی‌آورند که البته آن‌ها هم برای این کار دلایلی دارند و این در حالی است که در دنیا نگاه متفاوتی در این زمینه وجود دارد و زمانی که نرخ بهره بالا است بانک مرکزی که انحصاراً عرضه پول را بر عهده دارد برای کاهش آن در بازار، پول تزریق می‌کند.

    وی با  تقسیم‌بندی انواع خلق پول به  بیرونی و درونی ، اظهار داشت: پول بیرونی انحصاراً در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و پول درونی در درون شبکه بانکی به وجود می‌آید و بر همین اساس بانک مرکزی باز هم به صورت غیرمستقیم بر آن تأثیرگذار است.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، گفت: میزان مداخله بانک مرکزی در حال حاضر در بازار بر اساس نرخ بهره در دنیا تنظیم می‌شود و اگر احتمال دهند نرخ بهره بالا و اقتصاد در رکود است بانک مرکزی اقدام به عرضه پول در بازار می‌کند که عمدتاً بدون پشتوانه بوده و همانند تیغ دو لبه است.

    وی، خلق پول را تیغ دولبه ای برای اقتصاد دانست و افزود: سیاست‌گذاران پولی در دنیا متخصصانی هستند که می‌دانند از ابزار قدرتمند خلق پول که همانند تیغ دو لبه است چگونه استفاده کنند تا علاوه بر این‌که تأثیر مثبتی بر اقتصادشان داشته باشد، هدف کنترل تورم را نیز محقق کند.

    وی ادامه داد: سیاست‌گذاران پولی در دنیا همواره متخصصانی هستند که می‌دانند از ابزار قدرتمند خلق پول چگونه استفاده کنند که تأثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد و اولین هدف آن‌ها کنترل تورم است.

    ندری اظهار داشت: بعد از کنترل تورم در مرحله بعدی ظرفیت‌ها بررسی می‌شود تا بر اساس آن تصمیم‌گیری شود که به کمک نقدینگی از تولید حمایت شود یا خیر؟.

    وی با  اشاره به اینکه، چارچوب سیاست‌گذاری پولی در دنیا هدف‌گذاری تورمی است، تصریح کرد: کنترل تورم در بلندمدت می‌تواند به تولید کمک کند زیرا بی‌ثباتی قیمت‌ها در درازمدت بر این بخش تأثیر منفی دارد و با توجه به اهمیت این موضوع  یکی از محورهای همایش سیاست‌های پولی و ارزی در نظر گرفته ‌شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها