عصر خودرو

حذف یارانه بنزین در ثروتمندترین کشور جهان کلید خورد

عصر بازار- قطر که ثروتمندترین کشور جهان محسوب می شود اعلام کرد ماه آینده میلادی یارانه بنزین و گازوئیل را حذف می کند.

حذف یارانه بنزین در ثروتمندترین کشور جهان کلید خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که بودجه دولت قطر پس از بیش از یک دهه مازاد بودجه، امسال با کسری مواجه خواهد بود، ثروتمندترین کشور جهان قرار است ماه آینده یارانه بنزین و گازوئیل را حذف می کند.

    بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان در دومین سال برنامه توسعه زیرساختی 200 میلیارد دلاری خود برای میزبانی جام جهانی 2022 قرار دارد. این تصمیم مبنی بر تعیین قیمت سوخت خودروها بر اساس قیمت های جهانی پس از آن اتفاق می افتد که این کشور قیمت بنزین را در ماه ژانویه 30 درصد افزایش داد.

    شیخ مشعل بن جبور الثانی، رئیس کمیته مطالعه قیمت بنزین و گازوئیل در قطر گفت، هدف از حذف یارانه سوخت کاهش مصرف بی رویه است.

    بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، قطر بر خلاف برخی از همسایگان نفتی اش که هزینه ها را کاهش داده اند، هزینه های خود را از 33.1 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2015 به 35.1 درصد افزایش خواهد داد. کشورهای امارات، عربستان، عمان و بحرین نیز در اقداماتی مشابه میزان یارانه های پرداختی را کاهش داده اند.

    به دنبال افت شدید قیمت نفت، کاهش و حذف یارانه ها، کاهش هزینه ها و جستجو برای یافتن منابع درآمدی غیرنفتی به یکی از اولویت های کشورهای نفتی از عربستان گرفته تا الجزایر تبدیل شده است.

    بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، انتظار می رود دولت قطر پس از ثبت مازاد بودجه 10.3 درصدی در سال 2015، امسال کسری بودجه 2.7 درصدی را تجربه کند. متوسط مازاد بودجه قطر در فاصله سال های 2000 تا 2012، 9.3 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها