عصر خودرو

با ساخت بزرگترین سکوی خلیج فارس؛

افزایش تولید نفت از میدان مشترک با عربستان کلید خورد

عصر بازار- یک مقام مسئول با تشریح جزئیات ساخت بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس توسط ایران، گفت: با توسعه فروزان، تولید نفت از این میدان مشترک با عربستان ۲.۵ برابر افزایش می‌یابد.

افزایش تولید نفت از میدان مشترک با عربستان کلید خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، کریم حسن زاده درباره آخرین وضعیت توسعه میدان فروزان مشترک با عربستان سعودی در خلیج فارس، گفت: هدف از توسعه این میدان مشترک افزایش ظرفیت تولید نفت از 40 هزار بشکه فعلی به بیش از 100 هزار بشکه در روز است.

    مدیر پروژه توسعه میدان نفتی فروزان با اعلام اینکه در کنار افزایش تولید نفت خام، ظرفیت تولید گازهای همراه این میدان مشترک نفتی از 258 میلیون فوت مکعب فعلی به حدود 500 میلیون فوت مکعب افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بخشی از گاز تولیدی از مسیر خط لوله به کارخانه ان. جی. ال خارگ و مابقی به منظور افزایش ضریب بازیافت به میدان تزریق خواهد شد.

    این مقام مسئول در تشریح ساخت سازه و سکوهای دریایی میدان نفتی فروزانه، اظهار داشت: در حال حاضر ساخت دو سکوی دریایی تولید و اسکان کارکنان در مجموع به وزن بالغ بر 9 هزار و 600 تن در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با بیان اینکه ساخت سکوهای میدان نفتی فروزان بزرگترین پروژه سکوسازی صنعت نفت در منطقه خلیج فارس است، بیان کرد: به عبارت دیگر، هم اکنون ایران ساخت بزرگترین سکوی نفتی دربین کشورهای نفتی منطقه خلیج فارس را آغاز کرده است.

    این مقام مسئول در خصوص برخی از ویژگی‌های سکوهای میدان نفتی فروزان به عنوان بزرگترین سکوی در دست ساخت منطقه خلیج فارس، توضیح داد: بر خلاف کل سکوهای نفت و گاز ایران که چهار پایه بوده، سکوهای این میدان مشترک با عربستان 6 پایه هستند و قرار است در پنج طبقه طراحی و ساخته شوند.

    وی با اشاره به ابعاد 53 به 44 متری سکوهای میدان نفتی فروزان، یادآور شد: سکوی تولید از 6 هزار و 500 تن و سکوهای اسکان کارکنان از سه هزار و یکصد تن وزن برخوردار هستند.

    حسن زاده با یادآوری اینکه سال 1391 ساخت دو سکوی این میدان مشترک نفتی با عربستان سعودی به دو شرکت از کره جنوبی واگذار شده بود، تاکید کرد: به دلیل تاخیرهای این شرکت ها و پس از رایزنی و توافق با کره‌ای‌ها، برخی از تاسیسات و سازه‌های ساخت شده سکوهای میدان نفتی فروزان از یاردی در کره جنوبی به یارد سکوسازی خرمشهر انتقال داده شده است.

    مدیر پروژه توسعه میدان نفتی فروزان در شرکت تاسیسات دریایی با بیان اینکه هم اکنون تمامی سازه ها، تجهیزات، مخازن و مولدهای ساخته شده توسط شرکت‌های کره جنوبی توسط دو فروند کشتی به یارد سکوسازی خرمشهر به طور کامل انتقال داده شده است، گفت: ساخت و تکمیل سکوهای نیمه کاره میدان فروزان در صورت تامین منابع مالی در مدت زمان 26 ماه توسط متخصصان داخلی به پایان خواهد رسید.

    وی با اعلام اینکه هم اکنون ساخت این سکوها از حدود 30 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است، تصریح کرد: در حال حاضر قرارداد شرکت‌های سازنده کره جنوبی فسخ شده اما با توجه به پیشرفت 92 درصدی مطالعات قطعا در حوزه مهندسی از توان این شرکت‌ها استفاده می کنیم.

    حسن زاده با اشاره به انجام سفارش‌های ساخت کالا و تجهیزات باقیمانده این دو سکوی نفتی، اظهار داشت: در شرایط فعلی مذاکرات با شرکت نفت فلات قاره برای تخصیص منابع مالی و اعتباری آغاز شده و این احتمال وجود دارد با توجه به مشترک بودن میدان بخشی از منابع مالی آن از مسیر صندوق توسعه ملی تامین شود.

    مدیر پروژه توسعه میدان نفتی فروزان با بیان اینکه بر اساس برآوردهای چهار سال قبل ارزش قرارداد ساخت این دو شکو حدود 256 میلیون دلار بود که تاکنون 90 میلیون دلار تزریق به این پروژه شده است، خاطرنشان کرد: اما مطابق با مطالعات و ارزیابی دقیق بار مالی ساخت این دو سکوی نفتی به حدود 421 میلیون دلار افزایش یافته است.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت تامین منابع مالی، امکان ساخت و راه‌اندازی این دو شکوی نفتی در خلیج فارس در مدت زمان 26 ماه توسط سازندگان و متخصصان داخلی وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها