عصر خودرو

برای مقابله با بحران برق صورت گرفت

کاهش روزهای کاری ونزوئلا به ۲ روز در هفته

عصر بازار- در حالی که ونزوئلا با بحران اقتصادی شدیدی روبرو است، دولت سوسیالیست این کشور به منظور اقدام برای ذخیره‌سازی انرژی دستور داد تا کارمندان دولت سه روز در هفته به مرخصی اجباری بروند و تنها دو روز کار کنند.

کاهش روزهای کاری ونزوئلا به ۲ روز در هفته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در برنامه تلویزیونی هفتگی اعلام کرد: « از فردا، به مدت دست‌کم دو هفته، ما سه روز چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه را به عنوان روز غیرکاری برای بخش عمومی اعلام می‌کنیم.»

    هم‌اکنون 2.8 میلیون کارمند دولتی ونزوئلا روز جمعه تعطیل هستند تا بدین صورت مصرف برق کاهش پیدا کند. خشکسالی سطح آب، بزرگترین سد ونزوئلا را کاهش داده و نیروگاه‌های آبی در گوری نیز در نزدیکی سطوح بحرانی به سر می‌برند. این سد نزدیک به دو سوم از انرژی مورد نیاز ونزوئلا را تامین‌ می‌کند.

    کمبود آب و برق به دشواری‌های زندگی 30 میلیون ونزوئلایی اضافه شده است. مردم ونزوئلا هم‌اکنون با رکود وحشتناکی مواجه هستند که شامل کمبود مواد اساسی از شیر تا دارو، افزایش شدید قیمت‌ها و صف خرید طولانی بوده است.

    مادورو اعلام کرد:‌ «سد گوری در حال تبدیل شدن به صحراست. اما ما اقداماتی را برای نجات این سد انجام داده‌ایم. افت روزانه سطح آب سد از 20 سانتی‌متر در روز  به 10 سانتی‌متر در روز کاهش یافته است.»

    پس از ماه‌ها قطع برق برنامه‌ریزی نشده، دولت در این هفته اقدام به جیره‌بندی برق در بسیاری از بخش‌های ونزوئلا (به‌جز کاراکاس) کرده است.

    مادورو همچنین با تغییر ساعت رسمی،‌ نیم ساعت به روشنایی روز در عصر اضافه کرده است و از زنان خواسته تا استفاده از سشوار را کاهش داده و به مراکز خرید نیز دستور داده تا ژنراتورهای مختص خود را فراهم کنند.

    با توجه به اقدامات بخش عمومی، دولت کارگران بخش‌های حساس نظیر غذا را از این طرح مستثنی کرده است. با وجود کاهش روزهای کاری به دو روز در هفته، حقوق کامل به کارکنان پرداخت خواهد شد.

    منتقدان این طرح اعلام کردند که کاهش روزهای کاری هفته به دو روز موجب ضربه به بهره‌وری ملی شده و بعید به نظر می‌رسد که موجب صرفه‌جویی در مصرف برق شود چرا که مردم به جای سرکار رفتن در خانه از وسایل برقی استفاده خواهند کرد.

    لئوناردو پادرون، روزنامه‌نگار روزنامه مخالف دولت «ال‌ناسیونال» اعلام کرد:‌«مادورو اعلام کرده که دولت برای لحظه‌ای از کار دست نخواهد کشید. مطمئنا همین طور است؛ البته به جز، چهارشنبه،‌ پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه!»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها