عصر خودرو

بخش سوم

آینده گاز مایع ایران پس از توافق

عصر بازار: توافق ایران با گروه ۵+۱ مورخ ۲۲ تیر در وین ، ایران را در مسیری جدید با اقتصاد جهانی قرار داد. با وجود ذخایر گسترده انرژی و تولید قابل توجه نفت و گاز در ایران ، این کشور حجم کمی از نفت و گاز خود را صادر می کند. ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۷۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کرد که از این حجم ۱۷۰ میلیارد مترمکعب آن را مصرف کرده است.

آینده گاز مایع ایران پس از توافق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، ذخایر گاز در پایان سال 2014 برابر 34 هزار مترمکعب بوده که آن را در جایگاهی بالای کشور روسیه و همسایه خود ، قطر به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان قرار داده است.مصرف داخلی گاز در ایران زیاد است اما این کشور بار دیگر به دنبال صادرات گاز مازاد خود به طیف وسیعی از کشورها از طریق خط لوله و گاز مایع می باشد.
    ترکیه و اروپا
    بزرگترین بازار صادراتی فعلی ایران ، ترکیه است که سهم صادرات روزانه تقریبا 1 میلیارد مترمکعبی دارد و پس از آن ارمنستان و آذربایجان قرار دارند.
    سال هاست صادرات ایران به علت موقعیت جغرافیایی-سیاسی آن به تعویق افتاده است ، اما برنامه برای صادرات خط لوله سالانه 35 میلیارد مترمکعب به ترکیه آغاز خواهد شد.
    9 سرویس باربری گاز از میدان پارس جنوبی شمال ایران را هم تامین خواهد کرد که تاکنون به واردات به ترکمنستان متکی بوده است.
    وزارت انرژی ترکیه از تحولات صورت گرفته استقبال کرد و اشاره کرد که برداشته شدن تحریم ها می تواند سرمایه گذاری ها و پروژه های مشترک انرژی را بازگشایی کند.
    در سال 2014 دولت ترکیه 13.8 میلیارد لیره برای ساخت 1,720 کیلومتر خط لوله به منظور آوردن گاز ایران به بازار ترکیه و اروپا ، سرمایه گذاری کرده است.
    با وجود پروژه های گازی روی میز و تقاضای اندک گاز ، به نظر می رسد ترکیه و اروپا برای واردات بیشتر به شدت به قیمت حساسیت نشان دهند.
    قیمت گاز ایران برای صادرات به ترکیه یک مساله همیشگی بوده است. ترکیه همواره با مذاکرات به دنبال کسب شرایط بهتری بوده اما همیشه با مخالفت طرف مقابل (ایران) مواجه شده است.
    زمانی ترکیه 600 دلار برای هر هزار مترمکعب پرداخت کرده ( تقریبا 17 دلار بر MMBtu) که بالاترین قیمت گاز که تا کنون  توسط یک کشور مصرف کننده اروپایی پرداخت شده است ، می باشد.
    ایران بارها درخواست کاهش قیمت از سوی ترکیه را رد کرده است ، نه تنها به خاطر اینکه یک منبع ثابت درآمدی برای ایران در شرایط تحریم بوده ، بلکه قراردادهای صادرات با ترکیه به عنوان بنچمارک برای سایر پروژه های قراردادی ایران تلقی می شود.
    ادیبی بیان کرد در ابتدا که قیمت قرارداد صادراتی گاز در سال 1996 منقعد گردید ، صادرات گاز ایران به ترکیه به قیمت نفت کوره بود که خیلی ارزان بود. طی سال ها قیمت نفت کوره بالا رفت و قیمت گاز ترکیه بنچمارک شد.
    ایران با فرصت های صادراتی متعددی مواجه است و با اینکه منابع فراوانی دارد اما با چالش متعددی هم در سمت عرضه و هم درسمت تقاضای گاز خود مواجه است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو