عصر خودرو

از مغولستان تا روم؛

قلمرو جدید فروش نفت ایران

عصر بازار- افزیش صادرات نفت از مهمترین برنامه های پساتحریمی ایران است که در شرایط فعلی بازار مناقشات زیادی را نیز به وجود آورده، با این حال ایران از مسیرافزایش صادرات کنار نرفته و در این راه در کنار افزایش صادرات به مشتریان قدیمی خود مشتریان جدیدی نیز پیدا کرده است.

قلمرو جدید فروش نفت ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، از مشتریان جدید آسیایی تا شرکای دوران تحریم، مشتریان جدیدی بای بازار نفت ایران از اواسط سال گذشته پیدا شده، از مشتریانی که به تازگی قرار است به فهرست خریداران نفت ایران بپیوندند تا آن‌هایی که می‌خواهند در پساتحریم حجم خرید نفتشان را افزایش دهند.

    توتال یکی از این مشتریان است، شرکت فرانسوی که هنوز بدهی‌هایی به ایران دارد، اما در پساتحریم در طول سفرهای اروپایی وزیر نفت ایران قرار شده است در کنار قراردادهای همکاری و توسعه در صنعت نفت، قراردادی نیز برای خرید 150 تا 200 هزار بشکه نفت خام در روز با ایران امضا کند.

    مغولستان مشتری تازه دیگر نفت ایران به حساب می‌آید، کشوری که به گفته زنگنه علاقه‌مند به خرید نفت از ایران است اما چون به دریا راه ندارد این صادرات تنها می‌تواند به واسطه شرکت‌های چینی صور گیرد و در صورت توافق بین چین و مغولستان، ایران نیز مشکلی برای آغاز صادرات به این کشور نخواهد داشت.

    به کفته زنگنه، قرارداد فروش نفت بین ایران و مغولستان با توجه به نیاز اندک این کشورمی‌تواند بین 50 تا 60 هزار بشکه در روز باشد.

    یونان نیز از کشورهایی که است که اگرچه مشتری جدیدی برای ایران به حساب نمی‌آید اما سال‌ها تحریم نام آن را از فهرست مشتریان نفت خام ایران خط زده بود و حالا قرار است به این فهرست بازگردد.

    لازمه از سرگیری فروش نفت به یونان، تسویه بدهی‌های نفتی این کشور به ایران است، چراکه معاملات جدید منوط بر روشن شدن تکلیف معاملات قبلی است. میزان بدهی‌های نفتی یونان به ایران چیزی در حدود 800 میلیون دلاراست.

    آفریقای جنوبی دیگر مشتری قدیمی نفت خام ایران بود که تحریم‌ها خرید آن را به صفر رساند، این کور اما در پسا تحریم می‌خواد به بازار نفت خام ایران بازگردد.

    زمانی ایران تامین‌کننده 40 درصد نفت مورد نیاز آفریقا بود و حالا در پساتحریم بار دیگر این دو کشور برای باز کردن مسیر بسته شده خرید و فروش نفت مذاکره می‌کنند. هم اکنون بحث اصلی این دو کشور برای آغاز صادرات نفت خام بر سرقیمت است و ایران هم اعلام کرده است قیمتی را می پذیرد که قیمت رقابتی بازار باشد.

    انی و ساراس دو مشتری قدیمی دیگر ایران به دنبال آغاز دوباره خرید نفت هستند، خرید نفت خام از ایران در برنامه های هر دو شرکت بزرگ نفتی ایتالیا قراردارد و برای خرید بیش از 150 هزار بشکه نفت از ایران اعلام آمادگی کرده بودند.

    110 هزار بشکه سهم ژاپن از بازار نفت خام ایران تا بهمن ماه سال گذشته بوده است، اما ژاپن در همان زمان در دیدار مقامات نفتی ژاپن و ایران این کشور ابراز تمایل کرده بود که در قرارداد جدید با ایران حجم خرید نفت خود را افزایش می‌دهد تا خرید نفت این کور از ایران به سطح پیش از تحریم‌ها برسد.

    چین دیگر کشور آسیایی است که اگرچه رابطه نفتی ایران با آن در طول تحریم‌ها هرگز قطع نشد اما با مشکلات فراوانی مواجه شد و سطح خرید نفت آن را کاهش داد. حالا این کشور با ایران در حال تدارک تدابیری است تا صادرات نفت خام خود را پیش از لغو تحریمها افزایش دهد؛ به همین منظور این کشور قراردادهایی را با بزرگترین خریدار خود چین برای سال 2016 امضا کرده است.

    شرکت سینوپک، بزرگترین شرکت پالایشی در آسیا، و شرکت دولتی ژوهای ژنرانگ چین قرار است در مجموع به طور میانگین روزانه ٥۰٥ هزار بشکه نفت خام از ابتدای سال 2016 از ایران خریداری کنند. این مقدار برابر با خرید کنونی این شرکت از ایران و نیز حدود نیمی از صادرات کنونی نفت خام ایران است.

    چین در طول 10 ماه گذشته روزانه 536 هزار و 500 بشکه نفت خام از ایران خریده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 1.9 درصد کاهش نشان می دهد.

    هند نیز از جمله یکی دیگر از این مشتریان قدیمی است، کشوری که نه تنها به دنبال اجرای پروژه‌های نیمه کار خود در ایران آمد است بلکه برای افزایش خرید نفت خام نیز اعلام آمادگی کرده است. سطح کنونی خرید نفت خام هند از ایران حدود 350 هزار بشکهدر روز است.

    هند البته به دنبال خرید گاز از ایران نیز هست، دو گزینه صادرات گاز به هند از طریق خط لوله و به صورت ال ان جی وجود دارد.

    کره جنوبی نیز از جمله مشتریانی است که لغوتحریم‌ها را فرصت مناسبی برای افزایش خرید نفت خام از ایران می‌داند، این کشور تصمیم دارد خرید 100 هزار بشکه‌ای در روز خود را به دو برابر افزایش دهد. مقام‌های کره جنوبی قول داده اند مقدار واردات نفت خام و میعانات گازی از ایران را به رقمی بالاتر از پیش از تحریم‌ها برسانند و در طول سال 2016 این رقمها را افزایش دهند.

    ازنفت که بگذریم، گاز نیز به دنبا مشتریان جدیدی برای خود است که از چک گرفته تا گرجستان و هند تا عراق و پاکستان و عمان از مشتریان آتی گاز ایران به حساب می‌آیند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها