عصر خودرو

سال گذشته با اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن؛

فرابورس ۱۱۲ هزار نفر را صاحبخانه کرد

عصر بازار- سال گذشته امکان استفاده از تسهیلات مسکن به کمک اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، زمینه خانه دار شدن بیش از ۱۱۲ هزار نفر را با دریافت بیش از ۵ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان از این تسهیلات فراهم کرده است.

فرابورس ۱۱۲ هزار نفر را صاحبخانه کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در پنج سال گذشته نیز بیش از 19 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در اختیار متقاضیان قرار گرفته و به خانه دار شدن بیش از 625 هزار نفر کمک کرده است.

    بر پایه این گزارش، بررسی روند حجم عرضه و تقاضای اوراق منتشر شده از سال 92 تاکنون حاکی از آن است که حجم کل اوراق موجود در بازار که تا دی ماه 92 به دلیل مازاد عرضه اوراق نسبت به حجم تقاضای تسهیلات از سوی متقاضیان، روندی رو به رشد داشت، از بهمن ماه 92 با پیشی گرفتن حجم تقاضا از عرضه و همچنین افزایش حجم اوراق ابطالی، روند نزولی به خود گرفته و این روند در سال 94 نیز ادامه داشته است.

    به بیان دیگر بررسی این موضوع از بُعد آماری نشان می‌دهد حجم تسهیلات موجود در بازار که به رقم 5 هزار و 155 میلیارد تومان در دی ماه 92 رسیده بود، در اسفندماه 94 به رقم 2 هزار و 344 میلیارد تومان کاهش یافته است. در این میان طی دو سال اخیر بیش از یک هزار و 386 میلیارد تومان از اوراق تسهیلات مسکن نیز بدلیل انقضای مهلت آنها، ابطال شده و از گردونه اوراق قابل استفاده خارج شده است.

    از سوی دیگر روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در سال گذشته نیز حکایت از آن دارد که قیمت اوراق که از ابتدای سال گذشته روندی نزولی را آغاز کرده بود از آبان ماه این سال به دلیل افزایش حجم تقاضای این اوراق کمی رو به افزایش گذاشته به طوری که در اسفندماه میانگین قیمت هر ورقه به حدود 86 هزار تومان رسیده است.

    در همین حال مجموع ارزش معاملات ماهانه اوراق تسهیلات مسکن در سال 94 به 902 میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد ارزش معاملات در هر ماه به طور متوسط برابر با 75 میلیارد تومان بوده است.

    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در خصوص روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن پس از مصوبه‌های جدید شواری پول و اعتبار گفت: با توجه به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از 18.5 به 17.5 درصد و همچنین افزایش سقف تسهیلات مسکن زوجین به ارقام 100 میلیون تومان برای شهر تهران، 80 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و 60 میلیون تومان برای سایر شهرها، انتظار می‌رود این بازار با رونق بیشتری روبرو شده و تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن افزایش یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها