عصر خودرو

طرح اروپایی سقف قیمت برای نفت روسیه سرعت گرفت

عصر بازار- کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شتاب برای رسیدن به توافق سیاسی در مدت چند هفته هستند تا سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین کنند.

طرح اروپایی سقف قیمت برای نفت روسیه سرعت گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد این حرکت از زمان اعلام بسیج نسبی نیروهای نظامی که جنگ روسیه در اوکراین را تشدید می‌کند، سرعت گرفته و احتمالا در بسته جدید تحریم‌ها که از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد خواهد شد، قرار دارد. سقف قیمت، اقدامات اتحادیه اروپا را با تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت روسیه و محدود کردن درآمد مسکو، همسو می کند.

    منابع آگاه که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: اما با وجود تلاش جدید کمیسیون اروپا و بعضی از کشورهای عضو، این طرح با موانع بسیاری روبروست و برآیند مثبت، قطعی نیست. تصمیماتی که درباره تحریمها گرفته می شود، مستلزم موافقت همه کشورهای عضو بوده و در وضعیت فعلی به دلیل متفاوت بودن نیازهای انرژی هر یک از اعضای این بلوک، پیچیده است.

    نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعطیلات آخر هفته با کمیسیون اروپا درباره تحریمهای جدید که علاوه بر سقف قیمت نفت، شامل محدودیتهای بیشتر برای اشخاص و بخش‌هایی مانند فناوری و کالاهای لوکس است، گفت‌وگو خواهند کرد.

    گروه هفت

    بسیاری از جزئیات باید مشخص شوند از جمله این که چه سقف قیمتی برای نفت تعیین خواهد شد. همچنین مشخص نیست سقف قیمت چگونه در کنار تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه و ممنوعیت خدمات مورد نیاز برای صادرات آن که پیشتر تصویب شده است، اجرا خواهد شد. در هر صورت، این طرح تا حدودی فوریت دارد زیرا سقف قیمت باید پیش از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا در پنجم دسامبر، تصویب شود.

    پائولو جنتیلونی، رئیس امور اقتصادی اتحادیه اروپا، پس از توافق سیاسی کشورهای گروه هفت درباره تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه در اوایل سپتامبر گفته بود: کمیسیون اروپا برای کسب حمایت همه کشورهای این بلوک از این اقدام، تلاش خواهد کرد.

    نمایندگان دولتهای اروپایی در بروکسل پیش از نشست غیررسمی سران اتحادیه اروپا که ششم اکتبر در پراگ برگزار می شود، قصد دارند درباره سقف قیمت به توافق مقدماتی برسند اما مجارستان که در زمان ضرورت تصمیمات جمعی در اتحادیه اروپا، اغلب ساز مخالف می زند، یک ابهام بزرگ مانده است.

    عرضه قابل پیش بینی

    پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان، تنها مقام اتحادیه اروپا بود که در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با سرگی لاوروف، همتای روسی خود گفت‌وگو دو جانبه داشت، وی روز جمعه اظهار کرد: روسیه یک منبع انرژی ضروری مانده است.

    سیارتو در ویدئویی در فیس بوک گفت: اگر عرضه گاز طبیعی و نفت خام روسیه قطع شود، در آن صورت کل اقتصاد مجارستان ممکن است از کار بیافتد. به همین دلیل است که عرضه قابل پیش بینی از سوی گازپروم برای ما بسیار مهم است.

    ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، کارزار داخلی به راه انداخته که از هر گونه تحریم‌های انرژی گسترده اتحادیه اروپا، انتقاد می کند. مجارستان تصویب بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا در  ژوئن که نفت خام را هدف می گرفت را به تاخیر انداخت و تنها زمانی آن را امضا کرد که از این تحریم‌ها معاف شد و اجازه یافت نفت روسیه را از طریق خط لوله وارد کند.

    افزایش قیمت

    در ژوئن، اعضای اتحادیه اروپا بر سر شرایط تدابیر نفتی فعلی که شامل تحریم علیه واردات دریابرد نفت و فرآورده‌های  نفتی روسیه، معافیت واردات از طریق خط لوله و ممنوعیت ارائه خدماتی مانند بیمه برای حمل نفت روسیه به خارج از اتحادیه اروپا بود، هفته ها کشمکش داشتند. آمریکا به دلیل نگرانی از پیامد منفی این تحریم‌ها و افزایش شدید قیمت‌های جهانی نفت، خواستار تسهیل این محدودیت‌ها بود.

    اکنون باید دید مکانیزم سقف قیمت تا چه حد کارآمد خواهد بود؛ به خصوص که بعضی از بزرگترین خریداران نفت روسیه شامل چین و هند موافقت نکردند به آن ملحق شوند. مقامات آمریکایی می گویند حتی اگر خریداران زیادی رسما به این ائتلاف ملحق نشوند، سقف قیمت موثر خواهد بود زیرا آنها ممکن است از این سیستم به عنوان اهرمی برای مذاکرات با روسیه برای دریافت قیمت پایینتر استفاده کنند. تصویب سقف قیمت مستلزم آن است که کشورهای عضو، منافع ملی خود را به نفع همبستگی اروپا کنار بگذارند.

    یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: کشورهای اتحادیه اروپا که برای واردات نفت از طریق خط لوله معافیت گرفته‌اند، می خواهند مطمئن شوند که این معافیت بدون تغییر می ماند و کشورهایی که از طریق دریا نفت وارد می کنند، به دنبال آن خواهند بود که سقف قیمت را به تحریم کامل واردات دریابرد ربط دهند تا امتیاز یکسانی داشته باشند. کشورهای صاحب صنعت کشتیرانی مانند یونان، قبرس و مالت ممکن است تلاش کنند از صنایع خود در برابر این تدابیر حمایت کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو