عصر خودرو

شنبه منتشر می‌شود؛

آخرین فهرست خصوصی‌سازی

عصر بازار- هیات‌ عالی واگذاری پس ‌از واگذاری ۴۱ میلیارد دلار از شرکت‌های ‌دولتی روز شنبه درباره آخرین فهرست واگذاری‌ها تصمیم می‌گیرد، امسال آخرین سال واگذاری‌هاست.

آخرین فهرست خصوصی‌سازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، پس از گذشت 40 روز از سال 95 روز شنبه قرار است هیأت عالی واگذاری درباره آخرین فهرست از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تصمیم بگیرد، این فهرست آخرین دسته از شرکت‌های دولتی قابل واگذاری هستند که از سال 1385تاکنون فروخته شده‌اند. در طول این مدت صد‌ها شرکت دولتی به ارزش 142هزار میلیارد تومان معادل 41میلیارد دلار به بخش شبه‌دولتی و خصوصی فروخته شده است.

    هرچند براساس تحقیقات انجام شده در سازمان بورس و اوراق بهادار هنوز 19 هزار شرکت شبه‌دولتی حضور دارند که مالک آنها نهادهای عمومی و شرکت‌هایی هستند که وجه دولتی یا نهادی دارند اما با واگذاری فهرست روز شنبه ماموریت سازمان خصوصی‌سازی‌ هم در بخش واگذاری‌ها به پایان خواهد رسید و پس از آن نقش و کارکرد خصوصی‌سازی‌ تغییر خواهد کرد.

    براساس آنچه جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی‌ به "همشهری" گفت: مسئولیت بعدی این سازمان پس از پایان خصوصی‌سازی‌ نظارت برای اجرای خصوصی‌سازی‌ و واگذاری‌های انجام شده در 10سال گذشته است.

    جعفر سبحانی همچنین گفت: شنبه فهرست نهایی واگذاری‌ها در هیأت عالی واگذاری‌ها به تصویب می‌رسد.

    هنوز از جزئیات و اسامی شرکت‌هایی که در این فهرست درج شده‌اند اطلاعی در دست نیست اما با توجه به رویه دولت در سال گذشته به‌نظر می‌رسد با لابی برخی وزارتخانه‌ها برخی از شرکت‌های قابل واگذاری در دقیقه 90از آخرین فهرست واگذاری‌های دولتی حذف شوند.

    گفته می‌شود فهرست نهایی واگذاری‌ها شامل 100شرکت است که باید تا پایان امسال فروخته شوند اما تحلیلگران بر این باورند که دست‌کم ده‌ها شرکت مهم با توجه به مقاومت مدیران دولتی با لابی مقامات پشت پرده از این فهرست مهم حذف خواهند شد.

    در آخرین روز‌های سال قبل علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک گلایه بی‌سابقه پرده از نقش افرادی برداشت که موانع بزرگی بر سر واگذاری‌ها ایجاد کرده‌اند. مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز بارها درباره نقش افرادی صحبت کرده، که در پشت پرده تمایلی به‌خصوصی شدن بنگاه‌های دولتی ندارند.

    در چنین شرایطی روز چهارشنبه هیأت دولت با تصویب قواعد جدید انتشار اطلاعات مربوط به واگذاری‌ها در رسانه‌ها تلاش کرد مسیر خصوصی‌سازی‌ را در سال‌جاری هموار‌تر کند. براساس این مصوبه که روز یکشنبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری امضا و ابلاغ شد، سازمان خصوصی‌سازی‌ موظف است آگهی عرضه سهام را در پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خود منتشر کند.

    در عین حال درج خلاصه‌ای از آگهی فوق شامل نام بنگاه مورد واگذاری، درصد سهام یا دارایی مورد واگذاری، روش واگذاری، ارزش پایه معامله، میزان بخش نقدی و اقساطی معامله و زمان برگزاری مزایده، حداقل در دو روزنامه کثیر‌الانتشار و درصورت لزوم از طریق سایر رسانه‌های گروهی برای اطلاع عموم ضروری است. سایر موارد قابل درج در آگهی روزنامه منوط به پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی‌ و تصویب هیأت واگذاری است. انتشار آگهی حداقل در دو نوبت و با فاصله حداکثر 10روز و با ذکر روش واگذاری انجام می‌شود. عرضه سهام حداقل 20روز پس از انتشار نخستین آگهی در روزنامه مجاز خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها