عصر خودرو

چالش‌های اقتصادی پیش روی عربستان

«طرح تحول اقتصادی» هم دردی از سعودیها دوا نمی‌کند

عصر بازار- در حالی که روز گذشته عربستان طرحی را برای کاهش وابستگی این کشور به نفت رونمایی کرد تا با فروش بزرگترین شرکت نفتی این کشور آنرا اجرایی کند، بلومبرگ گزارش داد، حتی این طرح هم دردی از مشکلات اقتصادی عربستان دوا نخواهد کرد.

«طرح تحول اقتصادی» هم دردی از سعودیها دوا نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، تقریبا بعد از گذشت 8 دهه از فروش نفت در عربستان، دولت این کشور از طرحی برای نجات اقتصاد به گل نشسته‌اش رونمایی کردکه معتقد است درآمد این کشور را افزایش می‌دهد. اما 4 نمودار و آمارهای مندرج حاکی از چالش اقتصادی بیش از اندازه عربستان است.

    عربستان به دنبال این است تا هزینه‌های خود را کاهش دهد تا به نوعی بتواند هزینه‌های عمومی را جبران کند؛ همچنین به دنبال آن است تا منابع جایگزینی برای درآمدهای نفتی پیدا کند.

    محمدبن سلمان جانشین ولیعهد عربستان می‌گوید: مسئولان این کشور می‌خواهند سالانه 100 میلیارد دلار درآمدها را از محل محصولات غیرنفتی تا سال 2020 افزایش دهند از سوی دیگر کم کردن یارانه‌های سوخت، برق و آب به اعتقاد آنها می‌تواند 30 میلیارد دلار برای کشور درآمد داشته باشد.

    همچنین مالیات ارزش افزوده که در این کشور اجرا می‌شود نیز سالانه 10 میلیارد دلار ایجاد درآمد خواهد کرد. با این وجود در حالی که سرمایه‌گذاران از این طرح استقبال می‌کنند بعید است عربستان بتواند از فشارهایی که حین اجرای آن مواجه خواهد شد، اجتناب کند.

    اقتصاددانان بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند رشد اقتصادی عربستان امسال به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌ها پایین خواهد بود و موتور رشد اقتصادی این کشور افت خواهد کرد و بخش خصوصی متضرر خواهد شد.

    بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، آهنگ رشد اقتصاد غیر نفتی این کشور 1.6 درصدی را امسال خواهد داشت در حالی که سال گذشته این رقم 3.6 درصد بود؛ همچنین نمودار آمارهای بلومبرگ که از بررسی اقتصاددانان این کشور استخراج شده نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی عربستان از سال 2012 تاکنون سیر نزولی داشته است. بیشترین GDP عربستان در سال 2012 حدود 5.5 درصد بود که در سال 2016 به 1.6 درصد خواهد رسید.

    * چشم‌انداز ضعیف بودجه

    بر اساس این گزارش حتی با نفت بشکه‌ای صد دلار تنها مخارج عمومی پر خواهد شد و عربستان معمولا سالانه 25 تا 30 درصد کسری بودجه دارد، بودجه آینده این کشور هم با بحران بیشتری مواجه خواهد شد.

    بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌شود نسبت بدهی این کشور به خروجی اقتصادی تا سال 2017، 25 درصد افزایش یابد و تمام منابع مالی این کشور با افت قیمت نفت طی 5 سال به صفر می‌رسد که وضعیت بدتری را برای این کشور رقم خواهد زد.

    بر اساس این گزارش میزان وام‌های عربستان به حدی بالا رفته است که این کشور مجبور به فروش اوراق قرضه است تا به نوعی فشارها بر منابع مالی را کم کند. همچنین موسسه اعتباری فیچ و استاندارد پوز و مودی امسال نرخ اعتباری این کشور را به واحد AA- تقلیل دادند.

    در حالی که عربستان به دنبال این است که هزینه‌های خود را کاهش داهد اما بعیداست،‌وابستگی این کشور فروکش پیدا کند، نفت این کشور در سال 2015 بیش از 70 درصد درآمدهای این کشور را به خود اختصاص داده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها