عصر خودرو

نشست اوپک و نقشه بعدی عربستان

عصر بازار- تیر بعدی برای رسیدن به یک توافق در راستای فریز تولید نفت، اجلاس اوپک است؛ نشستی که ایران به هر روی در آن شرکت خوهد داشت و عربستان شاید بتواند اهرم فشار بیشتری برای پیوستن ایران به این توافق داشته باشد.

نشست اوپک و نقشه بعدی عربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هفته ها پیش از برگزاری نشست دوحه، قیمت نفت روندی صعودی را در پیش گرفت، اما به نظر می رسد به توافق نرسیدن اوپک و غیر اوپک در دوحه روند صعودی قیمت ها را تغییر نداد.

    برخی تحلیل گران بازار نفت معتقدند که نرسیدن به توافق دوحه می تواند در بلندمدت می تواند برای بازار اثرات مثبت بیشتری داشته باشد و به عرضه و تقاضا اجازه دهد که روند طبیعی خود را تا رسیدن به تعادل در قیمت ها پیش ببرد.

    با اینکه شکست در رسیدن به توافق بین کشورهای اوپک و غیر اوپک را نمی شد به طر قطع پیش بینی کرد اما بسیاری از تحلیلگران و البته برخی سران کشورهای تولید کننده نفت مثل روسیه نیز از همان ابتدا نسبت به این نشست و اثرات پس از آن خوشبین نبودند.

    حال با روندی که قیمت نفت در پیش گرفته است نمی توان چندان مطمئن بود که دستیابی به توافقی برای فریز تولید می توانست اثرات شگرفی در قیمت نفت بگذارد.

    با این حال نشستی که با بهانه جویی سعودی ها بی نتجیه ماند به نظر نمی رسد امید آخر برای دستیابی به یک توافق برای تنظیم بازار نفت آن هم با حضور کشورهای تولید کننده بزرگ اوپک و غیر اوپک باشد.

    نشست دوحه برا توافق بر سر طرحی جهت فریز تولید نفت، در نهایت با این استدلال عربستان که در صورت نپیوستن ایران به توافق آن را اجرا نمی کند، بی نتجیه ماند و این در حالی بود که ایران از مدت ها قبل اعلام کرده بود که با طرح فریز نفت به دلیل شرایط خاصی که در پساتحریم دارد همراه نمی شود و البته در نشست دوحه نیز شرکت نکرد.

    پس از شکست دوحه، ابراهیم المحنا مشاور وزارت نفت عربستان می گوید در‌ها برای همکاری بین تولید‌کنندگان نفت همچنان باز است و طرفین در نشست بعدی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن در این باره بحث و مذاکره خواهند کرد.

    این گفته ها در حالی مطرح می شود که به گفته عبدالله البدری، دبیرکل اوپک، موضوع فریز تولید در برنامه دبیرخانه اوپک نیست اما برخی وزرای اوپک ممکن است این موضوع مطرح کنند.

    وزارت نفت عربستان با اطمینان از اینکه ایران اگرچه توانست در نشست دوحه شرکت نکرده و زیر بار امضای توافقی برای فریز نفت نرود، این بار در اوپک حضور خواهد داشت و به نظر می رسد امیدوار است با طرح موضوع فریز نفت بار دیگر در اوپک و در حضور ایران بتواند این کشور را در شرایط امضای توافقی قرار دهد که برای آن رضایتی ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها