عصر خودرو

فائو پیش بینی کرد

تولید ۲ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تن غلات در جهان طی سال جاری

عصر بازار- سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی کرد، میزان تولیدات جهانی غلات در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تن برسد که ۰.۲ درصد پایین تر از تولید سال گذشته محاسبه شده و سومین رکورد بالای جهانی در این خصوص به شمار می رود.

تولید ۲ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تن غلات در جهان طی سال جاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، افت 20 میلیون تنی تولید جهانی گندم برای سال زراعی 2016- 2017 در مقایسه با سال 2015 و رسیدن آن به رقم تخمینی 712.7 میلیون تن باعث شد تا این سازمان بین المللی در گمانه زنی های خود در خصوص میزان تولیدات جهانی غلات با کاهشی جزئی تجدید نظر کند.

    تجدید نظر در پیش بینی تولیدات جهانی غلات فائو برای سال زراعی جاری، ناشی از افت کاشت گندم در فدارسیون روسیه و اوکراین بر اثر خشکی هوا در این کشورها ارزیابی شده است.

    این در حالی است که گمانه زنی فائو نشان می دهد، تولید دانه های درشت غلات برای سال زراعی جاری به رقم 1313 میلیون تن برسد که این میزان حدود 11 میلیون تن بیشتر از سال 2015 خواهد بود زیرا گمان می رود، امسال تولید قابل ملاحظه ذرت تا حدودی باعث کمرنگ شدن افت تولیدات جو و سورگوم در گوشه و کنار جهان شود.

    بر اساس این گزارش، میزان تولید ذرت در جهان با 1.1 درصد افزایش به 1014 میلیون تن خواهد رسید که این رشد از بهبود تولید آن در اتحادیه اروپا و گسترش اراضی تحت کشت در ایالات متحده آمریکا حکایت دارد. در همین زمان پیش بینی می شود تولید ذرت در جنوب آفریقا و برزیل در پی خشکسالی و وخامت بیشتر اوضاع جوی به دلیل پدیده ال نینو کاهش شدیدی را تجربه کند.

    فائو همچنین پیش بینی می کند که تولید جهانی برنج در سال زراعی جاری در پی عادی شدن وضعیت جوی در شمال شرق آسیا بهبود یابد چراکه در مدت دو فصل زراعی گذشته، باران های نامنظم تاثیر نامطلوبی را بر تولید برنج در این منطقه تحمیل کرده بود. با این وجود میزان تولید جهانی برنج در مدت پیش بینی شده به رغم قیمت های نه چندان جذاب برای کشاروزان، با یک درصد رشد در مقایسه با سال گذشته به میزان 495 میلیون تن توسط فائو تخمین زده شده است.

    بر پایه این گزارش ، گمان می رود، حجم تجارت بین المللی غلات در سال زراعی 172016- 2017برای دومین فصل متوالی با کاهشی 1.4 درصدی به 365 میلیون تن برسد. این افت در بازار ناشی از وجود ذخایر فراوان در انبارها و رشد ملایم تقاضا در بسیاری از کشورهای وارد کننده گزارش شده است.

    گفتنی است، بر اساس پیش بینی اولیه فائو میزان بهره برداری (مصرف) غلات در جهان برای سال زراعی جاری ،رشدی ملایم با حدود یک درصد افزایش به رقم 2547 میلیون تن می رسد.

    از آنجایی که پیش بینی می شود، میزان بهره برداری از غلات بیشتر از تولیدات آن در جهان باشد، استفاده از ذخایر برای جبران خلاء ناشی از این روند گریز ناپذیر خواهد بود. به طوری که نخستین پیش بینی فائو در خصوص وضعیت ذخایر غلات در سال زراعی منتهی به سال 2017 نشان می دهد که موجودی انبارها به میزان سالانه 3.9 درصد در این سال کاهش خواهد یافت و به رقم 611 میلیون تن می رسد. این در حالی است که نسبت ذخیره به مصرف همچنان به 23 درصد نزدیک می شود که به مراتب از کاهش تاریخی رسیدن به رقم 20.5 درصد که در فصل زراعی 2008-2007 گزارش شده بود وضعیت بهتری دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها